سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 10, 2015
11:34 سه شنبه، 19ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68223

همکاری مدیاتک و AMD برای تولید پردازنده‌‌ گرافیکی

مدیاتک در سال‌‌های اخیر با شتاب روزافزونی در حال پیشرفت و تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ در حوزه‌‌ی تراشه‌های گجت‌های موبایل است. مدیاتک اخیرا همکاری با AMD را در راستای طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی آغاز کرده است.
 
همکاری AMD و مدیاتک را باید به‌عنوان یک اتفاق خوشایند برای هر دو کمپانی عنوان کرد. AMD این شانس را دارد تا دوباره‌ به دنیای پردازنده‌های گرافیکی کم مصرف بازگردد و مدیاتک نیز می‌تواند با استفاده از این فرصت پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندتری را روی تراشه‌های خود مورد استفاده قرار دهد. پردازنده‌های گرافیکی Mali و Imagination در دسترس همه‌ی تولیدکنندگان قرار دارد، اما تولیدکنندگانی نظیر کوالکام که باید آن را رقیب اصلی مدیاتک خواند، از پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود نظیر آدرنو استفاده می‌کنند. مدیاتک نیز باید برای رسیدن به بازار محصولات رده بالا، از GPUهای بهتری استفاده کند.
 
با توجه به اینکه انویدیا لقای فعالیت در دنیای موبایل را به بقای آن بخشید، حال میدان رقابت در دنیای تراشه‌های موبایل، دو بازیگر اصلی دارد، مدیاتک و کوالکام؛ همکاری با AMD را می‌توان به‌مثابه تقویت مواضع کمپانی تایوانی در برابر رقیب آمریکایی گرفت.
 
AMD و مدیاتک در مورد همکاری با یکدیگر هنوز اظهارنظر خاصی نکرده‌اند، هرچند منابع آگاه با تایید همکاری این دو کمپانی، معرفی تراشه‌های جدید را که از پردازنده‌های گرافیکی AMD بهره خواهند برد، نوید داده‌اند. AMD سال ۲۰۰۹ میلادی با فروش Imageon به کوالکام، قدرت تولید پردازنده‌های گرافیکی را به کوالکام بخشید. کوالکام با اتکا به خرید Imageon به قیمت ۶۵ میلیون دلار، پردازنده‌های گرافیکی آدرنو را تولید کرد. حال AMD با حضور دوباره، به رقابت با بخش پیشین کمپانی خود خواهد رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.