اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 16, 2015
11:19 دوشنبه، 25ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68355

گوگل از کاربران فایرفاکس درخواستی دارد

گوگل از کاربران فایرفاکس می‌خواهد که موتور جستجوی پیش‌فرض خود را از یاهو به گوگل تغییر دهند.
 
در اواخر سال گذشته موزیلا رسما موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس را از گوگل به یاهو تغییر داد. این سیاست به دنبال قراردادی بود که یاهو با شرکت موزیلا بسته بود. به دنبال این اتفاق، سهم موتور جستجوی یاهو به شکل قابل ملاحظه ای رشد کرد و به دنبال این رشد، سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو برای اولین بار پس از سال 2008 به زیر 75 درصد سقوط کرد.
 
 
سهم یاهو در ماه نوامبر گذشته 8.6 درصد اعلام شده بود، اما در ماه دسامبر ناگهان به 10.4 درصد صعود کرد و در ماه ژانویه امسال نیز به 10.9 درصد رسید. گوگل نیز از 77.3 درصد نوامبر به 75.2 در ماه دسامبر و به 74.8 در ژانویه امسال سقوط کرد.
 
این اتفاقات به هیچ وجه برای گوگل به عنوان بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده جستجوی دنیا قابل قبول نیست و به منظور جلوگیری از این روند کاهشی اقداماتی از سوی غول جستجوی دنیا الزامی بود. 
در چند روز اخیر گوگل دست به اقدام جالبی زده است. اگر از فایرفاکس استفاده می‌کنید و در موتور جستجوی گوگل کلمه ای را جستجو کنید (و در صورتی که گوگل مرورگر پیش‌فرض شما نباشد) گوگل به شکل اتوماتیک یک پیغام در بالای لیست جستجوها به نمایش می‌گذارد و از کاربر می‌خواهد که موتور جستجوی پیش‌فرض را به گوگل تغییر دهند. در این پیغام دو دکمه «نه، متشکرم» و «آموزش» دیده می‌شود. 
 
این اولین بار نیست که گوگل کاربران را پس از تغییر موتور پیش‌فرض یاهو به بازگشت به حالت قبل ترغیب می‌کند. در اوایل سال جاری میلادی نیز گوگل در توییت هایی نحوه آموزش تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض یاهو را آموزش داده بود.
 
فایرفاکس در میان مروگرهای دنیا (دسکتاپ) سهمی 16 درصدی دارد که در مقایسه با 40 درصد کروم پایین به نظر می‌رسد، اما همین سهم نیز سبب تغییراتی جدی در میزان سهم کلی موتورهای جستجوی دنیا می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.