رسانه‌های اجتماعی

May 8, 2015
11:37 جمعه، 18ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69807

نقش کلیدی شبکه‌های اجتماعی در طلاق

تابه‌حال احساس کرده‌اید که شبکه‌های اجتماعی به ویژه در زمینه روابط اجتماعی بیشتر از آنکه مفید باشند، زیان آورند؟ اگر این حس را داشته‌اید، گروهی از دانشمندان در مطالعه اخیر خود آن را تایید می‌کنند.
تحقیق جدیدی که توسط شرکت حقوقی اسلیتر و گوردون از دو هزار زوج بریتانیایی انجام شده نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی برای زندگی‌های متاهلی سم است.
 
یک نفر از هر هفت فرد متاهل حاضر در این تحقیق اعلام کرد که به دلیل نحوه رفتار و عملکرد همسرش در اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، توئیتر، واتس‌اپ و اسکایپ قصد جدایی و طلاق از او را دارد.
 
دست کم یک نفر از چهار نفر افراد حاضر در این تحقیق یکبار در هفته برسر موضوعاتی مرتبط با شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر بحث و جدل می‌کنند. همچنین 17 درصد از این افراد اعلام کردند روزانه با همسرانشان برسر عملکرد آنها در شبکه‌های اجتماعی مشاجره می‌کنند.
 
شاید جالب باشد بدانید 58 درصد از افراد اعتراف کردند رمز‌های عبور حساب‌های کاربری همسرانشان را گاه حتی بدون اطلاع آنها، می‌دانند. این رویکرد نشان‌دهنده شدت تلاش افراد برای نظارت بر رفتارهای اجتماعی همسرانشان است.
 
شبکه‌های اجتماعی در پرونده‌های طلاق آمریکا نیز نقشی قابل توجه دارند. وکلای خانواده معتقدند شبکه‌های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری در مسائل و مشکلات خانوادگی تاثیرگذار شده‌اند. در سال 2010 بیش از 80 درصد از وکلای خانوادگی تایید کردند که رسانه‌های اجتماعی از سال 2005 به بعد در پرونده‌های طلاق نقشی پررنگ داشته‌اند.
 
اگرچه این آمار ارقام بسیار واضح و گویا هستند، اما تنها ازدواج نیست که تحت اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌است. وال استریت ژورنال چند سال پیش مقاله‌ای  درباره اثر شبکه‌های اجتماعی بر روابط دوستانه منتشر کرد که نتیجه‌گیری آن نشان می‌دادند این رسانه‌ها بیشتر از آنکه در دوستی افراد با یکدیگی موثر باشند،‌مخرب روابط هستند. چکیده این مقاله دو بخش داشت: اول اینکه شبکه‌های اجتماعی افراد را به نوشتن محتوای بی‌معنی، ناخوشایند و کسل‌کندده  تشویق می‌کند که دیگران را آزار می‌دهد. دوم اینکه این شبکه‌ها به واسطه اینکه بستری مناسب برای خودنمایی افرادی است که اتفاق ویژه‌ای در زندگی آنها رخ داده،‌حس حسادت را در میان دیگران افزایش می‌دهد.
 
اگرچه قرارگیری در دل عصر دیجیتال به آن معنی است که شبکه‌های اجتماعی به این زودی‌ها انسان را به حال خود رها نخواهند‌کرد،‌اما شاید نتایج این تحقیقات تلنگری باشد برای تجدید نظر درباره مدت زمانی که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.