بازی

فناوری اطلاعات

May 11, 2015
21:41 دوشنبه، 21ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69918

اروپایی‌ها برای آموزش بازی‌سازی به ایران می‌آیند

رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه از شرکت‌های بازی‌سازی کشورهای آلمان، ایتالیا و هلند دعوت شد تا در برگزاری کارگاه‌های داخلی با ما همکاری کنند گفت: کارگاه‌های یاد شده به منظور آشنایی بازی‌سازان با فناوری جدید بین‌المللی و همچنین آشنایی شرکت‌هایی همچون خودروسازی، شرکت نفت، آتش نشانی و شهرداری در زمینه آموزش نیروها از طریق بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد.
 
بهروز مینایی در بازدیدی که از نمایشگاه CEBIT آلمان داشت، گفت: این نمایشگاه در آخرین روزهای زمستان هر سال در شهر‌هانوفر برگزار می‌شود و بزرگترین نمایشگاه آی‌تی دنیا محسوب می‌شود. از سال‌های پیش رویدادی در خصوص بازی‌های رایانه‌ای در دستور کار این نمایشگاه قرار گرفته بود که همان مسابقات WCG اروپا است که مرحله نهایی آن در یکی از سالن‌های بزرگ این نمایشگاه برگزار می‌شود.
وی به معرفی مسابقات WCG اروپا پرداخت و گفت: این مسابقات لیگ و مرحله فینال بازی‌های معروف دنیا مثل فیفا و… است که همه ساله برگزار می‌شود. البته در سال‌های گذشته ما هم رغبتی برای شرکت در این مسابقات نداشتیم چون بیش‌تر ترویج بازی‌های بیگانه بود. اما در چند سال اخیر این مسابقات به سمت ساخت بازی‌های جدی و استفاده از واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده در بازی‌های کامپیوتری سوق پیدا کرده است.
مینایی ادامه داد: یکی از واقعیت‌هایی که در CEBIT آلمان امسال مشاهده شد، مقایسه‌ای در زمینه تجارت بازی‌ها بود که در بین سال‌های 2013 و 2014 انجام شده بود. این مقایسه نشان می‌داد که در همه رده‌های سنی در ژانرها و پلتفرم‌های مختلف، بازی‌ها افت داشتند؛ حتی بازی‌های کنسول که هرگز رشد منفی را تجربه نکرده بودند، امروز با رشد منفی 13درصدی روبه‌رو هستند. البته بازی‌های موبایل و تحت وب بر خلاف بازی‌های دیگر رشد خوبی داشتند.رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: تجارت بازی اروپا و خصوصا آلمان در زمینه بازی‌های موبایل و اسمارت فون و بازی‌های تحت وب رشد بسیار زیادی داشته است و این نشان دهنده یک گرایش در دنیای بازی است.وی ادامه داد: با توجه به موارد ارایه شده در کارگاه‌ها و سخنرانی‌های پخش شده در نمایشگاه آلمان، آی‌تی دنیا برروی چهار محور بازی‌های اجتماعی-سوشیال، موبیلیتی یا همان همراه، رایانش ابری و بیگ دیتا شکل گرفته است که استفاده از موبایل و اسمارت فون‌ها به شکل خیلی سخت و سنگین در ایجاد درآمدزایی از قبل هم وجود داشت.مینایی به معرفی cloud یا همان رایانش ابری پرداخت و گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ آی‌تی تمامی سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها و آنچه قابل ارائه است را به‌عنوان یک سرویس اجتماعی که می‌تواند زیربخش‌های زیادی از اینترنت را در بر بگیرد ارایه می‌دهند و این مهم از سال‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته و نشان می‌دهد که می‌توان بازی را تحت کنسول یا موبایل یا پی سی روی پهنای باند مناسبی با استفاده از رایانش ابری اجرا کرد.
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بهره‌گیری از رایانش ابری برای تولید یا موتورهای تولید گیم اشاره کرد و افزود: موشن کپچر، ضبط حرکت یا موارد دیگر همه به‌عنوان یک سرویس از طریق رایانش ابری در اختیار تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌ها قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: بخش چهارم را برای جمع بندی این سه محور می‌توانیم داشته باشیم که همان بیگ دیتا (اطلاعات زیاد) است. از بیگ دیتا برای آموزش ماشینی و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. تحلیل این اطلاعات کاری حجیم و وسیع است، دائما از طریق اینترنت این داده‌ها از کاربران جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل می‌شوند و در نهایت با استفاده از این اطلاعات می‌توان گرایش مخاطب به بازی‌ها را حدس زد و محصول را بر اساس این سلیقه به کاربران معرفی کرد.وی در مورد دستاوردهای نمایشگاهCEBIT  (سبیت) آلمان در زمینه آموزش برای تولید بازی‌های رایانه‌ای ایرانی توضیح داد: در 2 کارگاه یک روزه که شرکت‌های استارت آپ برگزار کرده بودند به منظور بهره‌گیری در ارتقای ارایه بازی سازی در مرکز رشد بنیاد و همچنین بهره‌گیری از چگونگی استفاده از شرکت‌های استارت آپ در جهت دهی و سازماندهی «بست پرکتیس» شرکت کردیم.
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: در این نمایشگاه شرکت‌های موفقی از کشورهای آلمان، ایتالیا و هلند حضور داشتند و در نظر داریم تا  با ارتباط گیری در زمینه برگزاری کارگاه‌های تخصصی در ایران، زمینه انتقال فن‌آوری به روز در زمینه تولید بازی را برای بازی سازان ایرانی با حضور شرکت‌های یاد شده فراهم کنیم.
مینایی با بیان اینکه از شرکت‌های بازی‌سازی آلمانی، ایتالیایی و هلندی دعوت شد تا در برگزاری کارگاه‌‌های داخلی با ما همکاری کنند گفت: کارگاه‌های یاد شده به منظور آشنایی بازی سازان با فن‌آوری جدید بین المللی و همچنین آشنایی شرکت‌هایی همچون خودروسازی، شرکت نفت، آتش نشانی، شهرداری در زمینه آموزش نیروها از طریق بازی‌های رایانه‌ای  برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: در حال رایزنی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مرکز رشد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستیم و پیش‌بینی می‌شود در تابستان 94 بتوانیم کارگاه‌هایی همچون کارگاه‌های نمایشگاه آلمان را در ایران برگزار کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.