رگولاتوری

March 7, 2015
20:30 شنبه، 16ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68137

عطف به ماسبق مصوبه عوارض فرهنگی کالاهای IT حذف شد/اعمال از آخر دی ماه 93

در حالی که مصوبه اخذ 4 درصد عوارض فرهنگی از کالاهای IT در دی ماه 93 توسط هیأت دولت به تصویب رسیده اما گمرک مبلغ این عوارض را از اول اردیبهشت ماه از واردکنندگان مطالبه می کرد. اکنون اشکال عطف به ماسبق شدن برطرف شده است.
 
موضوع اخذ 4 درصد عوارض فرهنگی از برخی کالاهای IT علیرغم اعتراضات این صنف همچنان پابرجا است. 
 
اهالی صنف IT با اعتقاد به اصل وجودی عوارض فرهنگی، اعلام می‌کنند که اما ملاک تعیین این عوارض صحیح نبوده و عوارض صرفا برای کالاهایی که جنبه تولیدی دارند اعمال شده و تولید را به خطر می اندازد. 
 
آنها می گویند: با این مصوبه، به دلیل سود کم بازار IT و در نتیجه کاهش قدرت خرید، مردم ناچار نیاز خود را از بازار قاچاق تامین می‌کنند. 
 
در پیگیری خبرنگار فارس از آخرین وضعیت مصوبه کالاهای مشمول عوارض فرهنگی، از سازمان نصر، اعلام شد: در حالی که قرار بود موارد مشمول این مصوبه اصلاح شود اما هنوز اصلاحی صورت نگرفته است. اما با استناد به قانون، اشکال عطف به ماسبق شدن مصوبه حل شده است. زیرا در حالی که مصوبه در دی ماه توسط هیئت دولت به تصویب رسیده بود اما گمرک مبلغ این عوارض را از اول اردیبهشت ماه 93 را از واردکنندگان مطالبه می کرد، در حالی که واردکنندگان اعلام می کردند برای کالاهایی که به مشتری فروخته شده اند امکان پرداخت عوارض وجود ندارد. اکنون اشکال عطف به ماسبق شدن برطرف شده است. 
 
به این ترتیب مصوبه از اواخر دی ماه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.