اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 17, 2015
8:37 سه شنبه، 26ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68375

وزارت ارتباطات می‌گوید فیلترینگ هوشمند نیمه دوم94 به سرانجام می‌رسد

در حالی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ارزیابی سامانه فیلترینگ هوشمند در جهت تکمیل آن در 6 ماه دوم سال آینده است، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات اعلام کرد طرح فیلترینگ شورا به موازات اقدامات وزارت ارتباطات در حال پیگیری است.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ارزیابی و اعتبارسنجی سامانه هوشمند پالایش ارتباطات اینترنتی به زودی به اتمام می رسد گفت: با تمام ظرفیت در تلاش هستیم این کار در 6 ماه دوم سال آینده به نتیجه برسد.
محمد خوانساری افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد تا دستاوردهای قابل عرضه‌ای در این حوزه در 6 ماهه اول سال آینده ارایه کند.
وی به راه‌اندازی بخشی از سامانه هوشمند پالایش پرداخت و بیان کرد: هم اکنون بخشی از توان این سامانه که قابل استفاده بود با توجه به نیاز و فوریتی که وجود داشت در حال استفاده عملی و پیاده سازی است.
خوانساری گفت: اقدامات مناسبی در این مجموعه در چهار ماه گذشته در حوزه پالایش با هدف استفاده از تمام توانمندی کشور در محصولات بومی، ارزیابی و اعتبار سنجی آنها و کمک به تکمیل آنها برای استفاده کاربران در کشور انجام گرفت.
وی با بیان اینکه ماژول‌های مختلف تولیدکنندگان مورد ارزیابی و اولویت‌بندی قرار گرفته است، افزود: مشخصات فنی ماژول اعمال سیاست در سطح شبکه نهایی شده و همچنین برنامه سایر ماژول‌های سامانه هوشمند تدوین شده است.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام فراخوان سوم هوشمندسازی پالایش در اواخر اسفند ماه خبر داد و گفت: ماژول‌های بومی سامانه‌های هوشمند پالایش براساس مطلوبیت‌های مورد نظر در این فراخوان ارایه می‌شوند تا شرکت‌های مختلف بتوانند برنامه خودشان را تنظیم کنند. خوانساری گفت: در این فراخوان اعلام می‌کنیم که مطلوبیت ما به عنوان بازوی ارزیابی، سنجش و اعتبارسنجی محصولات برای اجرای مختلف سامانه هوشمند پالایش برای استفاده در سطح کشور چیست.
وی از برگزاری دو فراخوان در این حوزه خبر داد و گفت: برای شناسایی توانمندی‌ها و امکانات بالقوه کشور در محصولات هوشمندسازی حوزه پالایش تا به حال دو فراخوان برگزار شده است.
وی با بیان اینکه 18 تولیدکننده در فراخوان اول شرکت کردند، افزود: فراخوان اول با عنوان «شناسایی تولیدکنندگان سامانه‌های هوشمند حوزه پالایش» در اواخر آبان ماه برگزار شد و شرکت‌های مختلف دانش بنیان و مراکز پژوهشی در دانشگاه‌ها، راهکارها و محصولات خودشان را به صورت کلان اعلام کردند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دومین فراخوان اواخر دی ماه برگزار شده و جلسات متعدد با شرکت‌های حاضر در این فراخوان برای آشنایی با ابعاد مختلف محصولات و توانمندی های آنان در حوزه پالایش متن، تصویر و ویدئو و پروفایل‌ها و در سطح کنترل خانگی برگزار شد.
خوانساری با بیان اینکه برای دستیابی به سامانه هوشمند پالایش تیم، خوبی در پژوهشگاه شکل گرفته است و در این رابطه تعامل مناسبی با دستگاه‌های مختلف داریم گفت: نقش پژوهشگاه، بومی‌سازی هوشمند فناوری‌ها برای پاسخ به نیازهای کشور با تاکید بر سیاست‌های علم و فناوری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در انجام پژوهش های کاربردی است که آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در بخش بهره‌برداری این سامانه ورود نمی‌کنیم، گفت: تا پیش از این بخش، تمام عملیات لازمه براساس نیاز بهره‌برداران دنبال می‌شود تا ورورد هوشمندانه‌ای به موضوع پالایش در کشور شکل گیرد.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکیدکرد: در سامانه هوشمند پالایش هم موضوع صیانت فرهنگی و اجتماعی حفظ می‌شود و هم دسترسی کاربران به شکل هوشمند انجام می‌شود.
انجام پروژه موازی فیلترینگ هوشمند در شورا
هم‌زمان با خبر ارزیابی سامانه فیلترینگ هوشمند از سوی وزارت ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: پروژه فیلترینگ وزارت ارتباطات و پروژه فیلترینگ شورای عالی فضای مجازی با موفقیت در حال اجرا و زیربار هستند، البته پروژه وزارت ارتباطات ملاک فیلترینگ ملی خواهد بود.
محمد حسین انتظاری درباره دو پروژه فیلترینگ که یکی توسط وزارت ارتباطات و دیگری توسط شورای عالی فضای مجازی اجرا شده است گفت: هر دو پروژه در حال اجرا و زیربار است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: اما این دو پروژه دارای اهداف متفاوت هستند. پروژه فیلترینگ وزارت ارتباطات در سطح کلان اجرا می‌شود و پروژه فیلترینگ شورا در سطح سازمان‌های کوچک (مثلا 10 هزار کاربری) کاربرد دارد.
وی تصریح کرد: اما طرح فیلترینگی که به عنوان طرح ملی و در گیت‌وی (دروازه اینترنت بین‌الملل) استفاده خواهد شد طرح وزارت ارتباطات است.
انتظاری با بیان اینکه جزییات دقیق طرح فیلترینگ وزارت ارتباطات باید توسط خود این وزارت خانه اطلاع رسانی شود، گفت: اما تا جایی که مجریان طرح توضیح داده‌اند و اطلاع دارم تیم مجری به صورت شبانه‌روزی و با جدیت در حال کار روی پروژه است. 
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره برخی کاستی‌های فعلی فیلترینگ هوشمند وزارت ارتباطات، گفت: هر طراحی سیستمی دوره آزمایشی دارد و ما نیز این مراحل را مکررا تجربه کرده‌ایم که باید برای حل این کاستی‌ها، به تیم مجری فرصت داده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.