سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 9, 2015
11:13 پنجشنبه، 20ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68770

بازگشت خاطرات پاک‌شده

وقتی تصاویر از روی کارت حافظه دوربین شما به دلایل مختلف پاک می‌شوند یا کارتی را که پر از عکس‌های مهمی است در اثر حواس‌پرتی فرمت می‌کنید درک می‌کنیم که بسیار حس بدی خواهید داشت اما نیازی به نگرانی نیست، باید بدانید دنیا به آخر نرسیده و هنوز می‌توانید تصاویر از دست‌رفته روی کارت حافظه را مجددا بازیابی کنید.
 برای شروع به این کار یعنی بازیابی تصاویر از دست رفته کارت حافظه به یک کامپیوتر و یک دستگاه خواندن کارت‌های حافظه با قابلیت اتصال به کامپیوتر یا همان مموری کارت ریدر (Memory Card Reader) نیاز دارید.
 
مهم‌ترین و نخستین نکته این است که تا وقتی عکس‌ها را بازیابی نکرده‌اید، نباید از آن کارت استفاده کنید، به هیچ وجه اقدام به گرفتن تصاویر بیشتر با دوربین نکنید، در غیراین‌صورت امکان بازیابی تصاویر را تا حد زیادی از دست خواهید داد.
 
در مرحله بعد یک نرم‌افزار ریکاوری مناسب انتخاب کنید. در زمینه بازیابی اطلاعات، نرم‌افزارهای بی‌شماری در بازار موجود است ازجمله این نرم‌افزارها می‌توان به نرم‌افزار Recuva برای رایانه‌های ویندوزی و PhotoRec برای مک اشاره کرد.
 
نرم‌افزارهایی که اشاره شد را بر حسب سیستم عامل خود دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید.
 
اگر از کاربران ویندوز هستید برنامه را اجراکنید. با اجرای برنامه می‌توانید انواع متفاوتی از فایل‌ها را برای بازیابی مورد جست‌وجو و بازیابی قرار دهید. از آنجا که در اینجا ما به‌دنبال Photo هستیم، گزینهPictures به یقین مناسب‌تر است.
 
باقی مسیر برنامه را طی کرده، به مرحله‌ای می‌رسید که از شما می‌پرسد در کجا باید به‌دنبال فایل‌هایی بگردد که نیاز به بازیابی دارند، کارتخوان حافظه را به سیستم متصل کرده و کارت حافظه را در آن قرار دهید و سپس محل جدید برای ذخیره‌سازی‌ فایل‌های بازیابی شده را معین کنید، توجه داشته باشید بدترین کار ممکن ذخیره‌کردن فایل‌های بازیابی شده روی خود کارت حافظه تحت بازیابی است؛ فایل‌ها را در محلی به غیر از آن ذخیره کنید. معمولا روی کارت فولدری با اسم DCIM وجود دارد که تصاویر توسط دوربین در آنجا ذخیره می‌شوند البته این شرایط بر حسب برند تولید‌کننده دوربین ممکن است کمی متفاوت باشد و شاید لازم شود مقداری جست‌وجو کنید. به هر حال وقتی شما آدرس کل درایو را بدهید در کل کارت حافظه دنبال فایل‌های مفقودی می‌گردد.
 
در نرم‌افزار PhotoRec که مخصوص مک طراحی شده، رابط کاربری کمی‌متفاوت است. نرم‌افزار را اجرا و درصورت نیاز پسورد رایانه خود را وارد کنید تا برنامه بتواند به همه درایوها دسترسی پیدا کند.
 
هایلایتی که در صفحه خط دستور مشاهده می‌کنید را با استفاده از کلید‌های مکان‌نما روی درایوی ببرید که می‌خواهید تصاویر آن بازیابی شود (از روی حجم درایوها می‌توانید تشخیص دهید درایو کارت حافظه کدام است).
 
Enter را زده به صفحه بعدی بروید و گزینه پارتیشن FAT 16/32را انتخاب کنید. مجددا Enter را بزنید و در منوی بعد گزینه Other را انتخاب کنید (FAT/NTFS) و باز هم Enter. در این صفحه باید انتخاب کنید که نرم‌افزار در کجا به‌دنبال عکس‌هایتان بگردد. اگر کارت حافظه دچار اختلال است یا اصطلاحا corrupt شده گزینه Whole را انتخاب کنید اما اگر تصاویر به هر علتی از روی کارت پاک شده‌اند گزینه Free را انتخاب و Enter را بزنید. سپس محل ذخیره‌سازی‌ فایل‌های بازیابی شده را مشخص کنید و دکمه c را جهت تأیید انتخاب خود فشار دهید تا بازیابی آغاز شود.
 
کامپیوتر شروع به اسکن کرده، کمی‌بعد نتیجه کار مشخص می‌شود و اگر کمی‌خوش شانس باشید عکس‌هایتان را در فهرست فایل‌های بازیابی شده مشاهده خواهید کرد.
 
با کمی‌دقت خواهید دید که فقط فایل‌های با فرمت‌های استاندارد تصویری مانند JPEG و مشابه آن، بازیابی شده‌اند. اگر فرمت‌های دیگری مدنظر شماست که نرم‌افزار نشان نداده است، یک مرحله دیگر را نیز باید طی کنید.
 
در نرم‌افزار Recuva روی گزینه Switch to advanced mode کلیک کنید تا فهرستی از فرمت‌هایی که نرم‌افزار آنها را جست‌وجو می‌کند به شما نمایش داده شود حالا باید فرمت خام تصویری مورد نظرتان را به این فهرست اضافه کنید. فرمت خام تصویری تا حد زیادی بستگی به برند دوربین مورد استفاده شما دارد، اگر از فرمت‌های RAW استفاده می‌کنید ولی پسوند دقیق را نمی‌دانید به دفترچه راهنمای همراه دوربین رجوع کنید.
 
در نرم‌افزار PhotoRec، شما می‌توانید از قسمت تنظیمات نرم‌افزار (File Opts)، به تغییر و تنظیم انواع فرمت‌های مختلف تصاویر جهت بررسی کارت حافظه و بازیابی آنها بپردازید. در مرحله بعد در نرم‌افزار Recuva، کلیه فایل‌های اسکن شده را انتخاب و روی گزینه Recover کلیک کنید. در این مرحله از شما محلی برای ذخیره فایل‌ها خواسته می‌شود که باید آن را مشخص کنید. اما در نرم‌افزار PhotoRec، شما محل بازیابی فایل‌ها را انتخاب کرده‌اید کافی است به پوشه دلخواه در Finder رفته و عکس‌های بازیابی شده را مشاهده کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.