اپراتورها

تلفن همراه

March 21, 2015
20:38 شنبه، 1ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68457

پایداری شبکه‌های موبایلی در ایام نوروز/ وعده مکالمات بدون اختلال

شبکه‌های ارتباطی همه ساله در عید نوروز به دلیل ارسال پیامک همزمان و برقراری ارتباط تلفنی با حجم ترافیک بالا و اختلالات مقطعی روبرو می‌شوند که امسال مسئولان قول مکالمه و ارسال SMS بدون اختلال را دادند.
در سالهای گذشته در روزهای نخست سال، به دلیل افزایش حجم ترافیک ارتباطی و برقراری همزمان مکالمات و نیز تلاش برای برقراری ارتباط در ساعات نخستین تحویل سال، بسیاری از پیامک های تبریک سال نو در راه باقی می ماند و با موفقیت ارسال نمی شد و مکالمات آنها نیز با اختلال روبرو بود و قطع و وصلی های مکرر نارضایتی بسیاری از مشترکان را به دنبال داشت.
 
قول وزیر ارتباطات برای کمترین اختلال ممکن
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر تلاش وزارتخانه تحت امرش در برقراری ارتباطات امن و با کمترین اختلال تاکید کرد و گفت: لازم است اپراتورهای موبایل، کیفیت سرویس‌دهی در ایام نوروز را بالا برند؛ براین اساس تمامی تلاش این است که با همکاری رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکتهای ارائه دهنده خدمات، اختلالات و مشکلات مقطعی را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.
 
وی نظارت و خدمت رسانی اپراتورهای ارتباطی در ایام نوروز را ضروری برشمرد و ادامه داد: با تشکیل کارگروه نظارت بر خدمات اپراتورها، وزارت ارتباطات آمادگی دارد نسبت به رفع مشکلات ارتباطی تمامی مشترکان در ایام نوروز، اقدام کند.
 
واعظی با تاکید براینکه امسال اولین تجربه در ارائه خدمات نسل سه و چهارموبایل در ایام نوروز محسوب می شود که انتقال ترافیک دیتا را از طریق موبایل ممکن می‌سازد اضافه کرد: با توجه به درخواست بالای مردم برای تماس و ارسال پیامک در طول عید نوروز، کمیته‌ای مختص ایام نوروز تشکیل داده‌ایم که قرار است شبانه‌روزی در نقاط مختلف کشور و در تهران حضور داشته و شبکه‌های تلفن ثابت، تلفن‌همراه و اینترنت را کاملا زیرنظر بگیرد تا مردم بدون مشکل و به‌راحتی بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات یکی از مهم‌ترین وظایف این کمیته را ارسال فوری آنتن های سیار به مناطقی عنوان کرد که تعداد مشترکین افزایش می‌یابد و گفت: همچنین این کمیته مشکل ارتباطی را در مناطقی که ترافیک بالا می‌رود با افزایش کانال‌ها به حداقل می‌رساند. از طرف دیگر در ایام عید، بسیاری از مراکز خدماتی- ارتباطی تعطیل هستند و ممکن است در تعطیلات دچار مشکل شوند. به همین‌خاطر چنانچه کابل یا ارتباطی در این مراکز قطع شود این کمیته باید سریعا آن‌را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.
 
واعطی در مورد وضعیت آنتن‌دهی‌ تلفن همراه در جاده‌ها‌ نیز گفت: محورها و مناطقی که در ایام عید سال‌های گذشته با حجم بالای خودرو روبه‌رو شده و احتمال دارد قفل شوند، شناسایی شده‌اند. برای اینگونه محورهای مواصلاتی مثل محورهای شمال کشور یا محورهایی که به سمت مشهد مقدس ختم می‌شوند، این کمیته حضو پررنگ‌تری دارد و باید برای انتقال دکل متحرک آماده‌تر باشد.
 
آماده باش نیروهای ستادی و عملیلتی در مخابرات
 
داوود زارعیان معاون شرکت مخابرات ایران نیز در گفتگو با مهر، با تاکید براینکه در ایام نوروز احتمال پیش آمدن در شبکه تلفن ثابت بعید به نظر می رسد اظهار داشت: اما به دلیل استفاده تلفن ثابت و موبایل و اتصال متقابل این دو، ممکن است شاهد افزایش ترافیک ارتباطی در شهرهای پرمسافر مانند شهرهای شمالی مازندران و گیلان و اصفهان و مشهد و شیراز باشیم که به این دلیل ظرفیت را بالا بردیم.
 
وی با تاکید براینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم کانالهای ارتباطی مخابرات را در این ایام افزایش داده ایم افزود: با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی امسال از دو روز قبل آغاز شده و لحظه تحویل سال نیز در ساعات ابتدای صبح واقع شده به نظر می رسد نسبت به سالهای قبل، ساعات پرترافیکی را در بخش موبایل و تلفن ثابت نداشته باشیم اما به هر نحو شرکت مخابرات ایران با افزایش ظرفیت کانالهای ارتباطی تمهیدات مناسب برای این زمان اندیشیده است.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در سراسر کشور بخش های مختلف مخابرات در حالت آماده باش به سر می برند و در این ایام سرویس دهی می کنند؛ به همین دلیل در تمام ایام تعطیلات نوروزی هم در ستاد و هم واحدهای اجرایی، شیفت داریم و سرویس دهی به صورت کال سنتر – مرکز تماس- نیز فعال بوده و برنامه ریزی برای افزایش حجم ارتباطی شده است.
 
نصب آنتن های متحرک موبایل در مناطق پرظرفیت
 
در همین حال روابط عمومی اپراتور همراه اول نیز در گفتگو با مهر از آماده سازی آنتن های سیار در مشهد و مازندران و شهرهای پرترافیک خبر داد و اعلام کرد: وزارت ارتباطاتت نیز اپراتورها را به ظرفیت سازی در این ایام ملزم کرده است.
 
براین اساس ظرفیت سازی و ایجاد آنتن های سیار در نقاط پرتردد در دستور کار همراه اول قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.