رگولاتوری

April 14, 2015
11:41 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68953

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات: پیام‌رسان‌ها تابع مقررات می‌شوند/ جابه جایی شماره‌ تلفن همراه بین اپراتورها تا پایان سال

معاون رگولاتوری اولویت‌های مقررات‌گذاری در بخش ICT در سال 94 را تشریح کرد. تدوین قوانین برای پیام‌رسان‌ها، اجرای جابه جایی شماره‌ تلفن همراه تا پایان سال، تعیین محدوده ورود دولت به تعرفه‌‌های بخش ICT و تدوین راهکاری برای کنترل اپراتورهای غالب در بازار از اهم برنامه‌ها است.
 سال 94 سال پرباری از نظر صدور پروانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مقررات‌گذار در این حوزه پروانه‌های متعددی را در دست اعطا دارد که هر یک برای رفع بخشی از نیازهای فعلی بازار ICT کشور راهگشا خواهد بود.
 
از این رو درباره جزئیات برنامه‌های معاونت صدور پروانه و بررسی‌های اقتصادی این سازمان با صادق عباسی شاهکوه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
 
وی گفت: کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 93 اصول حاکم بر چندین پروانه ارتباطی را مصوب کرده که در سال 94 باید اجرایی شوند.
 
*تا نیمه اول 94 پرونده پروانه‌های FCP بسته خواهد شد
 
معاون بررسی‌های فنی و اقتصادی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: در سال 94 اصول حاکم بر پروانه‌های ارائه ارتباطات ثابت (FCP) به تصویب کمیسیون رسید و تا 24 خرداد ماه متقاضیان دریافت این پروانه برای ارائه درخواست مهلت دارند.
 
وی ادامه داد: از اواخر خرداد ماه درخواست‌ها جمع‌آوری می‌شود و رگولاتوری در مدت 2 الی 3 ماه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد و در نهایت تا پایان نیمه اول سال 94 واجدین شرایط دریافت پروانه FCP مشخص و پرونده پروانه‌های FCP به طور کامل بسته خواهد شد.
 
*واگذاری دو مرحله‌ای پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه
 
عباسی همچنین با اشاره به تصویب اصول حاکم بر پروانه خدمات ارتباطی ثابت (servco) در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، گفت: اصول حاکم بر پروانه servco نیز در سال 94 به تصویب رسیده اما هنوز ابلاغ نشده است.
 
معاون رگولاتوری تصریح کرد: این پروانه محدودیت زمانی ندارد و پس از ابلاغ هر درخواستی که ارائه شود بررسی خواهد شد؛ البته در این پروانه برای دارندگان مجوزهای ISP و ISDP برای تغییر به پروانه servco تخفیف قائل شده‌ایم و این شرکت‌ها برای بهره‌مندی از تخفیف تا 9 ماه مهلت دارند و پس از این مهلت نمی‌‌توانند از تخفیف استفاده کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: همچنین دارندگان مجوزهای ISP و ISDP در مجوز FCP نیز می‌تواند ادغام شود.
 
*2 نوع اپراتور مجازی تلفن همراه وارد می شوند
 
عباسی گفت: سومین مجوزی که در سال 94 ارائه خواهد شد پروانه اپراتورهای تلفن همراه مجازی (MVNO) است؛ کلیات این پروانه نیز در سال 93 در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شده اما هنوز ابلاغ نشده است.
 
معاون بررسی‌های فنی و اقتصادی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: متقاضیان برای ارائه درخواست این مجوز محدودیت زمانی ندارند. این پروانه دو مرحله‌ای است و در مرحله اول به متقاضیانی که شرایط لازم را داشته باشند موافقت اصولی داده می‌شود و سپس متقاضیان یک سال فرصت دارند تا با اپراتورهای فعلی تلفن همراه قرارداد ببندند.
 
وی ادامه داد: اگر در این فرصت موفق به عقد قرارداد با اپراتورها شدند پروانه نهایی به ‌آنها اعطا خواهد شد.
 
عباسی یادآور شد: در صدور این مجوز امتیازهایی برای متقاضیانی که شریک و سرمایه گذار خارجی دارند قائل شده‌ایم؛ همچنین برای FCP ها، ISP و ISDP هایی که توآمان متقاضی دریافت این پروانه نیز باشند مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم.
 
وی توضیح داد: دو نوع مجوز MVNO تعریف شده است؛ نخست اپراتوری که همه خدماتش مجازی است و از خدمات اپراتورهای دیگر استفاده می‌کند؛ هیچ شبکه دسترسی و فرکانس از خود ندارد و و تنها سیم کارت مخصوص به خود و سیستم صورتحساب‌گیری مخصوص به خود را دارد و دوم اپراتوری که از نظر شبکه ارتباطی قوی‌تر است.
 
*اپراتورهای خدمات مرکز تماس شکل می‌گیرند
 
عباسی اضافه کرد: همچنین در سال 94 پروانه ارائه خدمات مرکز تماس (contact center) نیز اعطا خواهد شد. اصول حاکم بر این پروانه در سال 93 به تصویب رسیده و اکنون فراخوان آن اعلام شده است و هم اکنون نیز یک تا دو تقاضا برای این پروانه دریافت شده است.
 
معاون بررسی‌های فنی و اقتصادی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: هدف از راه‌اندازی این مراکز این است که مراکز تماسی به صورت حرفه‌ای، ارتباط با مشتری را برای شرکت‌ها فراهم کنند و به شرکت‌ها خدمات بدهند.
 
وی تصریح کرد: شرکت‌های کوچکتر نیز می‌توانند متقاضی این پروانه باشند و به عنوان مشوق‌هایی برای تمرکززدایی، در خارج از مرکز استان و خارج از تهران حق امتیاز به شدت کاهش پیدا کرده است.
 
*اپراتور دوم پستی در سال 94 به نتیجه می رسد
 
عباسی با اشاره به دیگر پروانه‌های در دست اجرا، تصریح کرد: در سال 94 صدور پروانه اپراتور دوم پست نیز در دستور کار است و باید در سال 94 اجرایی شود. این امر نیازمند مصوبه مجلس درباره سازمان پست است که یک مرحله مصوب شده و پس از نهایی شدن در مجلس، مراحل صدور پروانه آغاز می‌شود و مزایده اپراتور دوم پست را برگزار خواهیم کرد.
 
* تعیین تکلیف موضوع دیتاسنتر، CDN و فرکانس LTE ثابت در سال جاری
 
معاون بررسی‌های فنی و اقتصادی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین دیگر اقدامات این معاونت رگولاتوری در سال 94 را برشمرد و توضیح داد: موضوع دیتاسنتر (مراکز داده)، شبکه توزیع محتوا (CDN) و فرکانس LTE ثابت از موضوعات مهمی هستند که باید در سال 94 به نتیجه برسند و برای آنها مجوز صادر کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: موضوعات دیتاسنتر (مراکز داده) و شبکه توزیع محتوا (CDN) از جمله موضوعات مهم در شبکه ملی اطلاعات نیز به شمار می روند.
 
* OTT، SMP و طراحی مدل تعرفه‌گذاری در بخش ICT
 
عباسی با اشاره به دیگر برنامه‌های معاونت صدور پروانه رگولاتوری در سال 94، اضافه کرد: علاوه بر مقرراتی که بنابر شرایط در طول سال به تصویب می‌رسد مقررات مهمی نیز وجود دارد که حتما باید در سال 94 تعیین تکلیف شوند.
 
معاون رگولاتوری توضیح داد: از جمله این امور ضروری، تدوین مقررات حاکم بر خدمات دهندگان OTT (پیام رسان‌ها)، تدوین مقررات مورد نیاز برای اپراتورهای دارای قدرت مسلط در بازار (SMP)، طراحی مدل عملیاتی تعرفه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است که این مقررات مهم باید در سال 94 باید تدوین شود.
 
*مقررات‌گذاری برای پیام‌رسان‌ها
 
وی توضیح داد: درباره خدمات‌دهندگان OTT مطالعاتی در رگولاتوری در حال انجام است؛ OTTها اکنون یک موضوع جهانی هستند و این موضوع که در دنیا اپراتورها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و موضوع شرکت‌هایی که فقط از اپراتورها استفاده می‌کنند و کسب و کار بزرگی نیز دارند، مطرح است.
 
عباسی تصریح کرد: این کسب و کارها اقدام نامناسبی نیز انجام نمی‌دهند؛ اما باید در این باره فکری شود تا این دو همکار، همکاری بهتری داشته باشند. زیرا ممکن است اپراتورها از سرمایه‌گذاری دلسرد شوند و توسعه با مشکل مواجه شود.
 
معاون رگولاتوری اضافه کرد: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که رگولاتوری باید قوانینی برای OTT ها منظور کنند و از سوی دیگر قوانین اپراتورها را سبک‌تر کنند.
 
* تدوین راهکاری برای کنترل اپراتورهای غالب در بازار
 
عباسی همچنین با اشاره به ضرورت تدوین مقررات مورد نیاز برای اپراتورهای دارای قدرت مسلط در بازار (SMP)، گفت: موضوع SMP که راهکاری برای کنترل اپراتورهای غالب در بازار است در دنیا وجود دارد تا اپراتورها از قدرت خود سوءاستفاده نکنند.
 
معاون رگولاتوری تصریح کرد: برای تدوین مقررات و مدل عملیاتی در این باره از مشاوران خارجی و داخلی استفاده خواهیم کرد.
 
* تعیین محدوده ورود دولت به تعرفه‌ های بخش ICT
 
عباسی با تاکید بر ضرورت تعیین مدل تعرفه‌گذاری در بخش ICT، یادآور شد: هم اکنون در رابطه با تعرفه‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوبات زیادی وجود دارد.
 
معاون بررسی‌های اقتصادی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: در مجموع باید نظام مشخصی را برای تعرفه گذاری مشخص کنیم؛ با این هدف کلی که در چه مواردی می‌خواهیم و در چه مواردی نمی‌خواهیم در موضوع تعرفه‌ها دخالت کنیم تا در نهایت با حذف دخالت‌های غیرضروری، محدوده مقررات تعرفه‌ای را استخراج کنیم.
 
وی توضیح داد: برای مثال به طور قطع در مواردی که تعرفه به سمت انحصار پیش می‌رود باید دخالت کنیم و با توجه به توسعه خدمات ارزش افزوده گاهی نیاز است تعیین تعرفه به عهده بازار قرار داده شود.
 
*پایان مهلت 18 ماهه برای اجرای جابه جایی شماره‌ تلفن همراه در اواخر سال 94
 
معاون رگولاتوری اضافه کرد: علاوه بر این، موضوع ترابردپذیری (جابه جایی) شماره‌های تلفن همراه نیز باید در سال 94 اجرایی شود.
 
وی گفت: 18 ماه زمانی که پس از دریافت مجوز نسل 3 برای اجرای ترابردپذیری به اپراتورهای تلفن همراه ارائه شده، اواخر سال 94 به پایان می‌رسد.
 
عباسی ادامه داد: برای اجرای این پروژه فراخوانی اعلام شده تا پیمانکار انتخاب شود.
 
*نسل پنجم تلفن همراه و اینترنت اشیاء در دست مطالعه
 
عباسی یادآور شد: علاوه بر پروانه‌هایی که در سال 94 اعطا خواهد شد و مقررات مهمی که باید وضع شود، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که باید مطالعات اولیه آنها در سال جاری انجام شود.
 
معاون بررسی‌های اقتصادی و صدور پروانه رگولاتوری تصریح کرد: مطالعه و بررسی ویژگی‌های فناوری نسل پنجم تلفن همراه و مطالعه و بررسی اینترنت اشیاء از جمله این موضوعات است که برای انجام اقدامات جدی در آینده ضروری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.