اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 20, 2015
19:36 چهارشنبه، 30ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70256

ده کشور با سریع‌ترین سرعت اینترنت در جهان

تنها کافی است از طریق یک رایانه یا گوشی هوشمند به اینترنت دسترسی داشته باشید تا با حرکت ماوس و چند کلیک یا چند ضربه ساده انگشت به روی صفحه نمایش به انبوهی از اطلاعات دست یابید که دسترسی به آن‌ها بدون وجود این ابزار‌ها قابل تصور هم نیست؛ اما یک چیز می‌تواند دسترسی به این داده‌ها را عذاب آور کند؛ سرعت اینترنت.
 
در حالی که گسترش اینترنت افزایش برابری بین شهروندان جهان مجازی در دسترسی به اطلاعات را به همراه داشته است، ‌حتی در اینجا نیز نابرابری‌هایی وجود دارد که باعث تفاوت این شهروندان می‌شود. فارغ از محدودیت‌هایی که در برخی کشور‌ها برای دسترسی به محتویات خاص وجود دارد، سرعت اتصال به اینترنت و دریافت داده‌ها را می‌توان مهم‌ترین شاخص ایجاد نابرابری میان «نِتوندان» (netizens) یا شهروندان اینترنت دانست. 
 
در گزارشی که به تازگی آکامای تکنولوژیز منتشر کرده است، وضعیت اینترنت در کشورهای ‌جهان ‌بررسی دقیق شده ‌که «تابناک» در چند خبر ویژه به آن می‌پردازد.
 
مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین موضوع در این زمینه مقایسه میانگین سرعت اتصال به اینترنت در کشورهای مختلف است. در حالی که در سه ماهه چهارم سال ۲۱۰۴ میانگین جهانی سرعت اتصال به اینترنت ۴.‌۵ مگابیت بر ثانیه بوده است، ده کشور بر‌تر در بازه زمانی مزبور عبارتند از؛ 
 
۱۰- فنلاند: میانگین سرعت ۱۲.‌۱ مگابیت بر ثانیه و ۳۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۹- جمهوری چک: میانگین سرعت ۱۲.‌۳ مگابیت بر ثانیه و ۸.‌۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۸ـ ایرلند: میانگین سرعت ۱۲.‌۳ مگابیت بر ثانیه و ۸. ۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۷ـ لتونی: میانگین سرعت ۱۳ مگابیت بر ثانیه و ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۶ـ هلند: میانگین سرعت ۱۴.‌۲ مگابیت بر ثانیه و ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۵ـ سوئیس: میانگین سرعت ۱۴.‌۵ مگابیت بر ثانیه و ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۴ـ سوئد: میانگین سرعت ۱۴.‌۶ مگابیت بر ثانیه و ۳۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۳ـ ژاپن: میانگین سرعت ۱۵.‌۲ مگابیت بر ثانیه و ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته 
 
۲ ـ هنگ کنگ: میانگین سرعت ۱۶.‌۸ مگابیت بر ثانیه و ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
۱ـ کره جنوبی: میانگین سرعت ۲۲.‌۲ مگابیت بر ثانیه و ۱.‌۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته
 
هرچند در زمینه میانگین سرعت اتصال به اینترنت تنها به ده کشور بر‌تر اشاره شده است و طبیعتا نامی از ایران در آن نیست، ولی احتمالا خود شما به سادگی قادر به مقایسه وضعیت سرعت اینترنت در ایران با سایر کشور‌ها باشید؛ ضمن اینکه طبق گزارش نت ایندکس در ابتدای سال جاری میلادی، ایران با میانگین سرعت دانلود ـ نه میانگین سرعت اتصال ـ ۴.‌۶۹ مگابیت بر ثانیه، رتبه ۱۵۰ را در میان ۱۹۶ کشور به دست آورده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.