سیستم‌عامل و نرم‌افزار

April 24, 2015
19:04 جمعه، 4ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69299

افزایش استفاده از نرم‌‏افزارهای منبع باز در میان کسب و کارها

نتایج یک مطالعه نشان می‏‌دهد بخش زیادی از کسب و کارها به استفاده از نرم‏‌افزارهای منبع باز (OSS) روی آورده‌‏اند.
 
به گزارش وب‏سایت zdnet، دو شرکت Black Duck Software و North Bridge در مطالعه‌‏ای دریافته‏‌اند که حدود ۷۸ درصد از کسب و کارهای تجاری از نرم‌‏افزارهای منبع باز استفاده می‌‏کنند، اما مدیریت مناسبی بر آنها اعمال نمی‌‏کنند. 
Black Duck Software یک شرکت عرضه‌‏کننده راهکارها و ابزارهای منبع باز است و North Bridge نیز یک شرکت سرمایه‏‌گذاری است. این دو شرکت در مطالعه سالانه خود که «پیمایش آینده منبع‌‏بازها» نام دارد به کسب و کارها توصیه کرده‌‏اند همانقدر که در استفاده از این راهکارها جدی هستند، برای مدیریت مناسب آنها نیز جدیت به خرج دهند.
 
در این مطالعه ۷۸ درصد از پاسخگویان گفته‏‌اند شرکت متبوع آنها از راهکارهای منبع باز استفاده می‏‌کند. ۶۶ درصد نیز گفته‌‏اند شرکت آنها برای مشتریان خود نرم‏افزارهای منبع باز عرضه می‏‌کند. این آمار ارقام در مقایسه با سال ۲۰۱۰ دو برابر شده است. پژوهشگران همچنین دریافته‏‌اند میزان مشارکت شرکت‏‌ها در توسعه طرح‌‏های منبع باز از ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۶۴ درصد در حال حاضر افزایش یافته است. حدود ۶۶ درصد از کسب و کارها گفته‏‌اند نرم‏‌افزارهای منبع باز به یکی از مهم‌ترین اولویت‏‌های آنها تبدیل شده است که قبل از هر گزینه دیگری، ابتدا به آن فکر می‏‌کنند.
 
امنیت بالا، ارتقای بهتر و کاربری آسان  از مهم‌ترین دلایل کسب و کارها برای استفاده از نرم‌‏افزارهای منبع باز عنوان شده است. یافته نگران‏‌کننده این مطالعه از نظر پژوهشگران اما در اینجاست که درصد کمی از کسب و کارها راهبرد و سیاست رسمی مشخصی برای مدیریت و استفاده از نرم‌‏افزارهای منبع باز دارند. در این مطالعه فقط ۲۷ درصد پاسخگویان گفته‌‏اند شرکت متبوع آنها دارای چنین سیاست و راهبردی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.