تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 8, 2015
11:31 جمعه، 18ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69805

وسایل نقلیه عمومی را پیدا کنید

رفت‌وآمد در شهرهای بزرگ، حالا به یک معضل اساسی تبدیل شده است.
از یک طرف کارشناسان ترافیک می‌گویند که تنها راه باز شدن گره‌های کور ترافیکی کلانشهرها، ارتقای فرهنگ ترافیک و استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به جای خودروی شخصی است و از طرف دیگر خیلی‌ها می‌گویند که باید ابتدا بستر مناسب با توسعه شبکه ناوگان عمومی برای این تغییر نگرش فراهم شود. تهران به عنوان پایتخت بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. طی این بیش از 2 سده هم حسابی بزرگ شده و با جمعیت میلیونی و افزایش محله‌هایش هر روز ناشناخته‌تر از قبل می‌شود. اما راه‌ها و امکانات جدید به شما کمک می‌کند تا در پایتخت تاریخی کشورمان به راحتی سفر کنید و نگران گم شدن در مسیر یا پیدا کردن وسیله نقلیه مناسب نباشید. در این صفحه با روش‌های مسیریابی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت آشنا خواهید شد.
 
نسخه‌های اینترنتی
نقشه کامل با امکانات کامل
آنهایی که دنبال یک سایت پر و پیمان می‌گردند تا همه جای تهران را در کف دستانشان ببیند کافی است نگاهی به سایت اتوبوسرانی به‌نشانی bus.tehran.irبزنند. شهروندان در این سایت می‌توانند با وارد کردن مبدا و مقصد سفر، بهترین مسیر را براساس زمان و هزینه کمتر پیدا کنند. این سایت کارآمد‌ترین مسیر را برای سفر با اتوبوس، مترو و… نشان می‌دهد. کسانی که از این سایت اینترنتی استفاده کنند راحت‌تر می‌توانند سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی را پیدا کنند و سریع‌تر به مقصد برسند. ارائه چند مسیر پیشنهادی مختلف یکی از قابلیت‌های مهم این سایت به شماست. اگر بخواهید با خودروی شخصی‌تان نیز مسیری را در شهر تهران طی کنید، این سایت می‌تواند اطلاعات مفیدی را درباره مسیر مبدا و مقصد در اختیارتان قرار دهد. سایت اینترنتی نقشه تهران به نشانی map. tehran. ir می‌تواند مرجع مناسبی برای دیدن کوچه پس‌کوچه‌های همه محله‌های تهران باشد. در این نقشه مسیرهای مختلف، نام خیابان‌ها و کوچه‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها، مسیر وسایل نقلیه عمومی و حتی یک‌طرفه و دوطرفه بودن همه خیابان‌ها با شکل هر یک مشخص شده است.
 
جی پی اس
دیگر به هیچ‌وجه گم نمی‌شوید
این روز‌ها اپلیکیش‌های جدید گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار بدهند. یکی از آنها امکانات جی.پی.اس یا‌‌ همان موقعیت‌یاب ماهواره‌ای است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید موقعیت خود را در هر نقطه از کره زمین مشاهده کنید. اما از آنجا که امکان اتصال به اینترنت در هر لحظه برای همه شهروندان وجود ندارد، نسخه آفلاین نقشه‌های جی.پی.اس، ویژه گوشی‌های تلفن همراه در اینترنت وجود دارد. در برخی از این نقشه‌ها حتی می‌توانید نقشه زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک را نیز به خوبی ببینید. با استفاده از نقشه‌های جی.پی.اس، ابتدا مکان شما در هر جایی که هستید، روی نقشه نشان داده می‌شود، سپس به‌راحتی می‌توانید مقصدتان را پیدا کرده و مسیری که می‌خواهید طی کنید را ببینید. «جی.پی.اس آفلاین تهران» نام یکی از همین اپلیکیشن‌هاست که روی گوشی‌های مختلف قابلیت نصب دارد. اکنون شما می‌توانید نقشه کامل تهران و مسیرهای اصلی و فرعی و حتی کوچه‌ها را روی گوشی تلفن همراه خود داشته باشید البته با کمی جست‌و‌جو در اینترنت می‌توانید نسخه‌های دیگر و راهنمای نصب برنامه روی گوشی‌تان را نیز پیدا کنید.
 
مسیریابی در ایستگاه
اینجا یک شهر دیجیتال است! 
ایستگاه‌های اتوبوس شهر تهران در آینده نزدیک، به رایانه‌هایی مجهز می‌شوند که می‌توانند زمان ورود اتوبوس‌های بعدی و نقشه‌های مسیریاب سامانه‌های حمل ونقل عمومی را به مسافر نشان دهند. این دستگاه‌ها فعلا به‌طور آزمایشی در ایستگاه‌های چند منطقه از تهران نصب شده‌اند. روی تابلوهای دیجیتال به‌صورت هوشمند زمان رسیدن اتوبوس و سایر اطلاعات خطوط درج خواهد شد که شامل شماره خط، مسیر حرکت اتوبوس‌ها، به اضافه نقشه آن منطقه‌ای است که اتوبوس از آن رد می‌شود. علاوه بر آن به مسافر‌ها سایتی معرفی می‌شود که مسیریاب است و بهترین مسیر را براساس زمان و پولی که مسافر می‌خواهد هزینه کند، نشان می‌دهد. روی این تابلو‌ها شماره تلفنی وجود دارد که شهروندان با ارسال پیامک کد ایستگاه، از زمان دقیق ورود اتوبوس به آن آگاه می‌شوند. همچنین در این تابلو‌ها ذکر خواهد شد که در هر چند دقیقه یک‌بار اتوبوس به ایستگاه مورد نظر شما خواهد رسید. قرار است به‌تدریج این تابلوهای مسیریاب رایانه‌ای که خدمات خود را رایگان به مسافران اتوبوس می‌دهند در تمام تهران گسترش یابد. مسئولان اتوبوسرانی بر این باورند که به‌کارگیری و نصب این تابلوهای هوشمند، مسافر‌ان را به استفاده بیشتر از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی ترغیب خواهد کرد.
 
نسخه موبایلی
یک گزینه همه‌‌چیز تمام! 
نسخه موبایلی «نقشه رسمی ترافیک تهران» یکی از کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های مهم برای مسیریابی در شهر تهران است. در این اپلیکیشن، امکان نشان دادن محدوده زوج و فرد و مراکز مهم شهری و مراکز پرترافیک به‌وجود آمده و همینطور مسیریابی به وسیله سامانه‌های حمل ونقل عمومی نیز تدوین شده است. اما اپلیکیشن «مسیریاب» به شهروندان این اجازه را می‌دهد که راحت‌تر تهرانگردی کنند و زود‌تر به مقصد برسند. مزیت نسبتا قابل توجه اپلیکیشن مسیریاب شهر تهران این است که می‌تواند اطلاعات کاملی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت شامل خطوط تاکسی، اتوبوس و مترو در اختیار شما قرار بدهد. مسیریاب و نقشه آفلاین «رهاد» نیز از دیگر برنامه‌های موبایلی است که می‌تواند به شما هنگام پیدا کردن یک نشانی کمک برساند. مزیت این اپلیکیشن در این نکته است که نیازی به اتصال دائمی به اینترنت نیست و مسیریابی و پیدا کردن مقصد را می‌توان به‌صورت آفلاین نیز انجام داد. ضمن اینکه در این نرم‌افزار، امکان سفر از شهر تهران به شهرهای دیگر و معرفی بهترین مسیر از محل زندگی‌تان تا رسیدن به مقصدی دوردست نیز وجود دارد. اپلیکیشن موبایلی «متروی تهران» هم راهنمای بعدی شما برای سفر‌کردن با این وسیله نقلیه پرکاربرد است. نقشه متروی تهران از ۴ بخش مجزا تشکیل شده است: فهرست ایستگاه‌ها، مسیریابی، نزدیک‌ترین ایستگاه و نقشه.
 
نقشه‌های همراه
وقتی خودتان یک نقشه‌خوان می‌شوید
اگر جزو شهروندانی هستید که قصد دارید تعداد سفر‌هایتان را با مترو و اتوبوس‌های تندرو افزایش دهید و دائما به نقاط مختلف تهران سفر کنید خوب است که نقشه کامل همه خطوط را داشته باشید. برای این کار، می‌توانید به سایت متروی تهران به نشانی Metro. tehran.ir سر زده و سراغ دانلود نقشه بروید. سپس می‌توانید یک کپی رنگی از آن تهیه کرده و خطوط را به تفکیک ایستگاه‌ها مشاهده کنید. همچنین امکان کپی کردن تصویر نقشه روی تبلت، موبایل یا لب‌تاپ شما وجود دارد. سایت metronline. ir یکی دیگر از مراجع مهم مسیریابی است. در این سایت آخرین وضعیت نقشه‌های شهر تهران وجود دارد که نقشه‌های خطوط اتوبوس‌های تندرو یا‌‌ همان بی‌‌.آر.تی یکی از آنهاست. در نقشه اتوبوس‌های تندرو، نام خطوط به همراه نام تمام ایستگاه‌ها وجود دارد. ایستگاه‌های هر خط به‌ترتیب از مبدا به مقصد ذکر شده است. علاوه بر این، نقشه متروی تهران را نیز از همین سایت می‌توانید کپی کرده و بعدا نسخه چاپی آن را به‌دست آورید و همراه‌تان داشته باشید. اگر می‌خواهید نسخه چاپی یا فایل پی.دی.اف تمام خطوط تاکسی تهران به همراه مبلغ کرایه‌های سال جدید را داشته باشید می‌توانید به سایت این سازمان به نشانی taxi. tehran. ir مراجعه کنید. نقشه و فایل‌های این سایت به شما کمک می‌کند دریابید مثلا از سمت میدان رسالت به کدام بخش‌های شهر، خطوط تاکسیرانی وجود دارد. با داشتن این ۳ نقشه، خیلی راحت می‌توانید با یک نقشه‌خوانی ساده، مسیر خودتان را با ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیدا کنید.
 
لطفا کمی رعایت کنید
آیا شما با فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی آشنایی دارید؟
 
تقریبا برای همه ما پیش می‌آید که از یکی از وسایل نقلیه حمل ونقل عمومی درون‌شهری استفاده کنیم. اما باید بدانیم بهره‌مندی از این وسایل نقلیه یک جور همزیستی با دیگر شهروندان است و از این لحاظ لازم است تا با فرهنگ استفاده از آنها بیشتر آشنا شویم و نکات آن را به‌خاطر بسپاریم.
 
تنها یک صندلی کافی است: اگر سوار اتوبوس، مترو و یا تاکسی می‌شوید، خاطرتان باشد که تنها به اندازه یک مسافر جا اشغال کنید. به‌عبارتی، تنها یکی از صندلی‌ها متعلق به شماست. از گذاشتن وسایل شخصی‌تان روی صندلی کناری و اشغال صندلی دیگر بپرهیزید تا حقوق دیگر مسافر‌ان ضایع نشود.
 
سر وصدا ممنوع: هنگامی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید، تا آنجا که ممکن است از گوشی تلفن همراه‌تان برای صحبت کردن با دیگران استفاده نکنید و اگر مجبور شدید این کار را انجام دهید، خیلی آهسته و کوتاه صحبت کنید. تولید هرگونه سروصدا میان جمع مسافران، مثل انجام بازی‌های موبایلی با صدای بلند می‌تواند روی اعصاب دیگر همسفر‌هایتان تأثیر بگذارد.
 
هوای بچه‌ها را داشته باشید: وقتی با وسایل نقلیه درونشهری سفر می‌کنید و کودکی همراه خود دارید، حسابی هوایش را داشته باشید. هنگام سوار شدن، پیاده‌شدن یا استقرار در ایستگاه‌ها دست کودکتان را‌‌ رها نکنید. به کودکان روش استفاده صحیح از پله‌های برقی را آموزش دهید. همینطور از آنها بخواهید هنگام سفر به دیگر مسافر‌ان احترام بگذارند و ترجیحا جای خود را به افراد مسن بدهند.
 
اینجا مال شما نیست: در سامانه‌های اتوبوسرانی و مترو، معمولا صندلی‌هایی برای افراد معلول، ناتوان یا بیمار تعیین شده است. به یاد داشته باشید که این صندلی یا جایگاه تنها متعلق به این گروه از جامعه است. پس نباید از آنها استفاده کنید.
 
استعمال دخانیات ممنوع: این را همه می‌دانند که داخل تاکسی، اتوبوس یا مترو نباید سیگار کشید. اما نکته مهم این است که استعمال دخانیات در تمام محوطه ایستگاه‌ها نیز ممنوع است چرا که باعث ضایع‌شدن حقوق دیگر مسافر‌ها و احتمالا بروز خطرهای جانبی می‌شود.
 
کتاب فراموش نشود: به هر حال، در هر سفر درونشهری بخشی از وقت شما به هدر خواهد رفت. اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید می‌توانید کتاب یا روزنامه‌ای به همراه داشته باشید و اینگونه از وقت‌تان بیشتر بهره‌مند شوید.
 
این وسایل برای خود شماست: تمام وسایل نقلیه عمومی با هزینه‌های خود شهروندان وارد ناوگان شده‌اند، یعنی اتوبوس‌ها و مترو همگی به نوعی متعلق به‌خود شما هستند. پس در نگهداشت و پاکیزگی آنها دقت لازم را به خرج دهیم تا بتوانیم به‌صورت مداوم از آن بهره‌مند شویم. آسیب‌رساندن به وسایل نقلیه عمومی، نوعی حق‌الناس است.
 
بلیت الکترونیک بگیرید: اگر می‌خواهید سفرتان سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود می‌توانید از بلیت‌های الکترونیک استفاده کنید. این بلیت‌های مبلغ دار به شما کمک می‌کند تا دیگر توی سفر، وقت‌تان را صرف خرید بلیت‌های سفر نکنید یا بر سر پیدا کردن پول خرد دردسر نداشته باشید.
 
این‌کارها ممنوع است: ورود حیوانات خانگی و جابه‌جایی مواد تیز و برنده، اشیای پرحجم و مواد قابل اشتعال با وسایل نقلیه عمومی ممنوع است. برای بردن آنها به دیگر نقاط شهر باید فکر دیگری کنید.
 
تهران‌شناسان را بشناسید
یکی از راه‌های پیدا کردن مسیرهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران این است که سراغ افرادی بروید که تهران را مثل کف دستشان بلدند. مثل کی؟ مثلا تاکسیرانان که قبل از تاکسیران شدن، از امتحان شهرشناسی با موفقیت عبور کرده‌اند. به راحتی می‌توانید این افراد را در اطراف خودتان میان دوستان و آشنایان و اقوام و خانواده پیدا کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.