تحلیل بازار

تلفن همراه

May 6, 2015
11:16 چهارشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69688

افزایش سهم اپل از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند

در اولین فصل سال 2015 صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند به 5/ 336 میلیون دستگاه رسیده است
موبایل‌های هوشمند که این روزها لقب پرطرفدارترین ابزارهای دیجیتال شخصی را به خودشان اختصاص داده‌اند، همچنان روی خط رونق هستند.
بازار جهانی این محصولات سال گذشته میلادی را با پراکندگی متناسبی در میزان صادرات در فصل تعطیلات سال نو در مقایسه با فصل گذشته خود به پایان رساند که به نتایجی بی‌سابقه و جالب منجر شد. تولیدکنندگانی مانند اپل فروش بسیار خوبی را در روزهای پایانی سال 2014 تجربه کردند و به این ترتیب سود و درآمد قابل توجهی از این طریق به دست آوردند. جدیدترین گزارش
منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد در اولین فصل از سال 2015 میزان صادرات جهانی انواع موبایل‌های هوشمند به 5/  336 میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی 5/  288 میلیون دستگاهی این محصولات در فصل اول سال 2014، رشد سالانه 7/  16 درصدی داشته است. با این حال اما صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در فصل اول سال میلادی جدید نسبت به صادرات جهانی 5/  377 میلیون دستگاهی این محصولات در فصل چهارم سال 2014، کاهش 9/  10 درصدی را تجربه کرده است.
این در حالی است که در کل بازار جهانی موبایل (شامل موبایل‌های هوشمند و معمولی)، میزان صادرات جهانی در فصل اول سال 2015 به 9/  458 میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات کل بازار جهانی موبایل در فصل اول سال 2014 کاهش 1/  0 درصدی داشته است. «آنتونی اسکارسلا» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «چالش بزرگ در این بازار توسط اپل برای تصاحب جایگاه اول ایجاد شده است. در واقع شرکت اپل در فصل چهارم سال 2014 توانست گوی سبقت را از سامسونگ برباید و سهم بیشتری از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خودش اختصاص بدهد. افزایش میزان تقاضای جهانی برای خرید موبایل‌های جدید iPhone 6 و iPhone 6 Plus باعث شده است که همچنان در اولین فصل از سال 2015 هم اپل سهم بیشتری از بازار موبایل‌های هوشمند را نسبت به سامسونگ در اختیار بگیرد. این در حالی است که جدیدترین گوشی موبایل هوشمند شرکت سامسونگ یعنی S6 اخیرا به بازار معرفی و عرضه شده است و به همین دلیل نتوانسته است تاثیر چندانی بر عملکرد این شرکت در کل فصل اول امسال بگذارد. این در حالی است که تقاضا برای موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت سامسونگ در بازار کشورهای در حال توسعه همچنان بالا است و همین موضوع می‌تواند سهم سامسونگ از بازار موبایل‌های هوشمند را حفظ کند.» «ملیسا چاو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «اشتیاق تمام نشدنی طرفداران محصولات اپل به خرید موبایل‌های آی‌فون این شرکت باعث شده است که اپل همچنان مسیر رشد را در بازار جهانی موبایل‌های هوشمند طی کند. در این میان نقش بازار بزرگی مانند چین آنقدر پررنگ است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشید. برای سه فصل آینده انتظار می‌رود با ادامه روند کاهش متوسط قیمت فروش موبایل‌های هوشمند و همچنین نزدیک شدن رقابت سامسونگ و اپل، بازار جهانی موبایل‌های هوشمند همچنان شاهد رشد و رونق باشد.»

  رونق گوشی‌های بزرگ و ارزان‌قیمت
در میان پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی موبایل، سامسونگ همچنان به کمک فروش خوب موبایل‌های هوشمند ارزان قیمتش در بازار آسیا، خاورمیانه و آفریقا جایگاه اول را به خودش اختصاص داده است. این در حالی است که سامسونگ سعی دارد با عرضه موبایل‌های پرچمدارش مانند S6 توجه کاربران حرفه‌ای را هم به خودش جلب کرده و این دسته از خریداران را هم راضی نگه دارد.  در مقابل اپل با عرضه آی‌فون‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر توانست کاربران را راضی کرده و به این ترتیب فروش بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. مهم‌ترین دلیل موفقیت اپل در واقع فروش خوب آی‌فون در بازار کشور چین به دنبال افزایش استفاده از شبکه 4G بوده است. به این ترتیب است که گوشی‌های آی‌فون رشد سالانه 40 درصدی را در فصل اول سال 2015 تجربه کرده‌اند که این رشد برای بازارهای در حال توسعه به 63 درصد هم رسیده است. شرکت Lenovo که این روزها پرفروش‌ترین برند در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی است، حالا در بازار موبایل‌های هوشمند هم خودش را به جایگاه سوم رسانده است. این شرکت با خرید شرکت Motorola توانست حضور پر رنگی در بازار موبایل‌های هوشمند داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.