تلفن همراه

فناوری

April 7, 2015
9:54 سه شنبه، 18ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68716

تصویربرداری دقیق ۳D با تلفن همراه توسط دانشمندان ایرانی

با هنرنمایی گروهی از محققان ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و انستیتو فناوری کالیفرنیا (Caltech )یکی از سوژه های دیدنی فیلم های علمی و تخیلی رنگ واقعیت به خود گرفته است.
روزی را تصور کنید که به یک نسخه کاملا دقیق از شیئی نیاز داشته باشید و باز هم تصور کنید که با خارج کردن تلفن همراه هوشمند از جیب و گرفتن یک تصویر کامل و دقیق با تراشه ویژه ثبت تصاویر سه بعدی در آن و در نهایت ارسال تصویر به چاپگر سه بعدی تنها در عرض چند دقیقه نسخه مورد نظر در دستانتان باشد. چندان تعجب نکنید چون آن روز فرا رسیده است.
 
تمامی این اتفاقات هیجان انگیز به لطف نوآوری علی حاجی میری – دانشمند ایرانی انستیتو فناوری Caltech و همکاری وی با فیروز افلاطونی و بهروز عبیری از دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته است. آنها ریز سیستم جدید ثبت سه بعدی تصاویر با کیفیت بالا را در انستیتو فناوری Caltech و با حمایتهای مالی این مرکز علمی به دنیا معرفی کرده اند.
 
در واقع می توان گفت چنین سیستم سه بعدی ثبت تصاویر تاکنون وجود داشته اما نه تنها ابعاد بسیار بزرگی داشته بلکه استفاده از آن با صرف هزینه زیادی نیز همراه بوده است. اکنون در نوآوری دانشمندان ایرانی این دو فاکتور منفی جای خود را به موارد مثبت داده اند.
 
این فناوری جدید NCI نام دارد و درحقیقت یک ثبت کننده همسان نانوفوتونیک محسوب می شود که به نظر می رسد در آینده نزدیک دنیای ثبت تصاویر سه بعدی و به تبع آن فناوری چاپ سه بعدی را دستخوش تغییرات وسیع خواهد کرد.
 
قلب تپنده این فناوری جدید تراشه سیلیکنی ارزان قیمتی است که کمتر از یک میلیمتر مربع اندازه دارد اما کار اصلی در ثبت تصاویر با کیفیت بسیار بالا را انجام می دهد.
 
جزئیات کامل این دستاورد جدید در تازه ترین شماره نشریه Optics Express منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.