رگولاتوری

May 8, 2015
11:52 جمعه، 18ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69811

هزینه سالانه واگذاری کدهای خدماتی تلفن اعلام شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه سالانه واگذاری و استفاده از کدهای خدماتی تلفن ثابت را اعلام کرد. 
 
آیین نامه واگذاری کدهای خدماتی در جلسه شماره ۲۱۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و بر نیاز به ایجاد ظرفیتهای جدید برای رفع مغایرت کدهای واگذارشده فعال قبلی با آیین نامه و ضرورت ساماندهی این کدها تاکید شد.
 
با گسترش شبکه های مخابراتی و تنوع خدمات ارائه شده در این بخش و به منظور توسعه و تعمیم خدمات مخابراتی و سرعت بخشیدن به برقراری ارتباطات در سطوح مختلف، لزوم وجود کدهای خدماتی که شماره های با تعداد ارقامی کوتاهتر از شماره های معموملی هستند احساس می شود.
 
براین اساس در راستای واگذاری کدهای خدماتی به متقاضیان، آیین نامه واگذاری و نحوه استفاده از این خطوط تلفنی تدوین شد.
 
طبق این مصوبه قیمت پایه واگذاری هریک از کدهای خدماتی ۴ رقمی عمومی (ملی و استانی) برابر با ۱۶ میلیون ریال، کدهای خدماتی بین شهری ۵ رقمی ۷۰۰ میلیون ریال و کدهای خدماتی بین شهری ۴ رقمی یک میلیارد و ششصد میلیون ریال تعیین شده است؛ همچنین مبالغ پایه مبنای محاسبه هزینه سالانه واگذاری و استفاده از کدهای خدماتی قرار خواهد گرفت.
 
در این آیین نامه کدهای خدماتی براساس رندبودن شماره به ۴ دسته طلایی نقره ای برنز و معمولی تقسیم می شوند که تعدادی از کدهای طلایی هنگام واگذاری به مزایده گذاشته می شود و حق استفاده از این کدها در قالب قیمت پایه مزایده برای کدهای بین استانی ۴۰ میلیارد ریال و کدهای خدماتی عمومی ۲.۵ میلیارد ریال درنظر گرفته شد.
 
مشترکانی که قبل از تصویب این آیین نامه کد خدماتی طلایی به صورت مزایده به آنها واگذار شده است در صورت پرداخت مبلغ پایه مزایده می توانند از کد واگذار شده استفاده کنند.
 
براساس این ضوابط، هزینه مکالمه با کدهای خدماتی ۳ رقمی اضطراری ملی رایگان بوده و هزینه مکالمه با کدهای سه رقمی عمومی ملی به عهده تماس گیرنده است و برای تماس گیرندگان با تلفن ثابت و همراه مطابق با تعرفه مربوطه خواهد بود.
 
همچنین هزینه مکالمه با کدهای خدماتی استانی به عهده تماس گیرنده است و در سراسر کشور برای کلیه اپراتورهای ثابت و همراه به صورت یکسان محاسبه می شود.
 
طبق این مقررات، کدهای ۳ رقمی ملی به وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی با تشخیص کمیته واگذاری کدهای خدماتی تعلق می گیرد؛ در همین حال کدهای خدمات عمومی و بین استانی به اشخاص حقوقی اعم از دولتی یا غیردولتی تعلق می گیرد. همچنین براساس این مصوبه، حق واگذری کدهای خدماتی با اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر کاربری بدون موافقت کمیته ندارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.