اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 22, 2015
13:04 جمعه، 1ام خردادماه 1394
کد خبر: 70303

مشاور مرکز فضای مجازی از اختلاف نظر برسر مبانی اولیه فضای مجازی خبر داد: حرف هم را متوجه نمی شویم!

مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی، با بیان اینکه هنوز فضای مجازی را به عنوان عرصه جدید زندگی تعریف نکرده ایم گفت: در کشورمان بر سر مبانی اولیه فضای مجازی اختلاف نظر داریم و حرف یکدیگر را متوجه نمی شویم.
 
لطف الله سیاهکلی با اشاره به لزوم تدوین سند راهبری برنامه‌های ملی حوزه فضای مجازی، بر ایجاد تعریف واحد برای اشتغال، اقتصاد، رفاه و سلامت در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: برای اشتغال، رفاه و سلامت در فضای مجازی تعاریف واحد در کشور وجود ندارد و برداشت های متعددی در این حوزه داریم چرا که هنوز فضای مجازی را به عنوان عرصه جدید زندگی برای خودمان تعریف نکرده ایم.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا سند امنیت سایبری خود را به دنبال سند امنیت ملی تعریف کرد، افزود: در این سند از واژگانی استفاده شده که نشاندهنده چگونگی مدیریت آنها در این حوزه است؛ در این سند آمده که ما در حال شکل دادن به استانداردهای جهانی برای امنیت سایبر و ایجاد ظرفیت بین الملل برای بررسی تهدیدهای سایبری هستیم و این بدان معناست که آنها دارند برای ما قانون جهانی می نویسند و اگر نتوانیم جلوتر از آنها حرکت کنیم باید از این استاندارد تبعیت کنیم.
 
مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در تعریف جدید آنها، جهان با فضای مشترک سایبر، اقیانوس و فضا با هم متصل است، گفت: پیش از این فضا و اقیانوس فضای مشترک بود و این یعنی کسی که در این فضا قرار می گیرد باید تابع مقررات بین المللی باشد. سایبر به عنوان فضای مشترک جهان تعریف شده و در آن امکان جریان آزاد مردم، کالا و خدمات و افکار فراهم شده و این فضاها شریان های اقتصاد جهانی و جامعه مدنی هستند. بنابراین با تعریف جدید، سایبر محدوده کشورها نیست که بتوانیم قوانین خود را در آن اعمال کنیم.
 
وی افزود: آمریکا در این سند بر این موضوع نیز تاکید دارد که از مبانی دانش و فناوری خود به منظور حفظ برتری شان در توانمندی لازم برای غلبه بر هر حریفی محافظت خواهد کرد و مسئولیت ویژه برای ایجاد یک جهان شبکه ای بر عهده دارد.
 
سیاهکلی با اشاره به این که آمریکا اینترنت را موتور اصلی رشد اقتصادی در ایالات متحده می داند که میلیون ها شغل را پشتیبانی می کند، گفت: این در حالی است که ما در کشورمان سر مبانی اولیه فضای مجازی اختلاف نظر داریم و حرف یکدیگر را متوجه نمی شویم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.