اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 20, 2015
9:08 دوشنبه، 31ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69143

ویکی‌لیکس اطلاعات سونی را منتشر کرد

پایگاه ویکی‌لیکس روز پنجشنبه آرشیوی قابل جستجو را از تمامی ایمیل‌ها و اسنادی که سال گذشته توسط هکرها از شرکت سونی به سرقت رفته‌بودند را منتشر کرد.
ایالات متحده کره شمالی را مقصر اصلی این حمله سایبری که منجر به تخریب رایانه‌های شرکت سونی، توقف فعالیت موقتی استودیوی فیلم‌سازی و انتشار ایمیل‌هایی خجالت‌آور از تهیه‌کنندگان سرشناس شد اعلام کرد. این حمله حتی منجر به استعفای ایمی پاسکال قائم‌مقام شرکت سونی شد.
 
این فایل‌ها پیش از این نیز در فضای آنلاین وجود داشتند و از گوشه و کنار جهان قابل دسترسی بودند،‌اما یافتن آنها اکنون از طریق ویکی‌لیکس آسان‌تر شده‌است. جولیان آسانژ انتشار این فایل‌ها را به این شکل توجیه کرده‌است: این اطلاعات نشان‌دهنده عملکرد درونی یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌های چند‌ملیتی و محرمانه در جهان است که با کاخ سفید همکاری داشته و بر قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های آمریکا تاثیرگذار است. این اطلاعات ارزش خبری داشته و در مرکز درگیری‌های ژئوپلتیک قرار دارند. این اطلاعات بخشی از مالکیت عمومی است و ویکی‌لیکس اطمینان می‌دهد موقعیت آن را حفظ خواهد‌کرد.
 
شرکت سونی در اعتراض به ویکی‌لیکس بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت حمله سایبری به شرکت سونی عملی تبهکارانه بوده و ما دسته‌بندی و انتشار اطلاعات به سرقت رفته از کارمندان در ویکی‌لیکس را به شدت محکوم می‌کنیم و به شدت با اعتقاد ویکی‌لیکس که این اطلاعات مالکیت عمومی دارند،‌مخالف هستیم.
 
عملکرد ویکی‌لیکس با عملکرد روزنامه‌نگاران رسانه‌های بزرگ در قبال این اطلاعات بسیار متفاوت است. زمانی که هکرها اطلاعات سونی را طی روزهای تعطیل سال منتشر ساختند، بسته‌های متعددی از اطلاعاتی که به صورت غیرقانونی به دست آمده بودند را برروی فضای اینترنت در دسترس همه قرار دادند. اما حجم این اطلاعات بینهایت بود و تنها صبورترین و باحوصله‌ترین خبرنگاران توانستند از میان این دریای اطلاعات، مهم‌ترین آنها را جدا کرده و منتشر سازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.