اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 21, 2015
9:18 پنجشنبه، 31ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70277

هواوی پلتفرم LiteOS را برای اینترنت اشیا معرفی کرد

هواوی در جریان رویدادی که در شهر پکن برگزار شد، پلتفرم LiteOS را مختص اینترنت اشیا معرفی کرد. به عقیده‌ی این شرکت چینی، LiteOS در آینده‌ای نزدیک تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت را مدیریت می‌کند.
 
هواوی، به عنوان بزرگ‌ترین سازنده‌ی تجهیزات ارتباطی جهان،‌ سیستم عاملی برای فروشندگان شخص ثالث به منظور ورود به فضای اینترنت اشیا معرفی کرد. این سیستم عامل که LiteOS نام دارد، به منظور مدیریت لوازم خانگی و دستگاه‌های کسب و کار طراحی شده و قابلیت اتصال به اینترنت را برای این دسته از اشیا فراهم می‌کند. 
 
مدیر ارشد استراتژی و بازاریابی هواوی در خصوص پلتفرم LiteOS گفت:
 
استانداردسازی زیرساخت‌ها، توسعه‌ی بهتری از اپلیکیشن‌های اینترنت همانند اینترنت اشیا را فراهم خواهد کرد. 
این گام مهمی برای کمپانی هواوی به شمار می‌رود؛ زیرا امروزه کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، اینتل و IBM در حال مهاجرت و توسعه‌ی زیرساخت‌های خود برای اینترنت اشیا هستند. مایکروسافت اخیرا پلتفرمی با نام Windows IoT for core برای اینترنت اشیا معرفی کرده و در مقابل IBM و اینتل هم سعی در ارائه‌ی بهترین پلتفرم در این خصوص دارند.
 
بر اساس گزارش هواوی، سیستم عامل LiteOS بسیار سبک است و تنها حدود ۱۰ کیلو بایت حجم دارد. این پلتفرم به منظور ارائه‌ی حداقل قدرت برای عملکرد بهتر سخت افزارهایی نظیر میکروکنترلرها و پردازنده‌های تعبیه شده‌ی  ARM Cortex طراحی شده است.
 
هر سخت افزاری که مبتنی بر این سیستم عامل کار کند، قابل کنترل و پشتیبانی از راه دور است. برای ارائه‌ی امکانات بیشتر، هواوی سعی دارد سیستم عامل LiteOS را تحت گواهینامه‌ی ISC، متن‌باز کند؛ در این صورت می‌توان کدها را به پلتفرم مذکور کپی کرده، تغییر داد یا کد آن را به صورت رایگان توزیع کرد. هواوی برای پلتفرم جدید خود تراشه، ماژول و سخت افزارهای آنبوردی را جهت ترغیب توسعه دهندگان ارائه می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.