سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2015
11:24 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68952

انتقاد از افزایش تعرفه‌ها بدون مشورت با صنف

اعتراضات پیرامون افزایش نرخ تعرفه گمرکی محصولات آی‌تی همچنان ادامه دارد هرچند که به گفته رئیس اتحادیه فناوران اعمال افزایش تعرفه گمرک از ابتدای اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد.
اعتراضات صنفی کارشناسان حوزه فناوری دیجیتال در شرایطی صورت می‌گیرد که سال گذشته نیز همین اعتراضات در قبال افزایش تعرفه‌های گمرکی وجود داشت و تکرار آن در سال جدید این شبهه را به وجود آورده که هیچ گام موثری برای بهبود اوضاع برداشته نمی‌شود.
رئیس کمیسیون شبکه و امنیت شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره چگونگی حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات هیات دولت و اتخاذ این تصمیم‌ها می‌گوید: «نماینده‌ای که از سوی بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری برای افزایش تعرفه گمرکی محصولات آی‌تی حضور دارد اشراف کافی درباره مسائل این صنف ندارد.»
 حمید بابادی‌نیا می‌گوید: «تصمیم‌سازی از جایی آغاز می‌شود که نمایندگان دولت و بخش خصوصی دور هم جمع می‌شوند تا درباره منافع یک صنف تصمیم بگیرند و در این جمع باید یک فرد مطلع و حافظ منافع بخش خصوصی حضور داشته باشد اما در تمام این سال‌ها فردی در جلسات حاضر شده که تنها به امضا کردن صورت جلسات اکتفا می‌کند.»
 به گفته او کمیسیون ماده یک، یک کمیته دائمی برای تهیه پیش‌نویس لوایح قانونی، مصوبات هیات دولت، شورای اقتصاد و کمیسیون اقتصادی هیات دولت است که با حضور نماینده بخش خصوصی که از سوی اتاق بازرگانی برگزار می‌شود. 
دوستان در کمیسیون ماده یک از این کارشناس نظر مشورتی درباره مسائل آی‌تی می‌گیرند. این فرد باید آگاه به مسائل صنف آی‌تی باشد و به‌عنوان نماینده شاخص بخش فناوری و اطلاعات باید به همه مسائل اشراف داشته باشد درحالی‌که این نماینده ظاهرا هیچ اشرافی به این کار ندارد.»
او درباره نحوه تعامل اتاق بازرگانی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید: «به‌طور کلی ارتباط ما با اتاق بازرگانی و کمیسیون ماده یک به این صورت است که پس از تصمیم‌گیری، اتاق بازرگانی با ارسال نامه‌ای تغییرات و مصوبات جدید را به ریاست سازمان نظام صنفی ارسال می‌کند.
 در این رابطه نظر کمیسیون مشورتی با حضور نماینده بخش خصوصی اهمیت بسیاری دارد. کار این فرد باید دفاع از صنف آی‌تی و بخش خصوصی باشد نه اینکه هر مصوبه‌ای صادر شد فقط زیر مصوبه را امضا کند. ما در سازمان نظام صنفی در این سال‌ها هیچ ارتباطی با این فرد نداشته‌ایم و امروز حتی نمی‌دانیم این فرد کیست و براساس چه شاخص‌هایی انتخاب می‌شود.»
بابادی نیا همچنین درباره تاثیرات افزایش تعرفه‌های گمرکی محصولات آی‌تی در بازار این صنف می‌گوید: «به‌طور کلی افزایش تعرفه تجهیزات در حوزه فناوری ارتباطات مردود است چراکه اگر ما به فکر درآمدزایی هستیم باید تجهیزات لازم را در اختیار مهندسان جوان قرار دهیم چراکه درآمدزایی می‌تواند دو کاربرد داشته باشد. یک وقتی که قرار است خدمات فنی و مهندسی داخلی را صادر کنیم و زمانی که قرار است ابزار را باقیمت بالا در اختیار مهندسان قرار ‌دهیم درحالی‌که هردو جنبه درآمدزایی دارد اما معنا و مفهوم هر یک متفاوت است.»
 بابادی‌نیا معتقد است این روند اشتباه سال‌ها است که ادامه دارد: «وقتی درباره یک صنف تعیین تکلیف می‌شود آن هم با تعیین چنین عوارضی بهتر است این کار با نظر مشورتی کارشناسان بخش خصوصی انجام شود. کار کارشناسی درباره این حوزه باید به گونه‌ای باشد که مشخص کند چه پروژه‌هایی در دست کار است و با افزایش تعرفه به کدام بخش فشار وارد می‌شود درحالی‌که در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی نسبت به این قبیل تصمیمات وجود ندارد.»
به گفته او کشور باید در حال حاضر رتبه یک شاخص آی‌تی را در منطقه داشته باشد درحالی‌که علاوه‌بر اینکه چنین چیزی محقق نشده، با افزایش قیمت محصولات آی‌تی ابزار کار مهندسان را نیز از دستشان می‌گیریم و با این کار ضربه بزرگی به حوزه کسب‌وکار وارد می‌کنیم. «در بسیاری از کشورها از جمله کره‌جنوبی تعرفه واردات محصولات آی‌تی صفر است و همین عامل باعث شده تا مبتکران این حوزه چنان فعال شوند که شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ و ال‌جی رشد کرده و بتوانند با شرکت‌های بزرگ دنیا رقابت کنند. در دنیای امروز با اهمیت دادن به ارزش‌های نسبی اجازه خلاقیت و نوآوری به افراد داده می‏شود. 
در حال حاضر توسعه فناوری‌های ارتباطی از اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است و این امر نشان می‌دهد که کارشناسان در این حوزه پتانسیل جوانان را شناسایی کرده بودند و به این اعتقاد داشته و دارند که این پتانسیل حرفی برای گفتن دارد.»
بابادی‌نیا درباره اینکه برای جلوگیری از این دست تصمیمات در سال‌های اخیر چه اقداماتی صورت گرفته است، می‌گوید: «تنها کاری که ما در این سال‌ها توانستیم انجام دهیم صحبت با جراید و ارائه تحلیل‌ها است که در گذشته یک بار به واسطه افزایش نجومی تعرفه عوارض تجهیزات شبکه از سوی دولت صحبت‌هایی که ارائه شده بود باعث شد دولت از موضع خود کوتاه بیاید.»
رئیس کمیسیون شبکه و امنیت شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره چشم‌انداز بازار آی‌تی در سال پیش رو می‌گوید: «به نظر می‌رسد سال 94 سال خوبی باشد اما با تجربه‌ای که در این سال‌ها پشت سر گذراندیم نباید بیش از حد خوش‌بین باشیم.
 اگر برنامه‌ریزی‌هایی که امسال مقرر شده تحقق یابد و با رفع تحریم‌ها از تیرماه مواجه باشیم و دارایی‌ها به کشور بازگردد به نظر می‌رسد سال 95 سال بهتری باشد چراکه در شرایط حاضر دولت با سیاست انقباضی بودجه سال 94 را ارائه کرده و با کاهش قیمت نفت چشم به درآمدهای مالیاتی و حقوق و عوارض گمرکی دارد. بنابراین اگر تصمیمات درستی در حوزه‌های فنی و مهندسی در جهت حمایت از آنها گرفته شود به نظر می‌رسد سال خوبی پیش‌رو داشته باشیم و قدم‌های مثبت و رو به جلویی برداشته می‏شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.