اپراتورها

تلفن همراه

March 10, 2015
10:41 سه شنبه، 19ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68220

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد؛ دستیابی به نسل سوم و چهارم موبایل تا سه سال دیگر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تا پایان دولت یازدهم موبایل نسل سوم و چهارم در سراسر کشور نهادینه شود.
 
محمود واعظی در همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه‌ی ششم توسعه گفت: موفق شدیم در 6 ماه گذشته در 220 شهر نسل سوم موبایل را راه‌اندازی کنیم و نسل چهارم موبایل در حدود 40 شهر کار می‌کند. امیدواریم با سرعت بیشتر در این دو نسل در سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار بگیرد و تا پایان برنامه ششم بتوانیم استفاده از نسل پنجم موبایل را به مردم تقدیم کنیم.
 
وی دولت الکترونیک و شبکه‌ی ملی اطلاعات را دارای اهمیت ویژه‌ای خواند و گفت: باید تلاش شود همه مردم دسترسی راحت به اینترنت داشته باشند. همچنین به سمتی برویم که تمام دستگاههای دولتی و ارگان‌ها به سیستم مجازی مجهز شوند تا مردم به راحتی از اینترنت استفاده کنند. در این شرایط است که می‌توان جلوی فساد و تبعیض را گرفت. همچنین موضوع کوچک سازی دولت با الکترونیک کردن آن محقق می‌شود.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر از سرمایه‌ها و نیروهای جوان کشور در خارج از کشور استفاده می‌شود گفت: جوانان ما در کشورهای دنیا جزو بهترین محققها هستند باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا از آنها در داخل استفاده شود.
 
واعظی در عین حال گفت: در صورت فراهم شدن چنین بستری آنها ایران را ترک نمی‌کنند چه بسا با آرام شدن فضا در ایران و تبیین سیاست‌های دولت یازدهم در حمایت از این جوانان آنها در این مدت جلساتی با ما گذاشتند و برای کار اعلام آمادگی کردند و حتی گفتند که حاضرند به ایران بازگردند.
 
وی با بیان اینکه باید شکاف دیجیتالی و طبقاتی در کشور از بین برود گفت: باید به مناطق محروم و کمتر برخوردار و روستاهای کشور توجه ویژه شود. امیدواریم تا پایان سال جاری تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از تلفن بهره مند شوند. برنامه دولت این است که تا پایان سال آینده تمامی روستاهای بالای 10 خانوار نیز دارای تلفن شوند.
 
واعظی همچنین گفت: امسال 8000 روستا از اینترنت برخوردار شدند تلاش ما این است که سال آینده 20 هزار روستا و تا پایان کار دولت تمامی روستاهای بالای 10 خانوار اینترنت داشته باشند.
 
وی مساله استفاده از ماهواره و فضا را نیز بسیار مهم خواند و اظهار کرد: باید برنامه ریزی گسترده‌ای برای استفاده از فضا شود که خوشبختانه کارهای خوبی نیز صورت گرفته است. در برنامه ششم باید به موضوع ساخت ماهواره و فضا نیز توجه بیشتری شود.
 
واعظی همچنین بر لزوم استفاده از آی‌تی در پست برای راحت شدن روند کاری مردم تاکید کرد.
 
وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش پهنای باند کشور گفت: در این راستا از بسیاری از کشورها عقب هستیم که این دور از شان مردم و نظام است و در راستای اهداف قانون گذار نیست.
 
وی همچنین گفت که یکی از سیاست‌های این وزارت‌خانه کار تصدی‌گری در حوزه‌ی آی‌سی‌تی و دعوت سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
 
وی با بیان این که باید نهضت تولید محتوا و نرم افزار در کشور مورد توجه ویژه قرار بگیرد توضیح داد:‌ امروز 38 درصد از آنچه مردم استفاده می‌کنند از میزبان داخلی است و حدود 63 درصد میزبان خارجی. این آمار در یک سال و نیم گذشته به گونه‌ای دیگر بود یعنی 10درصد از میزبان داخلی و 90 درصد از میزبان خارجی بود. تلاش و برنامه ما این است که شبکه را در آینده طوری طراحی کنیم که 80 درصد میزبان داخلی و 20 درصد از میزبان خارجی استفاده شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تاکید براین که موضوع فناوری در بسیاری از کشورها به عنوان رده‌های توسعه است گفت: کشورهایی که به نوعی نتوانستند در مقاطع گذشته رشدی داشته باشند از فناوری به عنوان یک میانبر برای رسیدن به رشد استفاده کرده است.
 
وی با بیان این که اهداف برنامه پنجم توسعه در موضوع اقتصاد دانش بنیان به خوبی محقق نشده است گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید اقتصاد و یا برنامه‌های دانش بنیان محور باشد که نرسیدن به این هدف به دلیل ضعف در مدیریت و اجرای آن است.
 
او با بیان این که فناوری‌های نو باید در برنامه‌ی ششم به عنوان یک محور قرار بگیرد گفت: در دنیای امروز کشورهای بخش قابل توجهی از درآمدهایشان را به تحقیق و پژوهش اختصاص می‌دهند. چون پژوهش بومی خود به خود ارزش افزوده ایجاد می‌کند که همراه بودن ایده با سرمایه‌گذاری باعث ایجاد ثروت برای کشور می‌شود.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم توجه به تحقیق و پژوهش در برنامه ششم گفت: در دنیای امروز نگاه بسیاری از کشورهای پیشرفته به سه محور فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشران توسعه، توانمند سازی فناوری‌ها و تلاش برای رسیدن به رفاه مردم است. این بدان معناست که از تکنولوژی فناوری اطلاعات برای ایجاد رفاه مردم استفاده شود. دیر یا زود ما نیز مجبوریم به این سمت حرکت کنیم.
 
وی با بیان این که سهم آی‌سی‌تی در رشد ناخالص ملی در ایران 2 و نیم درصد و در جهان پنج درصد است گفت: شاخص آی‌سی‌تی ایران در جهان 97 و در منطقه 16 است این در حالی است که طبق برنامه پنجم باید به جایگاه مردم می‌رسیدیم.
 
وی با بیان این که باید به سمت صادرات نرم افزار برویم تاکید کرد: این صادرات تمامی ندارد چون محصول فکر انسان است. آی‌سی‌تی همچنین باعث افزایش اشتغال در کشور می‌شود بنابراین لازم است اهمیت ویژه‌ای به این بخش داده شود.
 
وی افزود:‌ از طرف دیگر طبق برنامه چشم انداز 20 ساله باید رشد 8 درصدی و جایگاه اول منطقه دست پیدا کنیم. توسعه و رشد 8 درصد نیاز به الزامات داخلی و خارجی دارد. ما اکنون در تحریم هستیم، تحریم‌هایی که آن را ظالمانه می‌دانیم اما آیا تا زمانی که تحریم وجود دارد می‌توان به رشد 8 درصد رسید؟ آیا می‌توان به افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی رسید؟ وقتی نتوان به توسعه را به دلیل تحریم‌ دست پیدا کرد قطعا نمی‌توان به جایگاه اول منطقه و رشد 8 درصدی دست یافت.
 
وی ادامه داد: اگر قرار باشد رشد 8 درصدی را محقق کنیم باید محدودیت‌های داخلی را برطرف کنیم. این موضوعات را باید در برنامه ششم لحاظ کرد.
 
او در پایان گفت: اگر موانع و الزامات در نظر گرفته نشود در برنامه ششم نیز تنها انشای خوبی نوشته می‌شود. اتفاقی که در برنامه پنجم رخ داد و انصافا چشم انداز برنامه‌ی پنجم بسیار مترقی نوشته شد اما تاکید ما بر این است که باید محدودیت‌ها و موانع در برنامه ششم و الزامات آن مورد توجه قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.