رسانه‌های اجتماعی

April 6, 2015
9:29 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68667

خداحافظ فرندفید

به لطف اینترنت به راحتی می‌توان با هر ابزار آنلاینی خاطره ساخت، هویت جدیدی به وجود آورد و جامعه کوچکی شکل داد؛ جامعه‌ای که رفتارها، علاقه‌مندی‌ها و عادات خاص خود را داشته باشند، متمایز با دیگران.
 
فیس‌بوکی‌ها، توییتری‌ها، فرندفیدی‌ها و غیره همین جوامع کوچک هستند؛ کاربرانی که در یک محیط دور هم جمع می‌شوند، علاقه‌مندی‌ها، پریشانی، عشق‌ها و غصه‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. هر چند بستر این جوامع کوچک مجازی است اما این جامعه، یک جامعه مجازی نیست، یک جامعه حقیقی با افراد حقیقی است که در دنیای مجازی با هر روز زمانی را در کنار یکدیگر می‌گذراند و بیرون از فضای مجازی، رفاقت‌های طولانی و دوستی‌های کوتاه پر حاشیه‌شان شکل می‌گیرد، عشق‌هایی که به سرانجام می‌رسد یا نا به سامان رها می‌شود و خاطراتی که در دور همی‌های دوستانه‌شان متولد می‌شود. همین روند است که وابستگی کاربران را به این جوامع کوچک بر بستر آنلاین افزایش می‌دهد و زمان که می‌گذرد نوستالژی‌ها شکل می‌گیرد. یکی از این جوامع کوچک پر نوستالژی، جامعه فرندفیدی‌های ایرانی است؛ دنیای کوچکی که خاطره‌ها و حاشیه‌هایش از آن بزرگ‌تر بود. می‌نویسم «بود» چون کمتر از یک ماه دیگر این دنیا نابود خواهد شد. تیم فرندفید هفته گذشته در پستی رسمی در وبلاگ فرندفید خبر داد نهم آپریل (20 فروردین 1395) فرندفید برای همیشه تعطیل خواهد شد. حالا کاربران مقیم فرندفید، سال 94 را با خبری بد تمام و سال 95 را با جای خالی خانه‌شان آغاز خواهد کرد. 
فرندفید ایده‌ای بود که توسط برت تیلور Bret Taylor، جیم نوریس Jim Norris، پل بوچتی Paul Buchheit و سانجیو سینگ Sanjeev Singh در سال 2007 اجرا شد. آنها همگی از کارکنان قبلی گوگل بودند. این شبکه به زبان‌های انگلیسی، چینی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، ترکیه‌ای، روسی، اسپانیایی و فارسی در دسترس کاربران قرار گرفت و بلافاصله بین کاربران ایرانی محبوبیت پیدا کرد.
 این شبکه اجتماعی خانه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بود. به این معنی که کاربران قادر بودند فید صفحات خود در سایر شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و سایت‌ها را در آن ثبت کنند و به راحتی تازه‌هایشان را در فرندفید خود دریافت کنند. از سوی دیگر امکان نوشتن پست، فیو کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک‌گذاری عکس و تشکیل گروه و ارسال پیام‌های خصوصی گروهی و انفرادی نیز در اختیار کاربران قرار داشت.
این شبکه سال 2009 در ازای 32.5 میلیون دلار سهم فیس‌بوک و 15 میلیون دلار وجه نقد به فیس‌بوک فروخته شد. برخی بر این عقیده بودند که فیس‌بوک برای اینکه یک رقیب جدی را کنار بزند فرندفید را خرید. زوکربرگ بعد از خرید این شبکه آن را فعال نگه داشت و به کاربران وعده داد تا هنگامی که این شبکه کاربر فعال دارد آن را حفظ خواهد کرد. اما هفته گذشته ناگهان خبر از تعطیلی همیشگی فرندفید در نهم آوریل داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.