اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 16, 2015
10:58 دوشنبه، 25ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68351

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اعلام کرد: بخش خصوصی آماده ورود به دیتاسنترهاست

به اعتقاد رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران دولت تنها باید از بخش خصوصی برای ایجاد دیتاسنترها حمایت کرده و آن را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند و این کارها می‌تواند مثلا از طریق ارائه وام کم بهره از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام بگیرد.
 
دولت یازدهم در زمینه‌های تکنولوژی و فناوری ارتباطات پروژه‌های بزرگی از قبیل ایجاد دیتاسنترها، ایمیل ملی و موتور جست‌وجوی ملی را پیش می‌برد که البته مجموعه این پروژه‌ها در راستای دستیابی به ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که بحث آن از سالها پیش و در وزارت ارتباطات در دوره‌های مختلف مطرح بوده‌ است.
 
پیشبرد این دست پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیمی است که گاهی دولتی یا خصوصی بودن آن انتقاداتی را در پی داشته است؛ یکی از این پروژه‌ها، موتور جست‌وجوی ملی بود.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر)، به عنوان نماینده بخش خصوصی معتقد است که این بخش نه تنها توان و علاقه کافی برای سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌های مطرح از سوی دولت را دارد بلکه برای ادامه فعالیت‌هایش در زمینه‌های مرتبط با اینترنت خود به انجام این پروژه‌ها نیازمند است.
 
ناصر‌علی سعادت در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره با اشاره به این که دولت نباید در پروژه‌هایی مانند ایمیل یا موتور جست‌وجوی ملی سرمایه‌گذاری کند، گفت: دولت باید در کنار بخش خصوصی برای انجام چنین پروژه‌هایی فضاسازی کند تا این بخش وارد عمل شود.
 
وی درباره همکاری بخش دولتی و خصوصی در انجام پروژه‌های اینترنتی اظهار کرد: در پروژه تجهیز 25 هزار روستای کشور به اینترنت، بخش خصوصی نیز درگیر شده است و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
رییس سازمان نصر تهران افزود: دولت به ویژه دولت یازدهم قائل به این امر نیست که خود وارد عرصه عمل شود بلکه پیشنهادات خود را با شرکت‌ها و کنسرسیوم‌ها در میان می‌گذارد تا با تعامل با بخش خصوصی پروژه‌های کلان انجام شود.
 
سعادت با اشاره به این که بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌ها نیست، تصریح کرد: مثلا در روستاهایی که بخش خصوصی علاقه‌ای به ارائه خدمات اینترنتی در آن ندارد دولت وارد کار اجرایی می‌شود.
 
***ایجاد دیتاسنترها به بخش خصوصی سپرده شود
 
او همچنین درباره نقش بخش خصوصی در ایجاد دیتاسنترها یا مراکز داده خاطرنشان کرد:‌ این پروژه نیز لازم است به طور کامل در دست بخش خصوصی قرار گیرد.
 
رییس سازمان نصر تهران در پاسخ به این سوال که آیا پروژه‌هایی مانند ایجاد دیتاسنتر برای ورود بخش خصوصی سودآوری لازم را دارد؟، گفت: با توجه به این که بحث‌هایی مانند دیتاسنتر و رایانش ابری آینده‌ خدمات اینترنتی را تامین می‌کند، اگر بخش خصوصی عاقل باشد وارد سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها خواهد شد.
 
سعادت ادامه داد: در غیر این صورت همین بخش خصوصی تا 10 سال دیگر بدون این امکانات نمی‌تواند فعالیت کند.
 
وی درباره دخالت‌های دولتی در پروژه‌های اینترنتی تصریح کرد: در سالهای اخیر دولت تلاش کرده است که نقش خود را در کارهای اجرایی کاهش دهد و در این صورت بخش خصوصی نیز ترغیب می‌شود این خلاء را پر کرده و در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند که این امر به افزایش کیفیت سرویس به مصرف کنندگان نیز منجر می‌شود.
 
او با اشاره به این که پروژه‌های کلان اینترنتی نیازهای جامعه را تامین می‌کند، اظهار کرد: برای مثال برنامه‌های موبایلی جزو این نیازها بود که باعث شد بخش خصوصی وارد عمل شود. پهنای باند و دیتاسنتر نیز جزو همین مسائل است که با توجه به این که نیاز در کشور وجود دارد بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در آنها می‌شود.
 
***نیاز به رایانش ابری احساس نمی‌شود
 
وی همچنین درباره بحث رایانش ابری و طرح آن در بخش‌های کلان دولتی اظهار کرد: این امر نیاز به مجوز رگولاتوری ندارد اما علت این که هنوز ایران و بخش خصوصی وارد عمل نشده این است که در بازار نیاز کافی شکل نگرفته است.
 
سعادت همچنین درباره پیشرفت رایانش ابری در کشورهای دیگر اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته این گونه خدمات را شرکتهای نرم‌افزاری ارائه می‌دهند تا مشتریان به جای خرید یک نرم‌افزار کامل برای خدمات به صورت جداگانه پرداخت کنند که هنوز چنین نیازی در ایران احساس نشده است.
 
وی تصریح کرد: این که دولت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند ایمیل ملی اقدام کند و بخواهد آن را برای جایگزینی سرویس‌هایی مثل یاهو یا گوگل تقویت کنند، اشتباه است.
 
رییس سازمان نصر تهران ادامه داد: چرا که هزینه‌های این گونه پروژه‌ها بسیار سنگین است و درنهایت نتیجه آن نصف و نیمه خواهد بود. بنابراین به جای سرمایه‌گذاری روی این امر باید آن را به دست بخش خصوصی و نیاز کشور سپرد تا هزینه تمام شده آن پایین بیاید.
 
***بسترسازی به جای سرمایه‌گذاری
 
وی با انتقاد از این که بخشی از بودجه دولتی صرف پروژه‌هایی مانند ایمیل یا موتور جستجوی ملی می‌شود، اظهار کرد: این یک اصطلاح رایج است که گفته می‌شود به جای آن که به مردم ماهی بدهید به آنها ماهیگیری یاد بدهید تا بتوانند خودشان تولید کنند. بنابراین لازم است از بخش خصوصی حمایت شده و به جای سرمایه‌گذاری دولت زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی ایجاد کند.
 
***چرا بخش خصوصی عقب ‌مانده است؟
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی در ایران در زمینه‌های مختلف عقب مانده است، تصریح کرد: این امر به دلیل دخالتهای دولتی، وجود شرکتهای دولتی و انحصارهای دولتی در بسیاری از موارد بوده است که نه تنها امکانات کافی برای ایفای نقش بخش خصوصی را ایجاد نکرده بلکه باعث ایجاد موانعی شده است.
 
او افزود: بخش خصوصی شامل افرادی می‌شود که وقت، دانش یا سرمایه خود را وارد این فضا می‌کنند و لازم است دولت زمینه استفاده بهینه از آن را ایجاد کند.
 
وی با اشاره به این که در سالهای اخیر نگاه بخش دولتی به شرکتهای خصوصی تغییر پیدا کرده است، تصریح کرد: بخش خصوصی را باید لازمه موفقیت کشور بدانیم.
 
سعادت با اشاره به این که کاهش قیمت نفت باعث بهبود این شیوه تفکر شده است، گفت: کاهش قیمت نفت باعث شد به این فکر بیفتیم که نفت سرمایه ملی نیست بلکه سرمایه ملی جوانان ما هستند که می‌توانند تولید ثروت کنند به جای این که از کشور خارج شوند.
 
وی افزود: گاهی اتفاقاتی از این دست باعث ایجاد مانع و تغییر در کشور می‌شود که البته این کاهش قیمت نفت نه تنها تهدید نبوده بلکه فرصت‌هایی را ایجاد کرده است که دولت بخش خصوصی را با انجام فضاسازی‌ها حمایت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.