فناوری اطلاعات

March 26, 2015
12:03 پنجشنبه، 6ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68501

ارتباط تنگاتنگ فناوری اطلاعات و ارتباط با اقتصاد

دفتر بررسی های فنی و اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در سال گذشته اصلاحات ساختاری را مبنای فعالیت خود قرار داده و بر همین اساس توانسته چالش های این بخش را شناسایی کرده و راهکارهای عملی را در خصوص برنامه، بودجه و تصمیم گیری اتخاذ کند.
از مهم ترین اهداف این اداره کل تهیه آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش های مختلف بوده است، که در این بین مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی توانسته با کمک نیروهای کارشناس خود بانک اطلاعاتی دقیق و تثبیت شده ای را در این عرصه تهیه کند.
 
به گفته مجید توکل ، مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی ، این آمار و اطلاعات می تواند به عنوان یک سالنامه آماری ، مهمترین منبع کشور برای مراجعه فرابخش پژوهشگران باشد.
 
از سوی دیگر این دفتر با تغییر ساختار نیز مواجه بوده است.
 
و از آن جایی که موضوع تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند این اداره کل در طول یکسال گذشته با تهیه 32 گزارش جامع و راهبری به موضوعات کلانی که آمیزه ای از فن و اقتصاد است توانسته یکی از اهداف مهم وزارت ICT را برای برنامه ریزی و سیاستگزاری های کلان در حوزه را تحقق بخشد.
 
به گفته توکل با تهیه چنین گزارش هایی اهداف شناسایی شده و بر همین مبنا می توان تصمیمات شفاف و موثر در حوزه کلان ارتباطات و فناوری اطلاعات اتخاذ کرد.
 
در این میان در سه گروه آمار و اطلاعات ، بررسی های فنی و اقتصادی و حمایت از بنگاههای خصوصی این اداره کل توانسته ساختار حوزه ICT را در کشور به دقت برسی کرده و در این میان اولویت های وزارت را استخراج و پروژه های جاری را کنترل کند.
 
سر و سامان دهی وضعیت اشتغال در حوزه ICT که یکی از اولویت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم بوده است که در این بین اداره کل دفتر برسی های فنی و اقتصادی آمارها و مستنداتی شفاف و دقیق را تهیه کرده که  بدیهی است می تواند به بهبود وضعیت اشتغال در این بخش کمک بسزایی نماید.
 
توکل همچنین از شناساییی نزدیک به 50 هزار بنگاه اقتصادی فعال در حوزه،  خبر می دهد که این امر می تواند به بیزنس پلن کشور کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.