امنیت

فناوری اطلاعات

March 11, 2015
21:40 چهارشنبه، 20ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68245

هشدار به خرید اینترنتی از فروشگاههای فاقد نماد اعتماد الکترونیک

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: بیشترین صفحات فیشینگ شناسایی شده مربوط به فروشگاه های اینترنتی است که فاقد مجوز لازم نماد اعتماد الکترونیک (enamad) است.
سرهنگ علیرضا آذردرخش با بیان اینکه مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی، خرید از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک است اظهار داشت: برای صحت نماد این فروشگاهها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه ای برای شما باز می شود که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است.
 
برخی درگاههای بانکی برای خرید اینترنتی جعلی است
 
وی با بیان اینکه نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه و تجارت الکترونیک به فروشگاههای اینترنتی اعطا می شود ادامه داد: اعطای این نماد در راستای نظارت بر فعالیت فروشگاههای اینترنتی در فضای سایبر و تامین امنیت خاطر خریداران از فروشگاه اینترنتی است.
 
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با تاکید براینکه بیشترین صفحات فیشینگ شناسایی شده مربوط به فروشگاه های اینترنتی است که فاقد مجوز لازم نماد اعتماد الکترونیک (enamad) است هشدار داد: درگاه های بانکی که در برخی سایتهای فروشگاهی برای پرداخت بهای خرید وجود دارد جعلی است و تلاش دارد تا اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت ببرد.
 
این مقام مسئول گفت: فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک از درگاههای بانکی جعلی استفاده نمی کنند زیرا نظارت بر روی این فروشگاهها اینترنتی وجود دارد و اطلاعات گردانندگان فروشگاه های اینترنتی در هنگام دریافت نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه تجارت اخذ شده تا در صورت مشاهده تخلف، به راحتی به آنها دسترسی داشته و اعمال قانون برای آنها صورت گیرد.
 
وی در توصیه به کاربران فضای سایبر گفت: چگونگی خرید از فروشگاه های اینترنتی در روند کاهش جرائم فضای سایبر موثر است و از به دام افتادن کاربران جلوگیری می کند.
 
از صحت نماد اعتماد الکترونیک مطمئن شوید
 
سرهنگ آذردرخش ادامه داد: مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی، خرید از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک است و برای صحت نماد این فروشگاهها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه ای برای شما باز می شود که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است.
 
وی با بیان اینکه با وارد کردن آدرس در آدرس بار مطمئن شوید سایت فیشینگ نیست، اظهار داشت: اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید به سایتی با آدرس https://www.enamad.ir وارد می شوید، همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می توان از عکس نبودن اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتی دارای مجوز مطمئن شد؛ در این خصوص آدرس سایت نمایش داده شده در پروفایل نماد با آدرس فروشگاه اینترنتی باید یکی بوده و هیچ تفاوتی نداشته باشد.
 
سرهنگ آذردرخش گفت: کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر (لیست کسب و کارهای دارای نماد و…) می توانند به سایت www.enamad.ir مراجعه کنند.
 
سرپرست اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا در خصوص درگاههای بانکی متصل به سایت های فروشگاهی نیز گفت: کاربران در هنگام عملیات بانکی در این درگاهها مطمئن شوند که درگاه بانکی واقعی است و صفحه جعلی نیست و برای اطمینان از این موضوع باید درگاه بانکی با HTTPS شروع شده باشد.
 
استفاده از صفحه کلیدهای مجازی نیز از سوی کاربران فراموش نشود 
 
سرهنگ آذردرخش با اشاره به اینکه استفاده از صفحه کلیدهای مجازی نیز از سوی کاربران فراموش نشود افزود: در صفحات فیشینگ بانکی کدهای امنیتی موجود در صفحه محدود و تکراری است، در صورتی که در صفحات بانکی با بارگزاری مجدد این کدها تغییر کرده و کد جدید می آید.
 
این مقام مسوول گفت: هرچند به تازگی مشاهده شده برخی از سودجویان سایبری با جعل نماد اعتماد الکترونیک (enamad) به دنبال سرقت اطلاعات بانکی قربانیان هستند اما کاربران باید بدانند که مهمترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشرها (طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است؛ پس از کپی کردن یا رفتن به لینک هایی که در سایت های مختلف ارائه شده باید خودداری کنید و همواره به یاد داشته باشید که تمامی سایت های مهم در فرم های ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می کنند.
 
پلیس فتا از کلیه کاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس https://Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.