فناوری اطلاعات

May 1, 2015
15:11 جمعه، 11ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69545

مراسم روز جهانی دختران و ICT در تهران برگزار شد

سازمان نصر تهران با همکاری دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی ، کمیته زنان در مهندسیIEEE بخش ایران و انجمن ملی زنان کارآفرین، برای اولین بار در ایران، مراسم روز جهانی "دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات" را در کشور برگزار کرد.
 
 
این مراسم صبح روز سه شنبه 8اردیبهشت ماه درسالن همایش های دانشکده فنی دکتر شریعتی و با حضور پرشور بیش از 300دانشجوی دختر از دانشگاه های مختلف تهران و استقبال خوب بانوان کارآفرین جوان برگزار شد.
اولین مراسم روزجهانی دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران پیروی برگزاری مراسم جهانی"روز دختران و ICT" اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به عنوان نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه مخابرات و ICT که هرسال در روز 23 آوریل برگزار می شود، شکل گرفته است.
 
 
ترغیب دختران و زنان به تحصیل در IT
درابتدای این مراسم فریبا مهدیون، عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران و مدیر اجرایی اولین مراسم روزجهانی دختران و ICT در ایران، با اشاره به اهداف برگزاری رویداد گفت: اهداف این مراسم که امسال با شعار "توسعه دانش و تغییر نگرش" برگزار شده، موضوعاتی همچون "ترغیب و ترویج دختران و زنان جوان به تحصیل در رشته های مهندسی IT " و " تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه در این حوزه" است.
مهدیون همچنین به تشریح آمار مربوط به شاغلین و فعالیت بانوان مدیر در بزرگ ترین شرکت های فناوری اطلاعات دنیا پرداخت و گفت: درحال حاضر بیش از 30درصد از مشاغل مدیریتی و رده بالای کمپانی های IT، متعلق به زنان است و این شرکت ها استراتژی های بلند مدتی برای تسهیل فرصت های برابر شغلی به منظور افزایش مشارکت زنان تدوین دارند.
مهدیون به محدودیت های زنان درکشور برای تصدی مشاغل IT و سطوح مدیریت اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد در جامعه سنتی ما، آگاهی و اطلاع رسانی لازم برای جذب زنان در مشاغل فناوری اطلاعات بیشتر صورت گیرد.
او ضمن تاکید بر لزوم مشارکت تشکل های خصوصی با دولت به منظور رفع موانع پیش روی زنان در حوزه فاوا ادامه داد: قصد داریم با برگزاری جلسات مشترک نمایندگان دولت و بخش خصوصی در این حوزه، مشکلات مقابل زنان در کسب و کارICT را شناسایی و راه کارهایی به منظورحل آن ارائه کنیم.
عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران در بخش دیگری از سخنرانی خود به معرفی و تشریح برنامه ها و ماموریت سازمان نصر پرداخت و تاکید کرد: سازمان نصر به عنوان بزرگترین تشکل مردم نهاد حوزه ICT، پل ارتباطی بخش خصوصی و دولت در مسائل این حوزه محسوب می شود. 
به گفته مهدیون، بزرگ ترین هدف سازمان، مشارکت مستمر در سیاست گذاری، وضع قوانین و تصمیم گیری های کلان فناوری اطلاعات در کشور است.
 
 
ضرورت مشارکت زنان درحوزه ICT
خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران،در بخش دیگری از این مراسم، به تشریح آمار رشد فناوری اطلاعات و خدمات آن در کشور پرداخت.
سلجوقی ضمن تاکید بر لزوم افزایش فعالیت زنان در حوزه ICT گفت: در حال حاضر 5 ماموریت سازمان فناوری اطلاعات ایران شامل "راه اندازی شبکه ملی اطلاعات امن"، "توسعه دولت الکترونیکی"، "تولید محتوای الکترونیکی به زبان فارسی"، "کارآفرینی و اشتغال" و توسعه ICT در مناطق محروم" ایجاب می کند شاهد فعالیت و مشارکت بیشتر بانوان در حوزه فاوا باشیم.
 
 
فاطمه مهاجرانی، رئیس دانشکده فنی دکتر شریعتی ، از دیگر سخنرانان ایم مراسم ، ضمن معرفی زنان کارآفرین مدیر ICT در سطح بین المللی گفت: عرصه فعالیت برای زنان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا فراهم است و لازمه این حضور قدرتمند، مجهز شدن به دانش فنی و رشد توانایی های فردی دختران و زنان است.
مهاجرانی تاکید کرد:شرکت های بزرگ فاوا در سراسر جهان تلاش می کنند از توان بالاقوه زنان در مسئولیت های بزرگ بهره بگیرند و این الگو در کشور ما نیز باید ترویج شود.
 
 
همچنین، سودابه رادفر، مسئول امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ابزارهای موفقیت بانوان در جامعه گفت: خوشحالیم که زنان ما توانسته اند علی رغم محدودیت های جنسیتی و بومی در تمام حوزه ها با بکارگیری ابزارهایی چون ICT ، موفق شده و به مدارج بالا دست یابند.
رادفر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 38هزار وبلاگ نویس زن در ایران فعالیت دارند، ادامه داد:خوشبختانه شخص رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، نگاه ویژه ای به مسئله اشتغال زنان دارند و ما نیز در بخش زنان وزارت ارتباطات، برنامه های خاصی برای ارتقاءو شناسایی زنان توانمند حوزه ICT داریم.
 
 
در بخش دیگری ازاین رویداد، مریم طایفه محمودی، عضو کمیته زنان مهندسی IEEE، به معرفی و تشریح این کمیته و برنامه های آن در شاخه ایران پرداخت و بر لزوم ارتقاء سهم زنان در حوزه علوم و فناوری و رفع موانع موجود تاکید کرد.
 
 
همچنین سحرپاک سرشت، سفیر ITU در ایران نیز، طی این مراسم، به معرفی اتحادیه بین المللی مخابرات و اهداف آن از برگزاری مراسم های مختلف در این حوزه و برنامه های تشویق کارآفرینان جوان در سطح جهان پرداخت.
 
 
مریم خاوازی، مدیرعامل انجمن ملی زنان کارآفرین در این مراسم ، اهداف و برنامه های این انجمن را معرفی و بر لزوم ارتباط این تشکل ها با دختران جوان در جهت پرورش استعدادها و رشد انگیزه کارآفرینی تاکید کرد.
 
 
معرفی تجارب موفق کارآفرینی در حوزه IT
 
 
در بخش معرفی شرکت ها و کسب و کارهای موفق، بانوان مدیرICT همچون الهه عصاری،(مدیر بازاریابی و تبلیغات شرکت گام الکترونیک)،آنی خاچیکیان(مدیرعامل شرکت پویه)، نازیلا قانع فرد(مدیرعامل شرکت پرند)، سپیده میرشانی(رئیس هیات مدیره شرکت ردسا) و زهرا عرب( مدیر سایت بیمه خرید) به عنوان اعضای فعال سازمان نصر، هریک به صورت مجزا به ارائه تجارب خود در زمینه کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداختند.
ارائه ایده ها و طرح های برنده در استارتاپ ها و چالش نوآورانه توسط دختران و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف با هدف ارائه تکنولوژی های جدید از دیگر بخش های این مراسم بود.
در پایان مراسم، از تمام سخنرانان و دست اندرکاران این مراسم با ارائه لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.