اپراتورها

تلفن همراه

April 23, 2015
12:36 پنجشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69256

تسنیم: رگولاتوری که عدم رفع اختلالات همراه اول را قبول دارد، چرا به این اپراتور پروانه ارتقا شبکه داد؟!

خبرگزاری تسنیم: ناظر صحنه ارتباطات کشور، مجوز نهایی ۳G و بالاتر را به اپراتور اول ارائه می‌کند این در حالی است که از خدمات آن راضی نیست و بحث جریمه را مطرح می کند.
 
 
استانداردهای نوین ارتباطات سیار که با توجه به تغییر ماهیت و ساختار نسبت به استاندارهای قبلی تحت عنوان "نسل" از آنها یاد می‌شود یکی دو سالی است که رسما در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وارد دوره چهارم خود شده است.
 
نسل چهارم ارتباطی و به عبارتی سه پله جلوتر از استاندارد مکالماتی خام که در قالب نسل اول می‌گنجد و تنها صدا را از بستر آنالوگ به مقصد می‌رساند، بستری برای مانور سنگین در شبکه‌های مبتنی بر پهنای باند است؛ لاین سرعت در بخش دانلود این استاندارد 326 و نرخ آپلود هم 86 مگابیت بر ثانیه در طیف فرکانسی 20 مگاهرتز است.
 
کشور ما هم با عقب ماندگی نسبتا چشم‌گیر در زمینه نسل سوم (3G) از دیگر کشورها، ترجیح داد که مجوزهای نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی را به صورت یکجا به اپراتورها اعطاء کند تا حداقل زمانیکه نسل چهارم رو به زوال رفت ما تازه دنبال پیاده‌سازی آن نباشیم.
از این رو همراه اول و ایرانسل با فراهم شدن شرایط در قالب مجوز اولیه راه‌اندازی این استانداردها، سرمایه‌گذاری خود برای واردات تجهیزات مرتبط را چندین برابر کردند تا جاییکه به محض دریافت مجوز نهایی ایرانسل شاهد راه‌اندازی برخی سایت‌های هم‌زمان 3G و 4G این اپراتور در کشور بودیم.
همراه اول هم از دو سال پیش گفته بود که عقب ماندگی در زمینه 3G ممکن است ما را به این سمت ببرد که از این استاندارد عبور کرده و یک راست سراغ 4G برویم.
لذا این اقدام اپراتورها به وضوح نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری کنونی دنیا در زمینه "4G" است.
 
اما از هر چه بگذریم سخن کاربران و مشترکان موبایل خوش‌تر است…
اپراتورهای اول و دوم ارتباطی در پایان نیمه اول سال گذشته به رؤیای خود دست یافتند اما آسایش را از مشترکان خود سلب کردند.
استارت نسل‌های سوم و چهارم موبایل در کشور ما سرآغاز بروز اختلالات بدیع و مشکلات عجیبی بود که دامنه آن همچنان ادامه دارد و به صراحت باید گفت که مسئولان کشور نیز علی‌رغم ساده‌انگاری، در امواج متلاطم آن گیر افتادند و وعده‌هایشان برای رفع معضلات مرتبط با نسل‌های جدیدی ارتباطی محقق نشد.
وزارت ارتباطات قرار بود که جهت بهره‌برداری با کیفیت بالا، مجوزهای 3G و 4G را به شکل اولیه ارائه دهد و بعد از احصاء شرایط کیفی توسط اپراتورها، مجوزشان را با امضایی دوبل به حالت نهایی یا اصطلاح بازاری "مجوز تجاری" درآورد اما در عمل هر دو اپراتور زمانی به مجوز تجاری رسیدند که ثبات در شبکه‌شان تهدید می‌شد.
 
ایرانسل با توجه به اینکه مجوز اولیه را زودتر دریافت کرده بود، طبیعتا زودتر و بعد از یک ماه گشت‌وگذار در فاز پایلوت، به مجوز نهایی رسید اما همراه اول بیش از شش ماه درگیر چالش‌های مرتبط با شبکه بود و نهایتا هم به شکلی ابهام‌آور مجوز نهایی را گرفت.
زمانی با تجارت همراه اول در عرصه‌های 3G و 4G موافقت شد که اغلب مردم فکر خرید آجیل شب عید بودند و کسی گوشش بدهکار مجوز تجاری و بیزینس نبود اما حداقل این توقع از وزارت ارتباطات و حتی شرکت ارتباطات سیار می‌رفت که این موضوع را به رسانه‌ها اعلام کنند.
اگر کمی به قبل‌تر از مجوز نهایی همراه اول و تقریبا به مهر ماه سال گذشته باز گردیم، وعده‌های زمانی متفاوتی از سوی مسئولان دولتی برای رفع اختلالات این اپراتور داده می‌شد و حتی یکی دو بار تبدیل به تهدید سریح شد.
 
مدیران و مسئولان وزارت ارتباطات و حتی خود وزیر معتقد بودند که اگر اختلالات تا آبان ماه حل نشود، همراه اول رسما مجوز نسل‌های جدید را نخواهد گرفت؛ بعد از گذر این موعد زمانی آذر ماه زمانی برای رفع اختلالات شد اما باز هم اختلالات پای را فراتر از این گذاشت و وارد دی شد.
 
این بار رگولاتور ارتباطی با ورود به میدان، 22 بهمن ماه را سرانجام اختلالات موبایلی در کشور اعلام کرد اما تجربه مشترکان اپراتور اولی حاکی از این است که اختلالات تا زمان سال تحویل و حتی اکنون هم در برخی نقاط ادامه دارد.
 
با این اوصاف نه تهدیدات کارساز بود و نه وعده پراکنی‌ها
همراه اول مجوز را گرفت و این نشاندهنده احصاء شاخص‌های کیفی در شبکه این اپراتور از منظر رگولاتور است زیرا در غیر اینصورت نباید مجوزی به آن داده می‌شد.
جالب اینجاست که حال با گذشت نزدیک به یک ماه از ورود رسمی همراه اول به دایره خدمات دهندگان نسل‌های سوم به بالا، علی اصغر عمیدیان در نقش رگولاتور حاضر شده و خبر از جریمه‌های احتمالی این اپراتور داده است.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره نحوه نظارت بر کیفیت خدمات اپراتور اول تلفن همراه و نارضایتی مردم گفت: حق با مردم است و مشکلات را قبول دارم.
 
رگولاتوری که مشکلات را قبول دارد، به اپراتور مجوز داد!
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه مدت زمانی که قرار است تلفن همراه در یک کشور از یک نسل به نسل دیگر منتقل شود بین 6 ماه تا یک‌ سال و نیم برای تامین تجهیزات و عملیات مهندسی است، گفت: براساس زمانبندی اعلام شده قرار بود تا آخر سال 93 کیفیت خدمات در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها به حد استاندارد برسد، اما در شرایط فعلی از شاخص‌های ارائه خدمات در این شبکه راضی نیستم.
 
عمیدیان این را هم گفت: به صورت مرتب میان معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات با اپراتور مربوطه جلساتی تشکیل می‌شود، البته اکنون شبکه رو به بهبودی است‌ ولی تا استاندارد لازم هنوز فاصله داریم و براساس پروانه احتمال جریمه آنها وجود دارد. اگر چند بار پیگیری کنیم و تذکر دهیم و رعایت نکنند، براساس پروانه اپراتور به سراغ جریمه خواهیم رفت.
 
وی در پاسخ به این سئوال که اپراتور اول تلفن همراه کشور قرار بود تا 22 بهمن سال گذشته مشکلات شبکه را حل کند و این اتفاق روی نداد،گفت: با توجه به بحث تامین تجهیزات و نرم‌افزار، تاخیر سه تا چهار ماهه را می‌توان پذیرفت اما اگر قرار باشد این مشکلات از اردیبهشت و خرداد عبور کند قابل تحمل نیست و برخورد می‌کنیم.
 
او افزود: البته امیدواریم با توجه به قول داده شده و پشت کاری که وجود دارد، تا خرداد این مشکلات برطرف شود و مردم از پولی که می‌پردازند راضی باشند.
 
اختلالات از شش ماه گذشته اما رگولاتوری هنوز وعده رفع آنها را برای یکی دو ماه آینده می‌دهد و البته داخل پرانتز، زیر حرف خود هم می‌زند.
 
در شرایطی که واقعا معلوم نیست یکی دو ماه آینده، بعد از شش ماه بالاخره چه زمانی می‌رسد وحید صدوقی مدیر عامل همراه اول نیز در ارتباط با این موضوع گفته است که اختلالات همراه اول از دی ماه سال گذشته به پایان رسیده و شبکه این اپراتور به حالت عادی بازگشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.