سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 16, 2015
17:29 پنجشنبه، 27ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69041

تلویزیون‌های پیشرفته کاربردی یا تزیینی؟

بسیاری بر این باورند که پس از ورود جدیدترین تکنولوژی‌ها به بازار باید تجهیزات مربوط به آخرین به‌روز‌رسانی‌ها را تهیه کنند. در بازاری که روزانه شاهد مدرن شدن ابزارهای مورد استفاده‌مان هستیم، این اتفاق زیاد عجیبی نیست. اما برای بازارهایی که امکان ارائه دارند ولی زمینه‌های استفاده آن مهیا نیست سریع شدن تکنولوژی‌ها نمی‌تواند به همان سرعت مخاطبش را جذب کند. در بازار ایران این اتفاقات عینی‌تر است چراکه اگرچه شاهد هستیم بازار ایران در بخش‌های مختلف در به روز کردن تجهیزات فناوری فعال نشان می‌دهد اما برخی از تکنولوژی‌های وارد شده درحالی‌که با تبلیغات گسترده‌ای هم معرفی می‌شوند ولی کاربرد ندارند. 
 
در این زمینه می‌توان به جدیدترین فناوری‌های تلویزیونی در دنیا اشاره کرد که در حال حاضر تکنولوژی 4k آخرین نمونه از این دست است که اگرچه نمایش با کیفیت بالایی را به همراه دارد اما به دلیل وجود نداشتن فیلم‌ها و شبکه‌هایی که با تکنولوژی 4k ساخته شده باشند، این قابلیت عملا در ایران بلا استفاده باقی می‌ماند تا زمانی که زمینه‌های کاربری آن فراهم شود. در همین زمینه می‌توان به تلویزیون‌های HD هم اشاره کرد که با گذشت سال‌ها از ارائه آن در دنیا شاید دو سه سالی از استفاده عمومی آن در ایران گذشته باشد. 
 با این وجود هنوز شبکه‌های رسمی تلویزیون ایران با ارائه این قابلیت برنامه‌سازی نمی‌کنند. همچنین برای استفاده از گیرنده‌های دریافت کانال‌های بین‌المللی تنها با به‌روز‌رسانی این دستگاه‌ها امکان استفاده از برنامه‌های مورد نظر به وجود می‌آید. همه این موارد باعث می‌شود تا بازار کشورهایی همچون ایران مملو از تجهیزات صوتی و تصویری باشد که اگرچه خوش رنگ و متنوعند، اما به نحو مطلوب کارآیی لازم را برای کاربران ایجاد نمی‌کنند.
 
 4K  اما HD
بررسی برخی از ویژگی‌های تلویزیون‌های جدید و هوشمند در بازار ایران نشان می‌دهد بخش بزرگی از تجهیزات به روز شده در خدمت کاربرانی است که می‌خواهند با اتصال‌های هوشمند از آن استفاده کنند. کنترل‌های هوشمند، ایجاد استفاده از قابلیت‌های وای فای و امکان دانلود نرم‌افزارهایی که پیش از این با پی‌سی، موبایل و تبلت امکان دانلود و کاربری آن وجود داشت.
نگاهی به ویترین فروشگاه‌های بازار تلویزیون در داخل نشان می‌دهد با وجود غیرکاربردی بودن تلویزیون‌های 4K اما بازار فروش آن در ایران گرم شده است. درباره این تلویزیون باید گفت که کیفیت تصویری این تکنولوژی 4 برابر فول HD است درحالی که تلویزیون‌های HD با کیفیت 1080 پیکسل؛ رزولوشنی برابر با 1920 دارند و در استاندارد 4K این رزولوشن به 4096 در 2160 پیکسل می‌رسد. تحلیلگران معتقدند که ممکن است تا چند سال دیگر با ساخت فیلم‌هایی با کیفیت 4K بتوان از این قابلیت هم استفاده کرد. کسانی که خریدار این تلویزیون‌ها هستند اگرچه نمی‌توانند از قابلیت اصلی آن بهره ببرند، اما می‌توان از نهایت کیفیت تصویر که در سطح اولترا HD است، برخوردار شوند. بنابراین در شرایطی که بدون داشتن فیلم‌هایی با کیفیت 4K بخواهید از این تلویزیون‌ها استفاده کنید، می‌توانید همانند فول HD از آن استفاده کنید که مقدار و کیفیت تصویر از حد استاندارد کمی بالاتر است.
 تلویزیون یا همان کامپیوتر
پیش از تکنولوژی فوق مدرن 4K تلویزیون‌های هوشمند ابداع شده‌اند که به دلیل چندکاربردی بودشان خریداران زیادی دارند. از جمله قابلیت‌های اصلی این تلویزیون‌ها علاوه بر وضوح تصویر بالا و صدای باکیفیت بهتر امکان اتصال به اینترنت را دارند و به صورت خودکار از وای‌فای مرکزی بهره می‌برند. 
شاید استفاده از قابلیت اتصال به اینترنت این محصول به دلیل اینکه امکان استفاده از فیلتر شکن در آن وجود ندارد، برای کاربران اهمیت نداشته باشد اما آنها دارای نرم‌افزارهای دانلود بازی‌ها و اپلیکیشن‌های جدید هستند. همچنین کنترل‌های هوشمند با استفاده از قابلیت‌های فرمان از راه دور را از دیگر ویژگی‌های تلویزیون‌های هوشمند موجود در بازار ایران است. در این زمینه یکی از شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون با استفاده از قابلیت حرکت از راه دور با فرمان صوتی زبان فارسی و انگلیسی را قابل تنظیم ارائه کرده است. این تلویزیون دارای 32 فرمان تنظیم شده است و کاربر خود نمی‌تواند فرمان جدیدی به آن اضافه کند اما در صورتی که شرکت اصلی فرمان جدید اضافه کند، این تلویزیون‌ها قابلیت به‌روزرسانی از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را دارا هستند. این تلویزیون‌ها همچنین قابلیت آل شیر وای‌فای دارند که به واسطه آن چند کاربر به طور همزمان می‌تواند از موبایل، لپ تاپ و تبلت از اینترنت آن استفاده کنند. همچنین قابلیت اتصال هدفون، کیبورد و موس وایرلس  را دارد.
این محصولات با رنج قیمتی متفاوت در بازار دیده می‌شود که تفاوت قیمت در مدل‌های مختلف در وضوح تصویر، سرعت انطباق تصویر و کیفیت بالای صدا است. مثلا صدا از پایه 100 تا 800 هرتز در مدل‌های مختلف قابل استفاده است. 
 
 تلویزیون‌های خمیده
OLED یا تلویزیون‌های خمیده و منحنی از دیگر تکنولوژی‌های جدید بازار فناوری‌ها هستند. بالابودن وضوح تصویر در آنها از اصلی‌ترین ویژگی آنها است و به دلیل اینکه صفحه‌نمایش به سمت بیننده می‌پیچد، بیننده حس پایدار و غرق شدن در تصویر را مانند آمفی‌تئاتر دارد.
در برخی از مدل‌های تلویزیون‌های منحنی وب کم وجود دارد که با حرکت دست از راه دور قابل کنترل است. در مدل‌های اسمارت قابلیت نصب دوربین‌های وب‌کم وجود دارد. البته دوربین‌های مخصوص و خاص این تلویزیون‌ها است. با این دوربین‌ها می‌توان تماس تصویری و اسکایپ برقرار کرد.
در مقایسه با تلویزیون‌های هوشمند از آنجا که اندازه ممکن است همان باشد، صفحه‌نمایش منحنی زاویه دید وسیع‌تری نسبت به صفحه‌تخت ارائه می‌دهد. بنابراین، بیننده حس می‌کند که اندازه صفحه‌نمایش منحنی بزرگ‌تر از اندازه واقعی آن است. 
تلویزیون منحنی OLED تصویر روشن‌تری دارد؛ زیرا نوری که از صفحه نشأت می‌گیرد بر مرکز صفحه متمرکز می‌شود. تجربه‌ای که از نخستین تجربه تماشای تلویزیون‌های منحنی به دست می‌آید، این است که تصاویر سه‌بعدی دیده می‌شوند. دلیل این امر ایجاد تصویر در عمق‌های مختلف روی نمایشگر است. 
با تغییر فاصله فیزیکی بخش‌های مختلف صفحه نمایش با چشم کاربر (به دلیل منحنی بودن آن)، احساسی همانند تصاویر سه‌بعدی (و شاید آنچه در جهان واقع می‌بینیم) ایجاد می‌شود. و نکته مهم این است که ویژگی عمقی که در تلویزیون‌های منحنی مورد پردازش و نمایش قرار می‌گیرد، به شکل بسیار موثری با طبیعت انحنای چشم و خمیدگی فیزیکی نمایشگر عجین شده است. در نهایت باید گفت دگرگونی در دینای فناوری‌های تکنولوژیکی هر روزه گزینه‌های بیشتری برای تجربه جدیدی از زندگی مدرن پیش روی کاربران قرار می‌دهد، اما آنچه اهمیت دارد این است که مصرف‌کنندگان به تناسب توسعه کشورهایشان باید تصمیم بگیرند و بر اساس آنچه در دسترس دارند و نیاز آنها را جوابگو هستند از آنها بهره بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.