اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 29, 2015
16:33 یکشنبه، 9ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68548

طرح موتور جستجوی بومی با همکاری دولت و بخش خصوصی کلید می خورد

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات با تاکید بر این که موتورهای جستجو از جمله مهمترین درگاه¬های ورود کاربران به فضای مجازی هستند، اظهار داشت: به منظور حمایت از طر ح موتور جستجوی بومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتباری بالغ بر 170 میلیارد تومان در نظر گرفته است.
  دکتر  علیرضا یاری در گفت و گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت:  به منظور برنامه­ریزی و هدایت صحیح طرح موتور جستجوی بومی شورای راهبری با حضور نمایندگان دولت بخش خصوصی و پژوهشگران  تشکیل شد .
وی در خصوص هدف و وظایف شورای راهبری موتورجستجوی بومی گفت : این شورا به دستور وزیر ارتباطات و باهدف عملیاتی سازی شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده و متشکل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نمایندگان بخش خصوصی است.
 
سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات ، مهمترین راهبرد این طرح را  تقویت بخش خصوصی و دستیابی به موقعیتی مستقل از حمایت دولت عنوان کرد  و گفت: وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل شوراهایی از ذی­نفعان بخش خصوصی، جهت­دهی هزینه­کرد طرح را به قسمی انجام  می دهند که موجب توانمندسازی این بخش شود.
 
وی مهمترین هدف طرح موتورجستجوی بومی تقویت بخش خصوصی در این اکوسامانه و همچنین تقویت زیرساخت های لازم برای توسعه آن خواند و تاکید کرد: در این طرح زیرساخت­های پرهزینه بر عهده دولت و حاکمیت قرار دارد، لذا برنامه­ریزی باید به گونه­ای باشدکه به مرور زمان هزینه­کرد از عهده دولت برداشته شده و به بخش خصوصی واگذار شود.
 
سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ادامه داد: در وضعیت کنونی و در اولین قدم مقرر شده است تا در خصوص خدمات جستجوی متنی، تصویری و همچنین موتور جستجوی نقشه، فراخوانهای عمومی انجام شود تا از فعالان این حوزه در جهت ارتقاء کیفی یا کمی خدمات حمایت شود.
 
یاری افزود: مدل های حمایتی متفاوتی بسته به مدل کسب و کار شرکت ها از قبیل خرید خدمت، تامین زیرساخت، مشارکت، وام و یا حمایتهای بلاعوض از تحقیق و توسعه شکل خواهد گرفت و هدف نهایی طرح، استقلال ارائه دهنده خدمت از دولت است.
 
وی در پایان با تاکید بر این که دولت از تمام  ظرفیت های خود برای حمایت از اشتغال زایی،  توسعه کسب و کار و شکوفایی صنعت فناوری اطلاعات استفاده خواهد کرد گفت: مشارکت و تعامل دوسویه دولت با بخش خصوصی می تواند کمک شایان توجهی به ایجاد شاهراه اطلاعاتی که بتواند به کاربران فارسی زبان خدمات بهینه ارائه نماید کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.