امینت

تلفن همراه

April 26, 2015
13:23 یکشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69407

هشدار پلیس فتا به‌کاربران اپلیکیشنهای موبایل

پلیس فضای تبادل اطلاعات نسبت به استفاده و دانلود اپلیکیشن های موبایل توسط دارندگان گوشی های هوشمند هشدار داد و گفت: بسیاری از این نرم افزارها می توانند از گوشی کاربران جاسوسی کنند.
با افزایش روزانه شمار کاربران گوشی های هوشمند در جامعه، پلیس فضای تبادل اطلاعات نسبت به استفاده صحیح از این گوشی ها و برنامه های کاربردی موبایل که از سوی کاربران به صورت ناآگاهانه مورد استفاده قرار می گیرند هشدار داد و اعلام کرد که این برخی از این نرم افزارها خطر سرقت اطلاعات افراد را به همراه دارد.
 
سرهنگ علیرضا آذرخش سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه دریافت کنندگان اپلیکیشن های موبایلی مراقب جاسوسی افراد کلاهبردار باشند گفت: بسیاری از دارندگان گوشی های هوشمند این روزها با دانلود اپلیکیشن های مختلف موبایلی از سایت ها و فروشگاه های مختلف خود را در خطر جاسوسی قرار می دهند.
 
وی با بیان اینکه برخی اپلیکیشن های موبایلی موجود در این سایت ها و فروشگاه ها از کدهای مخرب استفاده کرده و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می گیرند، افزود: فهیمدن این موضوع نیز بسیار مشکل است چرا که کدهای این اپلیکیشن ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم عامل باعث می شوند از گوشی کاربران جاسوسی صورت گیرد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از این اپلیکیشن ها از کاربران می‌خواهند که به سوالاتی پاسخ دهند و یا پیامکی به شماره ای یا ایمیلی ارسال کنند گفت: این نوع ارتباط می‌توانند باعث آلوده شدن گوشی به بدافزارهایی شوند که اطلاعات شخصی کاربران را مورد حمله قرار دهند.
 
به گفته سرهنگ آذردرخش موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس ها، کلیپ ها و فیلم های موجود در حافظه گوشی، ارسال لیست تماس های دریافتی و شماره مخاطبین موجود در گوشی است.
 
وی با بیان اینکه در بسیاری موارد قربانی این جاسوسی خود کاربر است و در برخی موارد دوستان و نزدیکان کاربر قربانی این جاسوسی ها می شوند، افزود: اخاذی از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زیاد از وی یکی از مهمترین موارد است.
 
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری ادامه داد: بسیاری از اطلاعات کاربران که از این طریق به سرقت می رود بعدها باعث ایجاد آزار و اذیت وی و نزدیکان و بستگان می شود چرا که مجرمان از این اطلاعات علاوه بر اخاذی برای سرگرمی و اذیت آزار قربانیان استفاده می کنند به عنوان مثال ارسال پیامک های مستهجن و محتوای نامناسب با شماره کاربر برای افراد دیگر، یک مورد اذیت وآزار است که مجرمان انجام می دهند.
 
سرهنگ آذردرخش با اشاره به اینکه تهدیدات امنیتی گوشی های همراه هوشمند بسیار بیشتر از لب تاب و کامپیوترهای خانگی است، افزود: چرا که میزان اطلاعات شخصی که کاربران با خود در موبایل های هوشمند حمل می کنند به مراتب بیش از نوت بوک و و کامپیوترهای خانگی آنها است ضمن آنکه دسترسی سارقان یا هکرها به گوشی همراه به مراتب سهل تر است.
 
وی به کاربران گوشی های هوشمند توصیه کرد: از سیستم رمز نگاری مناسب برای گوشی های خود استفاده کنند و رمز آن را ترکیبی از اعداد و حروف قرار دهند.
 
این مقام مسئول خطاب به کاربران اسمارت فون با بیان اینکه همواره آنتی ویروس گوشی و تبلت خود را به روز کنید گفت: بر روی گوشی خود یک برنامه امنیتی مانند نرم افزار ضد جاسوس نصب کنید و از شر برنامه‌ هایی که استفاده نمی ‌کنید خلاص شوید. هنگامی که کار شما با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شوید یا Log Out کنید. این کانال را همین طور به حال خود باز نگذارید تا دیگران اطلاعات شما را کنترل کنند.
 
سرهنگ آذردرخش به دارندگان گوشی های هوشمند توصیه کرد: از دانلود بی مورد نرم افزارها و کلیپ‌ های موجود در سایت ها خودداری کنند و فقط برنامه ها و نرم افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و تنها به نمونه‌های رسمی موجود اعتماد کنند در سایت های معتبر که اغلب هم پولی است دریافت کنند.
 
وی از کاربران و شهروندان خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک،  آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.