سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 8, 2015
20:46 چهارشنبه، 19ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68746

تعرفه واردات نوت‌بوک 5 درصد افزایش یافت

اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک از 4 به 10 درصد موجی از اعتراض را در پی داشت و گروه‌های گوناگون از واردکننده گرفته تا کارشناسان و مسوولین ارگان‌های مربوط به این حوزه نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.
 
پاسخ به این اعتراض‌ها نیز چیزی نبود جز همان بهانه تکراری که حمایت از تولیدات داخلی نوت‌بوک بود.
این پاسخ اگر چه بر اساس سیاست‌های دولت منطقی به نظر می‌رسید؛ اما از انجا که در زمینه تولید نوت بوک تولیدکننده به نامی در کشور وجود نداشته و حجم تولیدات یک تولیدکننده در حد حتی 1.4 نیاز بازار داخلی نبود مورد اعتراض قرار گرفت.هر چند اعتراض‌های واردکنندگان در این زمینه نتیجه‌ای در بر نداشت، اما موجب شد حساسیت گروه‌های فعال حوزه آی‌تی به تعرفه‌های وارداتی به ویژه در مورد نوت‌بوک افزایش یابد.
در تازه‌ترین اقدام اما دولت تعرفه واردات نوت‌بوک را از 10 درصد به 15 درصد افزایش داده است.
بر اساس آنچه هیات دولت مصوب کرده و در کتاب مقررات واردات و صادرات به چاپ رسیده است سود بازرگانی برخی از اقلام کامپیوتری نسبت به سال 93 در راستای حمایت از تولیدات داخلی افزایش یافته است. 
بر اساس گزارش رسیده مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی PC کیفی (نوت‌بوک) از 10 درصد به 15 درصد افزایش یافته است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده کالاها نیز امسال9 درصد تعیین شده است. 
به گفته کارشناسان اتخاذ چنین تصمیمی پیامدهایی در بازار کامپیوتر ایران خواهد داشت که در این گزارش به شرح آن می‌پردازیم.
 رشد قاچاق در کمین بازار نوت‌بوک 
اگر چه انتشار خبر افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک فعلا تاثیر چندانی در بازار بی‌رونق نوت‌بوک نگذاشته است. اما کارشناسان و واردکنندگان نوت‌بوک می‌گویند این اقدام به رشد شدید قیمت‌ها در بازار منجر می‌شود.
به گفته آنها اتخاذ و اعمال چنین تصمیمی با توجه به شرایط بازار کامپیوتر در چنین زمانی منطقی نیست.
رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران هم با بیان این مطلب که گمرک از صبح روز دوشنبه هفدهم فروردین ماه تعرفه 15 درصدی را در اعمال کرده است گفت: زمزمه‌های رشد تعرفه واردات نوت‌بوک به 15 درصد از اسفند ماه سال گذشته به گوش می‌رسید و ما در همان زمان نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌ایم. اما تا کنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
از نظر وی نیز اعمال چنین قانونی به رشد قاچاق در بازار نوت‌بوک ختم خواهد شد.مهدی بکایی، مدیر عامل شرکت سیب‌گستران پارسیان با بیان این مطلب که اتخاذ و اجرای این تصمیم موجب رشد شدید قیمت و افزایش قاچاق در بازار ایران می‌شود گفت:تا قبل از این هزینه واردات نوت بوک 1000 دلاری با در نظر گرفتن تعرفه 10 درصدی و سایر هزینه‌های گمرکی در حدود 150 تا 180 تومان بود. اما حالا بابت واردات همین نوت بوک باید حدود 400 تا 480 هزار تومان پرداخت کنیم که مشخص است این موضوع تا چه حد بر روند قیمت‌ها در بازار تاثیر خواهد گذاشت. به گفته وی، رشد شدید قیمت، افزایش تقاضا برای کالاهای کارکرده و رشد قاچاق از پیامدهای چنین تصمیمی است.
فراهانی یک واردکننده در این زمینه می‌گوید: قطعا افزایش تعرفه واردات کالاهای کامپیوتری که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است به ضرر بازار تمام خواهد شد و رشد شدید قیمت، افزایش قاچاق و کاهش بیشتر تقاضا برای نوت‌بوک از اتفاقاتی است که برای بازار آتی کامپیوتر پیش‌بینی می‌شود.به گفته این واردکننده، سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی اصولا سیاست‌های غلطی نیست و نباید به آنها ایراد گرفت، گفت: اما این سیاست در مورد کالاهایی که در زمینه تولید آنها توانا هستیم و تولیدشان ارزش افزوده خوبی ایجاد می‌کند، منطقی است. نه کالاهای کامپیوتری که حجم تولیدات داخلی آن در حد ناچیزی است.وی افزود: اگرچه این اقدام با هدف حمایت از تولید داخلی انجام شده است، اما تولیدات داخلی در این زمینه یک دهم نیاز بازار را نیز تامین نکرده و به همین دلیل رشد تعرفه موجب می‌شود نیاز کاربران از طریق قاچاق و واردات کالا با قیمت گران‌تر تامین شود. به عبارتی اتخاذ این تصمیم به رشد هزینه‌های مصرف‌کننده منتهی می‌شود.  کارشناسان می‌گویند: در شرایط فعلی این اقدام دولت به ایجاد مانع در مسیر توسعه صنعت آی تی در کشور منتهی می‌شود و از سویی دسترسی کاربران را به ابزارهای تکنولوژیک محدود می‌کند و این در حالی است که دولت در برنامه‌های خود مردم را به استفاده از ابزار و شیوه‌های الکترونیکی تشویق می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.