اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 13, 2015
14:15 جمعه، 22ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68260

اینترنتی اهدای اعضای عضو کنید

سامانه کشوری اهدای عضو و نیز صدور کارت اهدای عضو در کشور با حضور حسن‌هاشمی‌وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دیروز در شهرستان رودسر راه‌اندازی شد و‌هاشمی، اطلاعات خود را در این سامانه قرار داد.
 
کتایون نجفی‌زاده رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص این وزارتخانه درخصوص راه‌اندازی سامانه کشوری اهدای عضو گفت: تاکنون اطلاعات کامل و جامعی درخصوص شمار بیماران مشکوک به مرگ مغزی در کشور نداشتیم. به عنوان نمونه تاکنون اطلاعات کاملی مبنی براینکه چند درصد بیماران مشکوک به مرگ مغزی، مرگ مغزی می‌شوند و یا چند درصد رضایت گیری از خانواده‌های مرگ مغزی موفق بوده است در کشور وجود نداشت.
وی افزود: همچنین اطلاعات کاملی در مورد این که تپش قلب چه تعداد از بیماران مرگ مغزی تا زمان اهدای عضو ادامه می‌یابد و یا از حرکت باز می‌ماند، هم وجود نداشت.
وی افزود: به منظور ثبت کشوری اطلاعات بیماران مشکوک به مرگ مغزی سامانه جامعی به نام سامانه کشوری اهدای عضو راه‌اندازی شده است که تمام واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف خواهند بود اطلاعات تمام موارد مرگ مغزی و حتی کمای عمیق و مشکوک به مرگ مغزی را در این سامانه ثبت کنند. 
رییس اداره پیوند بیماری‌های خاص وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند قبلا 16 مورد بود که این تعداد با اجرای طرح الگوی ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا از مهرماه امسال به 53 واحد رسیده است. 
نجفی‌زاده گفت: این واحدها موظف هستند علاوه بر ثبت موارد مشکوک به مرگ مغزی، پیگیری‌ها را نیز ثبت کنند و در این صورت است که می‌توانیم از شناسایی خوب موارد مرگ مغزی مطمئن شویم.
وی در مورد راه‌اندازی سامانه کشوری کارت اهدای عضو به نشانی 
ehda.center نیز گفت: تا به حال کارت اهدای عضو به صورت دستی در واحد فراهم آوری و یا مراکزی مانند بنیاد بیماری‌های خاص به افراد داده می‌شد و یا به صورت اینترنتی صادر می‌شد که اشخاص، اطلاعاتشان را وارد می‌کردند و کارت اهدای عضو برای آنها ارسال می‌شد.
وی گفت: این روش، مشکلاتی از جمله ضرورت مراجعه حضوری شخص به مراکز و یا دیر رسیدن و یا هرگز نرسیدن کارت اهدای عضو را همراه داشت. 
نجفی‌زاده افزود: سامانه‌ای به منظور دسترسی به اطلاعات داوطلبان اهدای عضو در موارد بروز حادثه و مرگ مغزی، طراحی شده است که در آن افراد، اطلاعاتشان را وارد کرده و همان جا پرینت کارت خود را دریافت می‌کنند.
وی افزود: در این صورت بیمارستان‌ها در موارد انتقال مصدومین دچار مرگ مغزی، می‌توانند دارا بودن یا نبودن کارت اهدای عضو فرد مرگ مغزی شده را استعلام کنند.
رییس اداره بیماری‌های خاص و پیوند وزارت بهداشت با بیان این که سالانه پنج تا هشت هزار تن در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند، گفت: طبق اعلام آمارهای جهانی باید 50 درصد از تعداد مرگ مغزی‌ها، منجر به اهدای عضو شود که متاسفانه در سال 92 از دو هزار و 500 مورد مرگ مغزی در کشور ، فقط 665 مورد اهدای عضو کرده‌اند. 
وی علت کم بودن اهدای عضو را نبودن واحدهای فراهم آوری اعضا در تمام مناطق کشور طی سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: ساز و کار و شناسایی در رسیدگی به موارد مرگ مغزی در سراسر کشور با طراحی مدل ایرانی شبکه فراهم آوری پیوند اعضا، ایجاد شده است.
وی افزود: همه واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند با راه‌اندازی سامانه کشوری اهدای عضو موظفند موارد مرگ مغزی را شناسایی و پیگیری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.