اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 14, 2015
12:19 شنبه، 23ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68293

دامنه‌ دات کام ۳۰ ساله شد

سی سال پیش در تاریخ 15 مارس سال 1985 یک شرکت رایانه‌ای در ماساچوست اولین دامنه دات کام به نشانی Symbolics.com را به ثبت رساند.
 
با ثبت این دامنه بود که عصر دامنه های دات کام رسما آغاز شد. تا پایان سال 1985 تعداد دامنه های دات کام هنوز بسیار محدود بود. اما امروزه صدها میلیون دامنه از این نوع در جهان وجود دارد.
سیستم دامنه یکی از بنیادهای کلیدی وب جهانی یا www است که در سال 1991 متولد شد. شکل گیری www در سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای یا سرن و به همت تیم برنرز لی رخ داد. به همین علت وی به پدر وب معروف شده است.
 
امروزه در سی سالگی دات کام حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه اینترنت استفاده می کنند و با استفاده خود از امکانات فضای مجازی بیش از 300 میلیارد دلار سود برای بخش تجارت الکترونیک ایالات متحده به ارمغان می اورند. همچنین درآمد 3 تریلیون دلاری ناشی از تجارت الکترونیک وابسته به شبکه اینترنت است.
 
نکته جالب اینکه رسیدن تعداد دامنه های ثبت شده دات کام به صد مورد تا سال 1987 به طول انجامید. در حال حاضر در هر ثانیه یک دامنه دات کام توسط افراد ثبت می شوند و این رقم در روز به بیش از 80 هزار مورد می رسد.
 
با انفجار استفاده از دامنه های اینترنتی دامنه های متنوع دیگری شکل گرفت که در سال 2013 تعداد آنها از 22 مورد گذشت و مذاکره برای اختصاص دامنه های تازه دیگر هم در جریان است. از جمله این اسامی دامنه می توان به .web، .org ، .edu و .net اشاره کرد. این روزها حتی دامنه هایی مانند .food، . goo، .rocks و  .sucksهم از راه رسیده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.