تلفن همراه

فناوری

April 12, 2015
10:40 یکشنبه، 23ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68876

کدام بازیگران بزرگ بازار پتانسیل خرید سرویس Here نوکیا را دارند؟

با انتشار اخباری مبنی بر فروش بخش نقشه یابی نوکیا موسوم به Here، شرکت‌های بزرگی ممکن است تصمیم به خرید آن بگیرند.
 
تصمیم نوکیا بر فروش سرویس نقشه‌ی Here سبب توجه شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی شده است.
 
اخیرا خبرگزاری بلومبرگ خبر داده که شرکت «اوبر»، چند خودروساز آلمانی و تعدادی شرکت خصوصی دیگر توسط نوکیا برای فروش سرویس Here در نظر گرفته شده است. اگرچه هنوز از جزئیات و چند و چون تصمیم نوکیا خبری در دست نیست، اما اگر فروش سرویس Here جدی باشد، شرکت‌های بزرگ دیگری نیز در بازار ممکن است به خرید این سرویس علاقه داشته باشند. 
 
هم اکنون شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت، یاهو، آمازون و بسیاری از شرکت‌های مشهور حوزه خودروسازی به سرویس موقعیت یابی نوکیا وابسته هستند. طبیعتا هر کدام از این شرکت‌ها تلاش دارند که این سرویس استثنایی موقعیت یابی را از آن خود کنند.
 
جدا از این شرکت‌ها، یکی دیگر از بازیگران مطرح بازار که پتانسیل خرید Here را دارد، اپل است. اپل یک سرویس نقشه یابی در اختیار دارد، اما این سرویس در مقایسه با سرویس نقشه‌ی گوگل و نوکیا کمبودهایی دارد که سرویس محبوب Here می‌تواند این کمبودها را جبران کند. اپل به تولید خودرو هم علاقمند است و قطعا یک سرویس موقعیت یاب نقشه ای پیشرفته امتیازی بزرگ برای هر شرکت خودروسازی محسوب می‌شود.
 
مایکروسافت هم که بخش کسب و کار موبایل نوکیا را خریداری کرده، از گزینه‌های مطرح در این خرید است. پس از تصاحب این بخش توسط مایکروسافت، نوکیا از طریق کسب و کارهای نقشه یابی، دستگاه‌های مرتبط با شبکه و بخش تکنولوژی کسب درآمد دارد. بخش آخر عمدتا منبع بی پایان پتنت هایی است که نوکیا طی سالیان دراز ذخیره کرده و از آن برای اعطای لایسنس و اخذ حق استفاده از دیگر شرکت‌ها استفاده می‌کند.
 
ولی تنها شرکتی که بلومبرگ از آن در گزارش خود یاد کرده اوبر است. اوبر ارزشمندترین استارتاپ دنیاست و گسترده‌ترین شبکه حمل و نقل مسافر را در سراسر دنیا ایجاد کرده است. فروش این سرویس به اوبر می‌تواند کاملا توجیح پذیر باشد.
 
سرویس Here نوکیا 2.1 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. بلومبرگ می‌گوید که نوکیا پس از فروش سرویس نقشه‌ی خود، تمرکزش را بر بخش شبکه قرار خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.