سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2015
19:22 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68973

مخالفت دولت آمریکا با ارتقا ابررایانه چینی

دولت آمریکا به شرکت اینتل مجوز لازم برای کمک به دولت چین در پروژه به‌روز‌رسانی قدرتمند‌ترین ابررایانه جهان را نداد.
شرکت اینتل برای صادر کردن ده‌ها هزار قطعه تراشه به چین به منظور به‌روزرسانی ابررایانه تیانهه2 درخواست مجوز کرده بود که این درخواست توسط وزارت بازرگانی آمریکا به دلیل نگرانی دولت آمریکا درباره انجام تحقیقات اتمی توسط این ابررایانه رد شد.
 
از سویی دیگر، شرکت اینتل به تازگی با دولت آمریکا قرارداری 200 میلیون دلاری به امضا رسانده‌است تا دریکی از لابراتوارهای ملی این کشور ابررایانه‌ای عظیم بسازد. قرار است این شرکت در لابراتوار ملی آرگونا ابررایانه آرورا را بسازد که پس از تکمیل،‌از قدرت پردازش 180 پتافلاب برخوردار خواهد‌بود.
 
ابررایانه تیانهه 2 براساس گزارش وب‌سایت Top500 که ابررایانه‌های دنیا را زیر نظر دارد، طی 18 ماه گذشته رتبه اول جهان را داشته‌است. این ابررایانه برای داشتن ظرفیت پردازشی بیش از 33 پتافلاب (پلافلاب برابر یک کوادریلیون پردازش در ثانیه‌است) از 80 هزار تراشه زنون اینتل بهره برده‌است.
 
تدام سلطه چین بر جهان ابررایانه‌ها
این ماشین چینی قرار بود امسال برای افزایش توان پردازشی‌اش به 110 پتافلاب دچار تغییراتی شده و به‌روزرسانی شود. این ارتقا سیستم تا حد زیادی مبنتی بر تراشه‌های زنون اینتل است از این رو شرکت اینتل مقامات آمریکایی را از همکاری‌اش در به‌روزرسانی تیانهه2 آگاه کرد و درخواست مجوز داد.
 
وزارت بازرگانی آمریکا در اطلاعیه‌ای که به صورت آنلاین منتشر کرده‌است اعلام کرد به اینتل مجوز صادر کردن تراشه‌هایش به چین را نداده‌است زیرا از تیانهه 2 و سه ابررایانه دیگر برای مطالعات ساخت سلاح‌های اتمی استفاده شده‌است. در این اطلاعیه آمده‌است چهار موسسه‌ای که مالک این ابررایانه‌ها هستند برخلاف امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا عمل کرده‌اند.
 
گفته می‌شود چین پس از این مخالفت، سرعت تولید داخلی تراشه‌‌هایش را افزایش خواهد‌داد تا بتواند انرژی پردازشگر ابررایانه‌های خود را تامین کرده و برنامه ارتقا آنها راتکمیل کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.