باندپهن

باندپهن ثابت

May 2, 2015
12:44 شنبه، 12ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69568

معاون سازمان فناوری اطلاعات خبر داد: بهره برداری از نخستین شبکه باندپهن استانی در قم

معاون سازمان فناوری اطلاعات جزئیات پروژه اکوسیستم شبکه پهن باند استان قم را به عنوان فاز پایلوت اجرای شبکه باندپهن کشور تشریح کرد.
خدمات و توسعه شبکه پهن باند استان قم امروز پنج شنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری می رسد.
 
استان قم به عنوان مرکز فقهی شیعه در جهان اسلام و حضور مراکز حوزوی و دانشگاهی، دارای قابلیتها و توانمندیهای منحصر به فردی در عرصه تولید دانش، آگاهی و محتوا و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که براین اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران از سال گذشته پروژه توسعه زیرساختهای ارتباطی این استان را به عنوان پایلوت اجرای شبکه باندپهن و دولت الکترونیک در کشور کلید زده است.
 
توسعه شبکه باندپهن در قم به بهره برداری رسید
 
علی اصغر انصاری-  معاون سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر، به تشریح ویژگیهای این پروژه و اقدامات صورت گرفته برای دستیابی به شبکه باندپهن استانی در استان قم پرداخت.
 
وی با بیان اینکه از سال گذشته پروژه توسعه شبکه زیرساخت در استان قم با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات استان قم، شرکتهای PAP و اپراتورهای تلفن آغاز شد و این شرکتها نسبت به نصب و راه اندازی تجهیزات مربوطه در این استان اقدام کردند ادامه داد: خدمات و توسعه شبکه باند پهن براساس الزامات قانونی برنامه پنجم توسعه و تکالیف مدنظر در مدل شبکه ملی اطلاعات اجرایی می شود.
 
میزبانی سایتهای دستگاههای اجرایی و مراکز حوزوی به داخل انتقال یافت 
 
انصاری با تاکید براینکه با بهره برداری از شبکه باندپهن، مراکز داده امکان میزبانی خدمات در داخل کشور را برعهده خواهند گرفت افزود: شبکه باند پهن استان قم با ویژگیهایی چون کیفیت و سرعت و نیز نظارت در دسترسی به خدمات، ارائه خدمات میزبانی سایتهای دستگاههای اجرایی و مراکز حوزوی و انتقال ترافیک داخلی اطلاعات عملیاتی می شود و نیازمندی موسسات حوزوی و دستگاههای اجرایی در این استان مرتفع خواهد شد.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر رفع موانع دسترسی به شبکه باندپهن استان قم و ارائه خدمات داخلی با دسترسی بالا در این استان به مهر گفت: برخی مراکز حوزوی دراستان قم همچون دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه خواهران، اسرا، دارالحدیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و صدرای بهار از خدماتشان از طریق شبکه باندپهن ایجاد شده و نیز میزبانی اطلاعات در مراکز داده، بهره برداری خواهند کرد.
 
افزایش ۵۰۰ درصدی ظرفیت پهنای باند ورودی استان قم
 
مهندس انصاری دسترسی پرسرعت به خدمات با کیفیت، انتقال میزبانی سایتهای داخلی به داخل کشور و توسعه ترافیک ارتباطی داخلی را از جمله ویژگیهای این شبکه عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه از سال گذشته تاکنون ظرفیت پهنای باند ورودی به استان قم از ۶ گیگابیت به ۲۵ گیگابیت برثانیه رسیده و حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. در همین حال ظرفیت مترواترنت داخلی در بخش مخابرات استان نیز از ۱۰ گیگابیت به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش داشته است.
 
وی خاطرنشان کرد: تمامی نیازمندیهای شرکتهای PAP برای ایجاد ظرفیت این شبکه از سوی شرکت مخابرات و نیز درخواست فیبر موسسات حوزوی تامین شده است.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: در راستای اجرای دولت الکترونیک در استان قم نیز سوئیچ مرکز تبادل داده – IXP – در این استان برای ارائه خدمات دولت به دولت – G۲G – در حال نصب و راه اندازی است.
 
در همین حال سازمان فناوری اطلاعات نیز اجرای پروژه شبکه باندپهن قم را در راستای ایجاد توسعه شبکه ملی اطلاعات و تامین هرچه بیشتر استان قم در قالب یک اکوسیستم پهن باند عنوان کرد و افزایش ضریب نفوذ دسترسی پهن باند در سطح استان مطابق با اهداف قانون برنامه پنجم، ارتقای سرعت و کیفیت دسترسی کاربران، محلی کردن ترافیک شبکه، توسعه خدمات تخصصی و عمومی و محتوایی و همچنین افزایش تعامل پذیری خدمات الکترونیکی بین دستگاه های اجرایی را از جمله اهداف این پروژه برشمرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.