اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 11, 2015
21:53 دوشنبه، 21ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69924

مدیرعامل شرکت گسترش ارتباطات مبنا اعلام کرد: خدمات نوین اینترنتی« مبنا» با دریافت پروانه FCP کلید می خورد

گسترش ارتباطات مبنا سال ۸۴ توسط مدیران هفت شرکت فعال و معتبر سرویس دهنده اینترنت به منظور ورود به عرصه‌های جدید و گسترده‌تر خدمات اینترنتی تاسیس شد. این شرکت در سال نخست پروانه ISP و در سال ۸۸ پروانه ISDP استان تهران و در ابتدای سال ۹۲ موفق به دریافت پروانه ISDP‌ برای تمامی استان‌های کشور شد و با تلاش شبانه روزی همکاران این مجموعه در حال حاضر با بیش از ۱۵ گیگابیت ظرفیت اینترنت و اینترانت در شبکه کشوری خود، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ISDP کشور شناخته می‌شود. در خصوص چشم انداز خدمات ارتباطی و اینترنت در کشور با مدیرعامل شرکت گسترش ارتباطات مبنا به گفت و گو نشستیم. محمد اسمی، همچون بسیاری از مدیران با سابقه این حوزه از حدود پانزده سال پیش در خدمات اینترنت حضور داشته و به عنوان یکی از موسسین شرکت گسترش ارتباطات مبنا از سال ۸۷ مدیرعاملی مجموعه را به عهده دارد. ماحصل این گفت‎و‎گو را در ادامه می‎خوانید.
 
 تمرکز خدمات مبنا بر روی چه نوعی از خدمات است؟
خدمات شرکت مبنا در سال‎های اخیر بیشتر در حوزه عمده‌فروشی پهنای‌باند اختصاصی به شرکت‎های‌ دولتی و خصوصی، موسسات و دیگر شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی متمرکز بوده است.
 لطفا در مورد برنامه آتی شرکت مبنا توضیح دهید.
مبنا به لحاظ سهم بازار و گستره خدمات، بر اساس اصول حاکم بر پروانه ارتباطات ثابت (FCP)، تنها شرکت ISDP است که به تنهایی صلاحیت اخذ پروانه FCP را کسب و برای دریافت این پروانه اقدام کرده است. با توجه به ظرفیت‌های موجود در پروانه FCP، مبنا برنامه‌های جامع و گسترده‌ای برای ارایه خدمات نوین در سطح کشور و در دو زمینه خدمات سازمانی و کاربران نهایی تدارک دیده است.
 در خصوص برنامه‌های مبنا در زمینه‌های خدمات فوق بیشتر توضیح دهید.
ارایه خدمات اینترنت پرسرعت در کشور تا قبل از صدور پروانه FCP در دست‌انداز محدودیت فنآوری و نیز چالش‌های ده ساله مخابرات و شرکت‌های ندا (PAP) گرفتار بوده، با ارایه پروانه FCP، سازمان تنظیم مقررات، افق اپراتوری را برای شرکت‌های اینترنتی ترسیم کرده است، که جا دارد از مسوولان سازمان به لحاظ وسعت دید، رفع تنگناهای پروانه‌ای و به ویژه، لحاظ کردن نقطه نظرات کارشناسی سازمان‌های صنفی بخش‎خصوصی تشکر ویژه‌ای داشته باشم. با برداشته شدن محدودیت‌های فنآوری و بخصوص با تاکید پروانه بر ایجاد شبکه‎های جدید دسترسی و انتقال توسط شرکت‌های FCP، امکان ارایه خدمات با استاندارد روز دنیا در کشور میسر شده است. در این راستا همکاران من در مبنا طرح‌های فنی و اجرایی برای ارایه خدمات اینترنت با سرعت ۲۴، ۱۰۰ و ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه به کاربران نهایی در سراسر کشور را تدوین کرده‌اند.
 از نظر شما چرا ارتباطات پهن‌باند با این سرعت‌ها ضروری است؟
در وهله نخست مردم عزیز ما شایسته این هستند که از سرویس‌های به روز دنیا به نحو مطلوب بهره‌مند شوند، از طرف دیگر قرار نیست ما تا ابد در ارایه خدمات فنآوری اطلاعات فاصله ده ساله و یا بیشتر را با فنآوری‌های روز دنیا داشته باشیم و از همه مهم‌تر توسعه فنآوری اطلاعات در دنیا به عنوان مسیر میانبر توسعه کشورها شناخته می‌شود، چرا که برگشت سرمایه در این حوزه بسیار سریع‌تر از دیگر حوزه‌ها بوده و همانطور که می‌دانید در کشورهای در حال توسعه هر 10درصد رشد حوزه ICT بیش از2درصد رشد تولید ناخالص ملی را در پی خواهد داشت.
  با توجه وضعیت موجود ADSL و نیز به لحاظ فنی، آیا ارایه خدمات با سرعت‌هایی که بیان داشتید، امکانپذیر است؟
همانگونه که اشاره شد، در پروانه FCP‌، محدودیت‌های فنآوری از خدمات ارتباطی برداشته شده و راه برای ورود به عرصه فنآوری‌های جدید مهیا شده است و از این رو خدمات منحصر به ADSL نخواهد بود و خدماتی نظیر VDSL، ارتباطات بر بستر فیبر نوری و ارتباطات بی‌سیم نظیر نسل جدید WiFi (استاندارد 802.11ac) و حتی در آینده نزدیک با تدوین چهارچوب‌های ارایه فرکانس به شرکت‌های FCP، امکان ارایه خدمات LTE ثابت به کاربران مهیا می‌شود. با این اوصاف ارتباط کاربران در آینده محدود به یک فنآوری و یک بستر ارتباطی خاص نخواهد بود.
 آیا با توجه به این چشم انداز، خرید اینترنت از خارج از کشور به همین نسبت افزایش خواهد داشت؟
خیر، اعتقاد ما بر این است که مشابه تمام کشورهایی که اینترنت با سرعت بسیار بالا ارایه می‌کنند، نظیر کره جنوبی و ژاپن، در آینده نه چندان دور بیش از 80درصد مصرف کاربران از سرویس‌ها و محتوای تولید داخل کشور خواهد بود، در همین زمینه همکاران من در مبنا با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر کشور، چند طرح از جمله، طرح شبکه CDN کشوری را در دست تهیه دارند تا پاسخگوی نیاز روزافزون کشور به خدمات محتوا باشند.
 به عنوان پرسش پایانی، آیا برای اجرای این حجم از خدمات، مبنا به تنهایی در این زمینه قدم برمی‌دارد؟
در راستای تحقق برنامه‌ها و با نگاه به گستره کل کشور و نیاز به حجم وسیع سرمایه‌گذاری، قطعا فضای مناسبی برای مشارکت در این زمینه وجود دارد و مبنا نیز دست همه همکاران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات را صمیمانه می‌فشارد و امیدواریم در زمان نه چندان دوری شاهد تحولی در صنعت اینترنت کشور باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.