تلفن همراه

فناوری

March 17, 2015
8:13 سه شنبه، 26ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68372

فوجیتسو سیستم خنک‌ کننده پردازنده های موبایل را دگرگون می‌ کند

امروزه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بیشتر در معرض حرارت و داغ شدن قرار دارند، زیرا هیچ گونه اجزای خنک کننده و جریان هوا بین اجزای آن‌ها وجود ندارد. در تلفن‌های هوشمند پردازنده نقش بسزایی را در متعادل نگه داشتن عملکرد سیستم دارد، البته در مقابل شاید موجب داغ شدن دستگاه نیز شود. حال به نظر می‌رسد کمپانی فوجیتسو راه‌حلی را برای این مشکل اندیشیده است.
 
 می‌توان گفت هرچه قدر یک گوشی هوشمند با سرعت بیشتر تمامی پردازش‌ها را انجام دهد به مراتب میزان داغ شدن آن نیز بیشتر خواهد شد. البته این موضوع در گوشی‌های مختلف فرق می‌کند. به هر حال فوجیتسو یک راه‌حلی را برای این موضوع در نظر گرفته و قصد دارد از لوله‌های انتقال حرارت که تنها یک میلی‌متر ضخامت دارد، استفاده کند. لوله‌های انتقال حرارت یکی از بخش‌های اصلی در لوازم الکترونیک مدرن محسوب می‌شوند، ولی به خاطر ابعاد بزرگ نمی‌توان از آن‌ها برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های بسیار باریک امروزی بهره برد. فوجیتسو با این طراحی جدید تلاش کرده تا این مشکل را از میان بردارد.
 
 
 
 
نحوه عملکرد این لوله‌ها بسیار آسان است؛ به این صورت که تمامی گرما را در یک نقطه جمع می‌کند. در واقع همه‌ی این کار با یک پنل تبخیر کننده انجام می‌گیرد. این پنل گرما را از بخش مورد نظر جذب کرده و مایع خنک شده موجود در لوله‌ها را تبخیر می‌کند. این مایع که در حال حاضر خنک شده قبلا از طریق لوله‌های انتفال حرارت عبور کرده و به یک کندانسور که معمولا در بخشی از سیستم خنک کننده دستگاه تعبیه شده و سطح نسبتا بزرگی هم دارد می‌رسد. به این ترتیب در این بخش حرارت این مایع دفع شده و برای تبدیل شدن به بخار به پنل تبخیر فرستاده می‌شود.
 
 
فوجیتسو در طراحی این لوله‌ها در ابعاد کوچکتر، از ۶ ورق مسی با ضخامت ۰/۱ میلی‌متر که شامل دو ورق بیرونی و چهار ورق درونی است، استفاده کرده که این امر باعث شده ضخامت این لوله‌های انتقال حرارت از مقدار ۱۰ میلی‌متر موجود فقط به ۰/۶ میلی‌متر برسد و کندانسور هم به مقدار ۱ میلی متر کاهش یابد. زمانی‌که این ورق‌ها با هم ادغام شدند، به انتقال حرارت بین فلز و مایع سرعت بخشیده و باعث می‌شود که مایع به آسانی در کل پنل در حال چرخش باشد. نتیجه‌ی این کار سیستمی است که از لوله‌های انتقال در حرارت تولید شده بسیار کارآمد بوده به طوری‌که تا ۵ برابر بیشتر از نسل قبلی قادر به دفع حرارت است.
 
 
 
این طرح مزایای بسیاری دارد و به اجزای سیستم روی یک چیپ (SoC) کمک می‌کند تا به مراتب خنک‌تر شده و حرارت در تمامی اجزای دستگاه به طور یکسان پخش شود. متاسفانه هنوز این طرح در حال بررسی بوده و فقط طرح اولیه‌ای از آن ارائه شده است. فوجیتسو به دنبال راه‌هایی است تا بتوان این طرح را بهینه‌تر کرده و با هزینه‌ای کم در گوشی‌ها و سایر دستگاه‌ها هوشمند تعبیه شوند. این کمپانی پیاده‌سازی این طرح را برای سال ۲۰۱۷ خود پیش‌بینی کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.