رگولاتوری

May 1, 2015
11:12 جمعه، 11ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69526

رییس مجلس: تحول عصر ارتباطات تحولی استراتژیک است

رییس مجلس شورای اسلامی تحول در عصر ارتباطات یک تحول تاکتیکی نیست بلکه تحول استراتژیک است، گفت: اگر به مولفه‌های این مهم توجه کرد می‌توان جامعه اسلامی را در عرصه‌های مختلف به موفقیت رساند.
 
علی لاریجانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح خدمات و توسعه شبکه پهن باند استان قم در سرسرای همایش دارالحدیث قم، با بیان اینکه باید از تحولات ارتباطی در دنیا استقبال کرد، گفت: عصر ارتباطات نوع رفتار حکومت‌ها و سرعت علم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در مفهوم امنیت و نگاه به این موضوع تاثیرگذار است و کشورهای موفق‌تر در این دوره گذار کشورهایی بوده‌اند که مختصات اصلی را شناخته و خود را سریع‌تر مجهز کردند.
 
وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی در مورد تهدیدات گسترش فناوری‌های نوین وجود دارد، گفت: با توجه به تحولات کشورهای مختلف دنیا ایران اسلامی وارد عصر تکنولوژی شده و برخی تنش‌ها در این خصوص طبیعی است.
 
رییس مجلس ادامه داد: کشورهایی که عمق این تاثیر فناوری را درک نکنند و توجه اولویت‌دار به این موضوع نداشته باشند دچار عقب افتادگی در توسعه شده و نسبت به این پدیده منفعلانه برخورد خواهند کرد.
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه توسعه در ابعاد مختلف جامعه اسلامی باید مورد توجه مسئولان قرار داده شود گفت: توسعه کشور در بخش ارتباطات است و کشورهایی که به این موضوع توجه کرده‌اند در زمینه‌های توسعه پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند.
 
وی افزود: عصر ارتباطات نوع رفتار حکومت‌ها و سرعت علم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در مفهوم امنیت و نگاه به این موضوع تاثیرگذار است و کشورهای موفق تر در این دوره گذار کشورهایی بوده‌اند که مختصات اصلی را شناخته و خود را سریع تر مجهز کردند.
 
رییس مجلس گفت: اگر در عرصه ارتباطات درست توجه شود درک خواهیم کرد که پیشگاه توسعه کشور ارتباطات است و در همین منطقه آسیا کشورهایی داریم که توسعه آن ها جهش پیدا کرده و این امر بدلیل توسعه ارتباطات بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای جامعه اسلامی داشته باشد خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک تحقق پیدا نکرده اما حوزه علمیه الکترونیک به دستاوردهای بسیاری رسیده است.
 
لاریجانی افزود: یکی از دغدغه های گسترش زیرساخت های کشور شبکه ملی اطلاعات است که امری ضروری برای کشور به شمار رفته و افراد به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا خواهند کرد و باید دسترسی به کانال های ارتباطی مفید را تسهیل کنیم.
 
وی ایمنی اطلاعات فضای مجازی را یکی دیگر از دغدغه‌های شبکه ارتباطی کشور برشمرد و اظهار کرد: قدرت نرم مورد استفاده کشورهای استکباری قرار گرفته است به همین علت کشورهای اسلامی نیز باید در این شبکه‌ها با دقت نظر حضور پر شورتری داشته باشند تا زمینه را برای نفوذ دیگران سخت‌تر کنند.
 
وی ادامه داد: از دیدگاه وزارت ارتباطات که توجه جدی به بخش خصوصی کرده باید تقدیر کنیم چرا که بدون توجه به بخش خصوصی توسعه در هیچ بخشی صورت نخواهد گرفت و معجزه ای در جاهایی که بسیار نگاه دولتی داشته‌ایم صورت نگرفته است.
 
رییس مجلس در ادامه سخنان خود در خصوص تصمیم کنگره آمریکا برای ارسال منابع و سلاح هایی در درون حاکمیت عراق با عنوان مبارزه با داعش به گروه هایی، اظهار کرد: این اقدام نقض حاکمیت عراق است و زمانی که آمریکا دید دولت عراق در مبارزه با داعش پس از فتوای آیت الله سیستانی موفق بود طرح اخیر را تصویب کرد.
 
لاریجانی ادامه داد: آمریکایی ها باید به رفتار دولت عراق برای مبارزه با تروریسم احترام بگذارند و دولت عراق را برای توانمندسازی تقویت کنند در غیر این صورت به جای مبارزه با تروریسم شاهد خواهیم بود که گروه‌ها روی هم سلاح بکشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.