رگولاتوری

April 6, 2015
10:53 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68679

واعظی: سیاسی بودنم خوب است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با انتقادی مبنی بر اینکه آیا رفتارهای سیاسی وزیر ارتباطات و چهره دیپلماتیک او منجر به آسیب در حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود گفت: دیپلمات بودن بد نیست و این موضوع یک مزیت و می‌توان گفت خوب است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز بعد از دیدار نوروزی با معاونان و خانواده این حوزه در جمع خبرنگاران حاضر شد و طی نشستی خبری به سوالات آنان پاسخ گفت.
وی در ارتباطات با اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه در سال 94 عنوان کرد: قطعا توسعه زیرساخت‌ها یکی از موضوعات کلیدی ما خواهد بود زیرا میزان مطالبات مردمی در حال حاضر بیشتر از زیرساخت‌های موجود است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه زیرساخت‌های کنونی نیازمند سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومانی برای توسعه است، گفت: باید کاری کرد که سرمایه بخش خصوصی نیز در این راستا حداقل به 10 میلیارد تومان برسد و به قولی در حوزه زیرساخت‌ها آورده باشد. 
واعظی افزود: امیدواریم تا پایان سال 94 در تمامی بخش‌ها به رشد 2 برابری برسیم، هرچند که اگر به صورت جزیی در برنامه‌ها بنگریم متوجه می‌شویم در مناطق محروم و کمتر برخوردار سال گذشته 8 هزار روستا دارای اینترنت شدند و امسال نیز درنظر داریم با رشدی 3 برابری این میزان را به 25 هزار روستا برسانیم. 
وی همچنین از تولید محتوا به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و ابراز کرد: تولید محتوا بستری برای برخورداری هرچه بیشتر مردم از پهنای باند است و امیدواریم در این راستا رقمی بالغ بر 120 میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی و دانشگاهی داشته باشیم که تخصیص آن به شکل وام‌های کم‌بهره و با بازپرداخت 3 تا 5 سال خواهد بود. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: امسال 7 یا 8 پروانه بزرگ در اختیار شرکت‌های ICT قرار می‌دهیم که می‌تواند مژده‌ای برای اشتغالزایی هرچه بیشتر باشد زیرا در گذشته درصدد بودیم تا 30 هزار شغل در این حوزه ایجاد کنیم اما امیدواریم با این تدابیر روند اشتغالزایی به 100 هزار برسد. 
واعظی در ارتباط با ارزیابی‌اش از وضعیت شبکه‌های ارتباطی در عید نوروز و همچنین برخی گلایه‌ها که از کندی اینترنت شده بود، گفت: در 2 هفته عید امسال 19 میلیارد پیامک از طریق 3 اپراتور ارتباطی مبادله شد که حاکی از رشد 20 درصدی ولی ثبات در روند ترافیکی شبکه اپراتورهاست. 
وی افزود: کمیته‌هایی از قبل از عید برای ارزیابی وضعیت ارتباطی در نظر گرفته بودیم و پیش از آن نیز با توجه به اینکه پیش‌بینی شده بود در شهرهای بزرگ و اماکن زیارتی رشد ترافیک ارتباطی را داشته باشیم، BTS یا همان آنتن‌های ارتباطی سیار را در آنجا داشته باشیم لذا در زمینه صوت و پیامک مشکل خاصی را نداشتیم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا چنین آماری با توجه به شواهد کاربران موبایل گویای کاهش پیامک‌های تبریک سال نو بود، صحیح است، گفت: این آمار برای ما مهم نیست زیرا براساس رنجی که اعلام شده ما پول تمامی پیامک‌ها را می‌گیریم. 
واعظی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مذاکرات سیاسی ایران در لوزان می‌تواند تاثیری بر وضعیت ICT داشته باشد نیز گفت: در کابینه دولت شاید از همه نزدیکتر به ظریف من باشم و لذا از این حیث می‌گویم کاری که توسط وی انجام شده برای کل نظام است و علی‌رغم سختی‌های فراوان و مجموعه عظیمی که پشت این مذاکرات استقرار یافت، قطعا چنین دستاوردی می‌تواند در تمامی زمینه‌ها اثرگذار باشد. 
وی افزود: آنچه تاکنون در لوزان به عنوان راه‌حل مطرح شده یک؛ اینکه دنبال جنگ نیستیم و دو؛ تحریم‌ها برداشته شود که چنین موضوعاتی قطعا در تمامی حوزه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: به عنوان مثال محدودیت‌های برای عرصه ICT به وجود آمده بود که امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها رفع شود و سرعت توسعه نیز بیشتر گردد. 
واعظی همچنین در ارتباط با انتقادی مبنی بر اینکه آیا رفتارهای سیاسی وزیر ارتباطات و چهره دیپلماتیک او منجر به آسیب در حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود نیز گفت: دیپلمات بودن بد نیست و به عقیده تمامی کسانی که در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کنند، این موضوع یک مزیت است و می‌توان گفت خوب است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ هوشمند که سال گذشته روی شبکه اینستاگرام اجرا شد قرار است ادامه و توسعه یابد نیز گفت: به دنبال این هستیم از امکانات موجود در جهان که می‌تواند مورد بهره‌برداری مردم نیز باشد نهایت استفاده را ببریم و فیلترینگ هوشمند نیز در ارتباط با سایت‌هایی است که محتوای مفید و غیرمفید را به شکل ترکیبی دارند و ما تلاش می‌کنیم که جلوی محتوای غیرمفید و غیرقابل قبول آن گرفته شود در صورتی که سایت باز خواهد ماند. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: درصددیم با استفاده از توان محققان کشور فیلترینگ هوشمند را در سال 94 محقق کنیم. 
وی در ارتباط با احتمال افزایش تعرفه تلفن ثابت و سیار در سال جدید نیز گفت: در ارتباط با تلفن همراه به هیچ عنوان بنای افزایش تعرفه نداریم اما برای تلفن ثابت قرار شش ماهه‌ای را بعد از اجرای همکدسازی با شرکت مخابرات گذاشتیم تا بعد از آن تصمیم‌گیری کنیم که گزارش اولیه‌ای را اسفند ماه ارائه کردند.
او درباره اینکه نتیجه گزارش پارازیت‌ها که سال گذشته خدمت رئیس جمهوری نیز ارائه شد، عنوان کرد: این گزارش در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است و امیدواریم هرچه زودتر به یک نتیجه روشن برسد.
واعظی افزود: گروه مشترکی را با همکاری سازمان انرژی اتمی تشکیل دادیم که میزان تشعشعات را در تمامی نقاط ارزیابی می‌کنیم و اگر به نقطه‌ای بیش از حد مجاز برسیم تذکراتی می‌دهیم.
وزیر ارتباطات بار دیگر به بحث فیلترینگ هوشمند بازگشت و گفت: از نیمه اسفند وارد فاز دوم فیلترینگ هوشمند شدیم و امیدواریم تا پایان فصل نیز فاز سوم آن اجرایی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با اجرا شدن فیلترینگ هوشمند برخی سایت‌های اشتباه فیلتر شده رفع فیلتر شوند؟ نیز گفت: ما تنها یک عضو از کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستیم. سال گذشته تحت شدیدترین فشارها از سوی بخش‌هایی بودیم که می‌خواستند فیلتر کنند و بارها معاونان من تهدید به زندان رفتن شدند.
او افزود: شبکه دست ماست ولی تصمیم‌گیری فیلترینگ با ما نیست. برخی سایت‌ها در گذشته به اشتباه فیلتر شده که اما آمادگی داریم با آمدن فیلترینگ هوشمند بحث رفع فیلتر شدن آنها را در کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه مطرح کنیم.
واعظی درباره بودجه سال گذشته این وزارتخانه که قرار بود دو هزار و خرده‌ای میلیارد تومان باشد اما ظاهرا تخصیص نیافت نیز گفت: علاقمند هستم کل بودجه را بگیرم اما آقای نوبختی هم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هست که نهایتا رقم تخصیصی را مشخص می‌کند.
وی افزود: امسال با توجه به علائم مثبتی که دریافت شده امیدوارم بتوانیم کل بودجه را دریافت کنیم اما سال گذشته نزدیک هزار و خورده‌ای میلیارد تومان تخصیص یافت و تلاش می‌کنیم مابقی را نیز بگیریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.