رگولاتوری

April 20, 2015
10:04 دوشنبه، 31ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69150

خیز مرکز ملی فضای مجازی برای تبدیل شدن به یگانه رگولاتور فاوا!

معاون مرکز ملی فضای مجازی تدوین مدل جدید تنظیم مقررات و مقررات‌گذاری برای خدمات حوزه فضای مجازی با توجه به رشد و توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را اعلام کرد.
 
سعید مهدیون با بیان اینکه در حال حاضر فضای مجازی صرفا ارتباطات نیست و ترکیبی از بخش‌های فناوری اطلاعات، کاربردها و خدمات جدید را شامل می‌شود، گفت: به همین دلیل، مدل‌های تنظیم مقررات در فضای مجازی، بازنگری خواهد شد.
وی با تاکید براینکه تنظیم مقررات ارتباطات به تنهایی در این فضا، کفایت نمی‌کند افزود: سایر حوزه‌ها نیز نیاز به تنظیم مقررات دارند و چنانچه هریک از این حوزه‌ها به صورت مستقل نسبت به مقررات گذاری و تنظیم بازار در حوزه خود اقدام کنند اشتراک فعالیت‌های آنها با مشکل مواجه می‌شود.
معاون مرکز ملی فضای مجازی به لزوم همگرایی سرویس‌ها و خدمات مبتنی بر فضای مجازی و تدوین مدل مقررات گذاری برای آنها پرداخت و گفت: این مدل جدید در مرکز ملی فضای مجازی تدوین خواهد شد تا بین سرویس‌های فضای مجازی، همگرایی ایجاد شود و سرویس‌های مفید در این نظام شکل گیرد.
مهدیون با بیان اینکه هم اکنون در کشور به جز بخش ارتباطات، در حوزه سرویس‌های دیگر، اپراتور جدی نداریم، دلیل آن را نبود مدل تنظیم مقررات و یکپارچه نبودن سرویس‌های فناوری اطلاعات عنوان کرد.
وی گفت: باید نظامی شکل گیرد که خدمات دهی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی به صورت هماهنگ و یکپارچه ارایه شود و اشتراکات این خدمات و مدل ارزیابی آنها به راحتی ممکن باشد. چنانچه این مدل اجرایی شود شاهد شکل‌گیری چند اپراتور بزرگ و تامین کننده خدمات در این حوزه خواهیم بود.
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل نبود مقررات گذاری کلان در حوزه فضای مجازی، سرویس‌‌ها و پروژه‌هایی که از سطح یک وزارتخانه بالاتر می‌آید با مشکلات موازی کاری و داشتن چند متولی مواجه می‌شود که از جمله آن می‌توان به پروژه تلویزیون اینترنتی اشاره کرد، افزود: مدل جدید تنظیم مقررات در فضای مجازی، هم اکنون در فاز نظرخواهی از اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی قرار داد و به زودی فراخوان انتخاب مشاور برای آن اعلام می‌شود.
وی گفت: در این طرح، کمیته‌های تخصصی دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل خواهند شد و مباحث کارشناسی دراین زمینه اعلام و در نهایت طرح را با مزایا، معایب و پیشنهادات به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی برای تصویب نهایی خواهیم برد که این طرح در اولویت برنامه‌های امسال مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد.
مهدیون همچنین از تشکیل اتاق فکر و انجمن‌های مجازی در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد تا بتوان از نظرات سازنده کارشناسان و نخبگان و متخصصان حوزه فضای مجازی استفاده کرد.
وی گفت: کمیته‌های کارشناسی مجازی در کنار کمیته‌های فیزیکی می‌توانند در تصمیم گیری برای فضای مجازی کشور، موثر واقع شوند. براین اساس اقدامات فنی اتاق فکر مجازی انجام شده و به زودی این طرح وارد فاز اجرایی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.