فناوری اطلاعات

March 16, 2015
10:48 دوشنبه، 25ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68348

۱۰ درصد صادرات غیر نفتی برنامه ششم توسعه، روی دوش ICT

مرکز پژهش‌های مجلس شورای اسلامی الزامات و سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه را بررسی و بر اهمیت مقوله فناوری برای رشد اقتصادی و ضرورت کاهش اتکای کشور در برنامه طبیعی تاکید کرد.
 
کشور ما در این مقوله پیشرفت‌های قابل قبولی داشته است به عنوان مثال می توان به گسترش رشته‌های علوم و فناوری‌های پیشرفته در مقاطع تحصیلات تکمیلی و افزایش فارغ التحصیلان این حوزه اشاره کرد اما مساله مهم در این ارتباط ایجاد مهارت‌های کارآفرینی و توان تبدیل ایده‌های فناورانه به محصولات تجاری در بین دانش آموختگان است که باید تمهیدات مناسبی برای آن اندیشیده شود.
براساس این گزارش چالش مهم بعدی را می‌توان مساله تجاری سازی ایده‌های نوآورانه دانست که این مساله نیز نیازمند توجه ویژه سیاستگذاران است به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق خبرگان، صاحب نظران، کارشناسان و بازیگران حوزه فناوری کشور ما در زمینه سیاست‌های طرف عرضه دانش و فناوری به بلوغ نسبی رسیده است .
بنابراین در برهه کنونی بیشتر نیازمند سیاست‌های حمایت از تجاری‌سازی، بازار سازی و تحریک طرف تقاضا هستیم و صد البته باید تلاش شود سیاست‌گذاری در این حوزه‌ها به نحوی صورت گیرد که بیشترین استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی انجام پذیرد.
به طور مشخص می‌توان پیشنهاداتی از جمله فرهنگ سازی و تاکید بر اهمیت تجاری سازی فناوری و رشد اقتصادی کشور، بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی موجود، ساماندهی و اصلاح قوانین مرتبط با مقوله تجاری سازی فناوری و توانمند سازی شرکت‌های داخلی برای رقابت در بازارهای بین‌المللی را به عنوان اصلی‌ترین محورهای سیاست گذاری در این حوزه مطرح کرد.
این گزارش می‌افزاید: علاوه بر توجه کلی به مقوله تجاری‌سازی در همه فناوری‌ها توجه خاص به برخی حوزه‌های فناوری‌های نوین نیز که اهمیت ویژه‌ای برای کشور ما دارند ضروری است.
نخستین مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات است که راهکاری کلیدی در جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان و پیاده‌سازی اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. سهم بالای نیروی تحصیلکرده این بخش یکی از ظرفیت‌های بالقوه توسعه این بخش و بالطبع توسعه کشور است، از این رو می‌توان برخی اولویت‌های سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم از جمله اولویت‌بندی اهداف کلان و اهداف سالیانه در حوزه فناوری، پایه‌ریزی ممیزی نوین به گونه‌ای مدون در حوزه محتوا، تقسیم کار ملی بر حسب بخش جهت اتصال به چرخه حیات فناورانه از اکتشافات، برنامه‌ریزی و انجام تحقیقات بنیادین، ایجاد هماهنگی به مراتب بیشتر میان بازارشناسی بازاریابی برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اجرای مفاد قانون اصل ۴۴، روی آوردن به مصرف تولید داخلی، صحنه گردانی بخش‌های بین‌المللی، بهره برداری از ظرفیت‌های تخصصی چند رشته‌ای، ارتقای جایگاه و رتبه ایران در حوزه محتوای ملی و توجه به رویکردهای فرصت شناسانه و فرصت مدارانه و مساله محور پرداخت.
توسعه محتوا، توسعه دولت الکترونیکی و زیستگاه‌های آن و همچنین توسعه صادرات باید در روند تدوین قانون برنامه ششم مورد عنایت قرار گیرد چرا که بر مبنای پیش نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم اختصاص ۱۰ درصد از صادرات غیر نفتی به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات از جمله اهداف سیاست‌های اصلی در برنامه قلمداد می‌شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.