اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 14, 2015
20:13 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68986

واعظی در صحن علنی مجلس: تولید محتوای اینترنت از ابتدای دولت یازدهم در داخل افزایش یافته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش تولید محتوای داخل گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۱۰ درصد محتوای استفاده‌کنندگان در داخل تولید می‌شد که این میزان هم‌اکنون به ۳۵ درصد رسیده است.
 
بررسی سوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان قرار داشت.
دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی و پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه سوالات این نمایندگان مجلس از محمود واعظی بود. 
در این جلسه، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوالات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنای تصدی‌گری ندارد و همه خدمات از طریق اپراتورها، شرکت‌ها و بخش خصوصی انجام می‌شود و این بخش خصوصی است که ملزم به داشتن و اجرای پیوست فرهنگی است.
وی افزود: ما در هنگام صدور پروانه برای بخش خصوصی از آنها امضا می‌گیریم که باید پیوست فرهنگی را اجرا کنند.
واعظی با بیان اینکه همه کسانی که دنبال اینترنت هستند، برای کار ناثواب نیست، تصریح کرد: بیشترین فشار در خصوص افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند از طرف اساتید حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نمایندگان مجلس است و ما کار شبکه ملی اطلاعات را به صورت مرحله به مرحله انجام می‌دهیم و می‌خواهیم تا پایان سال در 4 یا 5 شهر به صورت پایلوت آن را اجرا کنیم.
وی افزود: ما آمادگی داریم به صورت رایگان میزبان همه محتوای تولید داخل باشیم و امکان فنی آن را در اختیار کسانی که تولید محتوا می‌کنند، قرار دهیم چرا که استفاده از توان داخلی از سیاست‌های جدی وزارتخانه است و توسعه پهنای باند زیرساخت نیز از جمله دستور کارهای وزارت ارتباطات خواهد بود. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های انجام شده براساس ضابطه‌هایی است که ابلاغ شده‌اند، گفت: ما برای توسعه پهنای باند ممنوعیتی نداریم و در حال حاضر نیز در حال راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم، لذا نه ممنوعیتی داریم و نه از جایی به ما ابلاغ شده که پهنای باند را گسترش ندهیم.
واعظی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه تولید محتوای داخلی گفت: زمانی که دولت یازدهم سر کار آمد، 10 درصد محتوای استفاده‌کنندگان در داخل تولید می‌شد و 90 درصد از خارج وارد کشور می‌شد اما هم‌اکنون 35 درصد مردم از محتوای تولیدات داخل استفاده می‌کنند چرا که ما از تولید محتوای داخل حمایت کردیم. همچنین برای اینترنت داخلی ضابطه داریم اما برای اینترنت موبایل‌ها ضابطه نداریم. 
وی با اشاره به اجرای تکالیف برنامه پنجم در زمینه توسعه اینترنت گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم با اینکه نیمی از زمان اجرای برنامه پنجم گذشته بود اما تنها 14 درصد تکالیف اجرا شده بود اما من با همه این شرایط این مسئولیت را پذیرفتم و آن را گسترش دادم و امیدوارم که تا پایان سال 94 تمام کارها انجام شود اما سوالم از نمایندگان این است که آیا در 11 سال گذشته و از زمانی که شما نماینده بودید و هیچ اقدامی برای شبکه ملی اطلاعات انجام نشد، چرا این سوال را از وزرای وقت نپرسیدید؟ 
واعظی با طرح این سوال که آیا می‌توان شبکه ملی اطلاعات را بدون افزایش پهنای باند راه‌اندازی کرد، گفت: ما همه همت خود را گذاشته‌ایم تا پهنای باند داخل را گسترش دهیم تا مردم به راحتی بتوانند در این زمینه استفاده‌های لازم را ببرند.
وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود گفت: تعداد کسانی که اینترنت داشته‌اند در ابتدای دولت یازدهم 3 میلیون و 300 هزار نفر بود و امروز تعداد این افراد به 8 میلیون و 400 هزار نفر رسیده است. همچنین اکنون 10 میلیون نفر روی موبایل‌های خود از اینترنت استفاده می‌کنند که اینها زیربنای شبکه ملی اطلاعات است. 
وی با اشاره به سخنان نماینده سوال‌کننده در مورد گرانی اینترنت در کشور گفت: آنچه که ما به عنوان شرکت زیرساخت پهنای باند را در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهیم، قیمتی است که نسبت به کشورهای منطقه بیشتر نیست و همانند بقیه کشورهاست. 
واعظی در پایان سخنان خود گفت: شرکت‌های مخابرات به غلط واگذار شد و اگر براساس اصول واگذار می‌شد، امروز بنده با قوت بیشتری می‌توانستم قول دهم تا آنچه را که در ارتباط با کارگزاران روستایی از سوی مجلس تصویب شده به اجرا برسانم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.