تلفن همراه

گوشی

April 28, 2015
14:53 سه شنبه، 8ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69461

میزان آگاهی ایرانی‌ها از مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

سامسونگ در نظرسنجی آگاهی از مسئولیت اجتماعی در ایران رتبه اول را کسب کرد

در تازه‌ترین نظرسنجی که درباره مسئولیت اجتماعی سازمانی برندهای برجسته فعال در بازار ایران صورت گرفت، در میان شرکت‌های خارجی و ایرانی به ترتیب سامسونگ و قلمچی رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از این تحقیقات بازار که به تازگی توجه برندهای برجسته فعال در بازار ایران را به خود جلب کرده است، به بررسی میزان آگاهی و رویکرد ایرانیان به مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها پرداخته است. این نظرسنجی با حجم نمونه 1377 نفر (51 درصد مرد و 49 درصد زن) در هشت شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کاشان برگزار شده است. بنابر نتیجه این نظرسنجی، تنها 20 درصد از افراد قادر به یادآوری نام برندهای فعال در این زمینه بوده‌اند. این رقم در تهران 32 درصد بود اما در شهرهای دیگر به صورت معناداری کاهش داشت. در این میان، سامسونگ با 10 درصد میزان آگاهی در رده اول جای گرفته است. از میان شرکت‌های ایرانی، قلمچی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. ال‌جی و سونی نیز به ترتیب با 7 و 5 درصد بعد از سامسونگ قرار گرفته‌اند و بانک صادرات و ایرانسل و همراه اول هم رتبه‌های بعدی را در میان شرکت‌های ایرانی از آن خود کرده‌اند. 

مسئولیت اجتماعی مجموعه‌ای از فعالیت‌های داوطلبانه است که اثرات مثبت فعالیت شرکت را حداکثر و اثرات منفی آن را به حداقل می‌رساند. در کشورهای پیشرفته مسئولیت اجتماعی هم به شکل مفهومی و هم به شکل لغوی تکامل یافته‌تر است. عبارت «شهروند سازمانی» مدتی رایج شده بود، یعنی همان‌طور که فرد به عنوان یک شهروند مسئولیت‌هایی را به عهده دارد، یک شرکت هم به عنوان یک شهروند، مسئولیت‌های اجتماعی را به عهده دارد. «شهروند سازمانی» تکامل پیدا کرد و از محدوده فعالیت‌های خیریه خارج شد. بعد از این بود که عبارت «مسئولیت شرکتی» مطرح شد که شرکت‌ها در قبال پیمانکاران، کارمندان و … مسئولیت پیدا کردند. سپس مفهوم «پایداری شرکتی» طرح شد که شرکت باید کلیه فرایندها و فعالیت‌های خود را به گونه‌ای مدیریت کند که منافع نسل حاضر و نسل آتی حفظ شود و شرکت به گونه‌ای پایدار اداره شود.

یکی دیگر از نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که میزان آگاهی از فعالیت برندها در رابطه با مسئولیت اجتماعی سازمان بسیار پایین است به‌طوری‌که 36 درصد از جامعه آماری، بارزه‌های محصولی، حمایت‌های مالی و کارهای خیریه را با مسئولیت‌های اجتماعی به اشتباه گرفته بودند. پس می‌توان گفت میزان آگاهی از مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها بسیار پایین است و به همین روی اقدامات گسترده‌ای برای جا انداختن این مفهوم تقریباً ناشناخته در جامعه ایران نیاز است. از سوی دیگر شاید در گذشته تبلیغ چنین فعالیت‌هایی برای برندها کار معقولی نبود چراکه امکان خطور برداشت‌های منفی نظیر خودنمایی، تزویر یا اغراق به اذهان افراد بود، اما اکنون نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد احتمال بروز چنین برداشت‌هایی بسیار کم شده است. 68 درصد از شرکت‌کنندگان خواهان تبلیغ این‌گونه فعالیت‌ها از سوی برندها بودند و تنها 26 درصد آنان اعتقاد داشتند که برندها چنین اقداماتی را برای خودنمایی یا فریب اذهان عمومی انجام می‌دهند. همچنین 77 درصد از آنان خواهان افزایش فعالیت‌های برند‌ها در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی شدند و جالب اینکه فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی برندها نیز در نظر 73 درصد افراد قابل‌باور بود. همچنین 70 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد داشتند که برندهایی که از این دست اقدامات انجام دهند تصویری بهتری از آن‌ها در ذهن خود خواهند داشت.

در بخش دیگر این نظرسنجی از شرکت کنندگان درباره موضوعات موردعلاقه آنان در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی سازمان پرسش شد؛ 63% از شرکت‌کنندگان اعتقاد دارند کارآفرینی باید اولویت اصلی برندها در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی سازمان باشد. بهداشت، مبارزه با فقر و مبارز با بیماری‌های خاص به ترتیب با 60%، 54% و 53% رده‌های دوم تا چهارم را از آن خود کردند. با فاصله قابل توجه دو موضوع توسعه زیرساخت‌های آموزشی و محیط‌زیست با 35% و 32% در رده‌های بعدی قرار داشتند.

گفتنی است شرکت سامسونگ در ایران پروژه‌های کتابخانه گویا، آکادمی مهندسی و مدارس هوشمند را ذیل مسئولیت اجتماعی سازمان انجام داده است. شرکت سامسونگ با همکاری شرکت تحقیقات بازار داده تدبیر رهنما این نظرسنجی را جهت بررسی میزان آگاهی و رویکرد ایرانیان به مسئولیت اجتماعی سازمان، در بهمن‌ماه سال گذشته به عمل آورده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.