فناوری اطلاعات

May 2, 2015
11:15 شنبه، 12ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69552

(نشست کارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع

اولین نشست کارگروه رسانه های دیجیتال سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور مسئولان، صبح سه شنبه هشتم اردیبهشت در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برگزار شد
 
نشست کارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور  سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، بابک دربیکی، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی ، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، حسن کریمی، نایب رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای ،سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و دیگر ، مسئولان ،صبح امروز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد.
 
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به سومین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) گفت: ما برآنیم تا با توفیق از ثامن الحجج (ع) با هدف خدمت گزاری برعمق محتوایی این جشنواره بیافزاییم و آوازه این جشنواره را گسترش دهیم، آنچه در جشنواره دوازدهم گذشت انگیزه لازم را برای تعمیق محتوای این جشنواره بیشتر کرد و سعی برآن است تا محیط سراسر آماده و تعاملی هزاره سوم را با علوم و دانش منبعث از آیات و روایات در جشنواره سیزدهم به نمایش گذاریم.
 
سید مرتضی موسویان با اشاره به حجم بالای محصولات در کارگروه های مختلف این جشنواره اظهار کرد تعداد آثار رسیده به جشنواره برای داوران مشهود و قابل انتظار است، ولی برای کسانی که علاقه مند به دیدن این محصولات هستند فکری نشده است و باید به بحث مستندسازی و در اختیار بودن همه محصولات برای افراد توجه شود.
 
وی ادامه داد: هدف امسال ارتقا محتوای محصولات نسبت به سال گذشته است و در این ارتقا نسبت های کیفی و کمی و برنامه ریزی بلند مدت برای جشنواره سیزدهم در نظر گرفته شده که خوشبختانه با توجه به فاصله ای که تا زمان برگزاری این جشنواره داریم فعالیت های مستمری در این حوزه جریان است.
 
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در خصوص تبیین نشست حاضر گفت: پیشرفت این بنیاد به دلیل نیروهای خوش فکر و با نشاط و همچنین خدمت رسانی در ساحت مقدس فرهنگ است .
 
وی ادامه داد: سال گذشته مهمانی از کامرون برای اولین بار بر حسب اتفاق به مشهد آمد و پس از حضور در بارگاه ثامن الحجج (ع) آنچنان تحت تاثیر قرار گرفت و مسلمانی شیعه شد که هم اکنون به عنوان خادم فرهنگی با ایجاد نهاد مستقل فرهنگ رضوی در کامرون فعالیت می‌کند.
 
سید جواد جعفری اظهار کرد :مرکز فناوری و رسان های دیجیتال موهبتی است که می توان با تدابیر ویژه شاهد آن باشیم که سال های اینده نهاد ها و تشکل های بیشتری وارد این حوزه شوند و فعالیت کنند.
 
جعفری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه اداره ارشاد استان گلستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش های دولتی انگیزه های لازم را برای حضور تشکل های مردمی در حوزه فضای مجازی به وجود آورد تا بخش های خصوصی در گسترش فرهنگ رضوی فعالیت نمایند.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جشنواره پیامک جشنواره خودجوشی بوده است که در سال گذشته اتفاق افتاد و داوری ها به متخصصین این حوزه سپرده شد و در آسیب شناسی پنج دوره قبل ،شاهد تقلیل 8000 پیامک به 735 مورد بودیم ، در این اسیب شناسی متوجه شدیم که بخش عمده ای از این پیامک ها تکراری، سرقت ادبی و اقتباس ناصواب بود و مطالب نو و بدیع در آن کمتر به چشم می خورد، اما با بازنگری سعی برآن شد تا با بازتولید اخلاقی،کیفیت این دوره را بالا برده و براساس موضوع دسته بندی شوند.
 
بابک دربیکی با اشاره به آمادگی برای این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ادامه داد: در حوزه مستند سازی، آثار برگزیده چاپ و پیامک های مثبت ضبط می شود این پیامک ها نشان دهنده نگرش جامعه در حوزه دین و اخلاق است که می توان در اختیار پژوهشگران و متخصصین این حوزه قرار گیرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان درباره پویانمایی و بازی های رایانه ای بیان داشت: تفاوت جشنواره امسال ادغام دو بخش پویانمایی و بازی های رایانه ای است که با اضافه شدن این بخش برای اولین بار استان گلستان نیز اجازه فعالیت پیدا کرد.
 
حجت الاسلام علی اصغر فضیلت ادامه داد: براساس سوابق سال های گذشته در بخش فیلم و فیلمنامه نویسی سیر نزولی را داشته ایم که باید آسیب شناسی شود و این باور را داریم که پویانمایی و بازی های رایانه ای تفاوت زیادی با بقیه مقوله ها دارد ولی به عنوان یک مخاطب عام نباید نگران کمیت این حوزه بود و باید برای ارتقا کیفیت آن تلاش کرد که لازمه آن کار تخصصی و دانش محور است چون این آثار مخاطبان خاص خود را دارد و یکی از دلایل سیر نزولی تعداد آثار، سابقه کم آن نسبت به مقولات دیگر است.
 
وی اضافه کرد: سعی بر آن داریم کارهایی که در استان گلستان انجام شده را در سایر استان های همجوار نیز گسترش دهیم که بدین منظور کنفرانس خبری در استان گلستان داشتیم و همچنین در جلسه ای با حضور فعالان پویانمایی و بازی های رایانه ای از آنها خواسته شد تا به طور خاص به این موضوع بپردازند. همچنین بنا بر آن است تا از ظرفیت رادیو، رسانه ها و از وزارت استفاده شود.
 
فضیلت با ارائه چند پیشنهاد ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت استان ها می توان از وزارت کشور کمک گرفت تا در حجم کارها، مدیریت لازم به عمل آید و همچنین اعتبارات مربوط به جوایز برای خانه های دیجیتال افزایش یابد و استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری مساجد برای خانه های دیجیتال لحاظ شود.
 
در ادامه نایب رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) فرصتی برای بهره گرفتن از ساحت مقدس امام (ع) است ،رویداد بازی سازی یکی از وظایف اصلی بنیاد ملی بازی های رایانه ایست که در سال 90 بخش بازی های رایانه ای به آن اضافه شد و امسال قطعا باید اتفاقات خوبی در این حوزه بیافتد،  امیدواریم بیش از یک میلیون پیامک و سی بازی داشته باشیم .
 
قدوسی اظهار کرد: سال گذشته بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تغییر مدیریتی از جشنواره امام رضا(ع) مغفول ماند اما برای این دوره پیشنهادم این است که کارگروه تخصصی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای با محوریت استان تهران در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شود.
وی افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بخش بازی‌ها ایده‌های مناسبی دارد و به دلیل تخصصی بودن این موضوع، می‌تواند برنامه‌های مؤثری را محقق کند.
قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سریعا این روند را می‌تواند از مرکز رشد انستیتو بنیاد آغاز کند و با انتشار فراخوانی این امر را محقق کند.
وی یادآور شد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از جشنواره امام رضا(ع) حمایت‌های ویژه‌ای خواهد کرد و ما در بنیاد این آمادگی را اعلام می‌کنیم که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای رضوی را با محوریت استان تهران برگزار کنیم.
 
 حسین واعظیان، دبیرکارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: این کارگروه شامل رشته‌های همچون نرم‌افزار، پویانمایی، هنرهای دیجیتال، رسانه‌های برخط، تلفن‌های هوشمند، پیامک و چندین رشته دیگر است.
 
وی افزود: تشکیل کارگروه با هدف انسجام و همگرایی بخش‌های مختلف دیجیتال برای ایجاد هم‌افزایی است تا شاهد توسعه سیره رضوی باشیم.
 
دبیر کارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: این کارگروه کار خود را از مهرماه سال 93 آغاز کرد و به صورت رسمی از دی‌ماه کارهای اجرایی را محقق کرد که اطلاع‌رسانی بر سایت‌ها و بنرها از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.
 
وی بیان کرد: با حضور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شاهد غنای بیشتری در بخش بازی‌ها خواهیم بود. همچنین طبق روال سال‌های گذشته حمایت از جشنواره‌های موضوعی مورد تأکید است تا شاهد هم‌گرایی و هم‌افزایی باشد.
 
 در ادامه رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری بخش استان تهران جشنواره بازی های رایانه ای رضوی به بنیاد ملی بازی های رایانه ای و بخش شهرستانی  این جشنواره به استان گلستان واگذار شودو استان گلستان نیز می تواند در بازی های رایانه ای با بنیاد همکاری کند و  بنیاد می تواند با کمک به استان گلستان بستر مناسب را برای فعالیت در حوزه بازی های رایانه ای در جشنواره رضوی فراهم آورد.
 
در پایان موسویان بیان داشت:  امیدواریم با تلاش همکاران و عدم موازی کاری در بخش پیامک ها شاهد انجام باشکوه جشنواره باشیم و با صرفه جویی در سایر بخش ها سطح جوایز ارتقا یابد و امیدواریم با انجام اصلاحات، در جشنواره چهاردهم افراد به فکر تولید محصولات جدید باشند.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.