رگولاتوری

April 11, 2015
10:20 شنبه، 22ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68815

رگولاتور:ایجاد شبکه هوشمند نظارت بر کلیه خدمات قابل ارائه در شبکه سیار

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان این که در برنامه سال 1394 سازمان مشابه سال گذشته در راستای اهداف کلان کشور و برنامه های وزارت در ICT تلاش خواهد شد، از ایجاد شبکه هوشمند نظارت بر کلیه خدمات قابل ارائه در شبکه سیار خبر داد.
دکتر عمیدیان با بیان این مطلب گفت: ایجاد سامانه دریافت پیشنهادات مشترکین برای تکمیل نقاط فاقد پوشش و یا پوشش نامطلوب در شبکه سیار، تجهیز حوزه نظارت به ابزارهای تست پیشرفته جهت نظارت بر کیفیت ارائه خدمات در سطح شهرها، جاده ها و روستاها، فراهم نمودن شرایط مشارکت دانشگاهها و شرکتهای بخش خصوصی برای ارتقاء امر نظارت بر کیفیت ارائه خدمات اپراتورها بخصوص در امر سرویس های ارزش افزوده شبکه موبایل، ساماندهی و نظارت دقیق بر مبادی فروش سیم کارتها به افراد حقیقی و حقوقی در جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده و تضیع حقوق مشترکین، در سال 94 مد نظر داریم.
 
معاون وزیر ارتباطات، با اشاره به برگزاری مزایده انتخاب اپراتور دوم پست گفت: صدور پروانه های مختلف از جمله ارائه ارتباطات ثابت(FCP)، ارائه خدمات ارتباطی ثابت(Servco.)، اپراتورهای تلفن همراه مجازی (MVNO)، ارائه خدمات مرکز تماس (Contact Center)، جزء برنامه های سال جاری است.
 
دکتر عمیدیان افزود: پیاده­سازی مرکز مدیریت ترابرد شماره­های تلفن همراه، طراحی مدل عملیاتی تعرفه­گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین مقررات مورد نیاز برای اپراتورهای دارای قدرت مسلط در بازار (SMP)، تدوین مقررات حاکم بر خدمت­دهندگان OTT، مطالعه و بررسی ویژگی­های فناوری نسل پنجم تلفن همراه، مطالعه و بررسی اینترنت اشیاء و توسعه خدمات M2M در حوزه تلفن همراه، از دیگر برنامه های سازمان است.
وی با اشاره به برگزاری مناقصه تامین تلفن خانگی در 500 روستای بالای 20 خانوار با پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت و تامین یک ارتباط(تلفن) عمومی در400 روستای کمتر از 20 خانوار گفت: جمع آوری اطلاعات و تهیه بانک اطلاعاتی ارتباطی و فناوری اطلاعات جامع روستایی کشور شامل وضعیت تلفن خانگی، یک ارتباط(تلفن) عمومی، پوشش تلفن همراه در روستاها و جاده های روستایی، اینترنت و دفاتر ICT روستایی، شروع واگذاری اینترنت پرسرعت در 25000 روستای کشور، بازسازی، نوسازی و تجهیز(نرم افزار و سخت افزار) تعداد2000 دفتر ICT روستایی در قالب خدمات اجباری فاوا پیگیری می شود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات، برنامه سازمان نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات را نظارت از راه دور و نزدیک برشمرد و گفت: در این راستا، بیش از 11 هزار فقره نظارت از راه نزدیک و انجام بازرسی های فنی و تخصصی و7171 فقره نظارت از راه دور و کنترل عملکرد اپراتور از طریق دسترسی بر خط در کل کشور صورت خواهد گرفت.
 
وی افزود: همچنین اتصال بر خط اپراتورهای اینترنتی به داشبورد آغاز فاز اجرایی و عملیاتی جهت استقرار سامانه های هوشمند نظارتی، راه اندازی سامانه سنجش رضایت کاربران، ارزیابی و رتبه بندی اپراتورها، استفاده از ظرفیتهای سایر دستگاهها و ایجاد دفاتر نمایندگی در 31 استان دیگر برنامه سال 94 را تشکیل می دهد.
 
دکتر عمیدیان در ادامه مهمترین دستاوردهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 1393 را تدوین ضوابط رومینگ ملی و تصویب در کمیسیون و اجرایی کردن آن، ارتقاء پروانه­های تلفن همراه به فناوری­های نسل سوم و بالاتر، یکنواخت‌سازی تعرفه‌های خدمات داده تلفن همراه مستقل از فناروی، تدوین و تصویب اصول حاکم بر پروانه ارائه خدمات مرکز تماس (Contact Center)، صدور پروانه ارائه خدمات ترانک عمومی اعلام کرد.
 
  وی با اشاره به اجرای طرح همکدسازی در سطح 31 استان در سال گذشته گفت: این طرح ضمن کاهش هزینه تماس های درونی استان بخصوص برای اقشار کم درآمد سبب مهیا شدن بستر توسعه دولت الکترونیک و خدمات رسانی بهتر به اقصی نقاط کشور شد.
 
وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف شبکه سیار در نقاطی که امکان فنی اجرای موضوع میسر بود، در حال حاضر مشترکین اپراتور سوم در بیش از 50 هزار کیلومتر در جاده های اصلی و فرعی و بیش از 30 هزار روستا امکان دریافت سرویس شبکه سیار با استفاده از امکانات اپراتورهای اول و دوم را پیدا کرده اند و مشترکین اپراتور دوم هم به همین نسبت از امکانات شبکه اپراتور اول بهره مند شده اند.
 
عمیدیان با بیان ضریب نفوذ96/92 درصد تلفن همراه و وجود بیش از 70 میلیون سیم کارت فعال در کشور از مهیا شدن شرایط واگذاری سیم کارت کودک (جوانان و نوجوانان زیر 18 سال) با رعایت اصول فرهنگی خبر داد و گفت: اپراتورها در حال فراهم کردن زمینه های واگذاری سیم کارت هستند و هم اکنون، اپراتور سوم با فراهم کردن شرایط مندرج در مصوبه کمیسیون در حال واگذاری این سیم کارتها به متقاضیان  است و سازمان هم بر روند موضوع نظارت دقیق دارد.
 
معاون وزیر ارتباطات همچنین از تشکیل دو کمیته مستقل داخلی و فرا سازمانی در طول ایام نوروز جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم و نظارت بر سرویسهای ارتباطی، خبر داد و گفت: با توجه به تمهیدات پیش بینی شده در این ایام هیچ گونه مشکل ارتباطی در ارائه خدمات رخ نداد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.