فناوری اطلاعات

May 22, 2015
13:17 جمعه، 1ام خردادماه 1394
کد خبر: 70306

افسانه‌های دیجیتالی که دیگر نباید باور کنیم

این روزها موبایل‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها به جزئی جدا نشدنی از زندگی همه ما تبدیل شده‌اند. صرفنظر از اینکه چه مدت است که از این ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنیم، همیشه سوالات زیادی درباره چگونگی عملکرد آنها در ذهن داریم. در مقابل اطلاعات زیادی هم درباره عملکرد این ابزارها از گوشه و کنار می‌شنویم یا می‌خوانیم، در حالی که همه این اطلاعات هم درست نیستند. در اینجا با بعضی از رایج‌ترین شایعات و افسانه‌ها درباره تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال آشنا می‌شوید که دیگر نباید به آنها اعتماد و باور داشته باشید.
 
کامپیوترهای مک ویروسی نمی‌شوند: در واقع کامپیوترهای اپل هم به نرم افزارهای مخرب حساس هستند. اپل معمولا به کامپیوترهایش می‌بالد که برخلاف کامپیوترهای ویندوزی در برابر ویروس‌ها آسیب‌پذیر نیستند. با این همه اما اپل بعد از هزاران حمله تروجانی به کامپیوترهای مک در سال 2012 این شعارهای تبلیغاتی را از روی وب‌سایتش برداشت.
 
              
 
قابلیت ناشناس (Incognito یا Private) در مرورگرها شما را ناشناس نگه می‌دارد: این تصویر اشتباهی است که چنین قابلیتی در مرورگرهای اینترنتی، هویت کاربران را در فضای اینترنت ناشناس نگه می‌دارد. اگر شما از این قابلیت در هر کدام از مرورگرهای Google Chrome یا Safari استفاده کنید، در حقیقت به معنای آن است که مرورگر دیگر تاریخچه مرورهای وب شما را دنبال نکرده، بوک‌مارک‌ها را منتقل نکرده یا به صورت خودکار وارد اکانت‌های مختلف شما نمی‌شود. 
 
                 
 
باقی‌ماندن گوشی موبایل در حالت شارژ شدن برای مدت طولانی باعث از بین رفتن باتری آن می‌شود: اغلب ما ممکن است بارها گوشی موبایل‌مان را برای تمام شب به شارژ بزنیم تا باتری آن کاملا شارژ شود. بعضی‌ها می‌گویند که این کار باعث صدمه زدن به باتری گوشی و کاهش عمر آن می‌شود، اما در واقع هیچ دلیلی برای اثبات بروز چنین آسیبی وجود ندارد. موبایل‌های هوشمند امروزی از باتری‌های لیتیومی بهره می‌برند که به اندازه کافی هوشمند هستند تا بتوانند بعد از آنکه باتری کاملا شارژ شد، روند شارژ شدن را متوقف کنند. 
گوشی موبایل‌تان را تا زمانی که تقریبا در حالت خاموش شدن است، به شارژ نزنید: این هم یک باور غلط دیگر درباره باتری‌های لیتیومی است.
 
                
 
شارژ کردن گوشی موبایل قبل از تخلیه کامل شارژ باتری آن، اصلا مضر و آسیب‌رسان نیست. در واقع این کار حتی برای باتری و افزایش طول عمر آن بهتر هم هست. باتری‌ها تا پیش از از دست دادن قابلیت‌شان برای حفظ شارژ، تعداد محدودی چرخه‌های شارژ دارند. یک چرخه شارژ شامل شارژ شدن باتری تا زمان کامل شدن ظرفیت آن است وقتی که کاملا شارژ آن تمام شده باشد. کاهش عمر باتری گوشی‌های قدیمی به خاطر قدیمی شدن آنها و استفاده زیاد از ظرفیت باتری آنها است، نه به خاطر آنکه شما آن را قبل از آنکه کاملا شارژش خالی شده باشد به شارژر  زده‌اید.
 
               
 
مگاپیکسل بیشتر همیشه به معنی دوربین بهتر است: تفاوت چندانی میان دوربین‌های 12 مگاپیکسلی و 8 مگاپیکسلی وجود ندارد. کیفیت یک عکس به طور کلی با میزان نوری که حسگر دوربین امکان دریافت آن را دارد، سنجیده می‌شود. حسگرهای بزرگ‌تر ممکن است با پیکسل‌های بزرگ‌تر هم بیایند و پیکسل‌های بزرگ‌تر می‌توانند نور بیشتری را جذب کنند. بنابراین اندازه پیکسل‌ها بیشتر از تعداد آنها اهمیت دارد. (یک مگاپیکسل در واقع معادل یک میلیون پیکسل است).
 
                 
 
نمایشگرهای با وضوح تصویر بیشتر همیشه برای یک موبایل هوشمند بهتر هستند: این موضوعی است که بسیاری بر سر آن بحث می‌کنند. یکی از کارشناسان وب‌سایت معتبر Gizmodo در این مورد می‌گوید: «چشم انسان نمی‌تواند جزئیات بسیار ریز را تشخیص دهد، وقتی که یک نمایشگر وضوحی بیش از 300 پیکسل در هر اینچ دارد. در اوایل سال جاری میلادی شرکت LG موبایل هوشمند مدل 3G را که مجهز به صفحه نمایش 4K بود، معرفی کرد. این گوشی تصاویر را با وضوح 1440 در 2560 پیکسل به نمایش می‌گذارد. این وضوح بسیار بیشتر از متوسط وضوح تصویر نمایشگرهای موبایل‌های هوشمند پیشرفته است که معمولا وضوحی برابر 1080 در 1920 پیکسل دارند. در واقع از این میزان وضوح تصویر به بالا چندان کیفیت تصویر تفاوتی نمی‌کند. 
 
                
 
نباید از شارژر iPad برای iPhone استفاده کرد: وب‌سایت رسمی شرکت اپل می‌گوید که آداپتور 12 واتی آی‌پد می‌تواند برای آی‌فون هم مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که «استیو سندلر» موسس و مدیر فنی ارشد شرکت تحلیل لوازم الکترونیکی AEi Systems در این مورد معتقد است که این کار می‌تواند در طول زمان و در صورت تکرار به باتری گوشی آی‌فون فشار بیاورد. البته در این صورت دست کم یک سال زمان لازم است تا بتوان تغییرات کوچکی در کارآیی باتری آی‌فون را متوجه شد.
 
                 
نباید هر روز کامپیوترتان را خاموش کنید: در حالی که بعضی‌ها چنین اعتقادی دارند، واقعیت این است که خاموش کردن هر روز کامپیوتر شخصی بسیار برای طول عمر آن مفید است. قرار دادن لپ‌تاپ در حالت Sleep و بازگشت آن به حالت قبلی با سرعتی بیشتر از روشن شدن کامپیوتر، کار راحتی است، اما کارشناسان معتقدند خاموش کردن لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی در زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود می‌تواند قطعات الکترونیکی را از صدمات مختلف محفوظ نگه داشته و عمر آنها را  افزایش دهد.
 
               
 
نگه داشتن آهن‌ربا در نزدیک کامپیوتر، باعث پاک شدن اطلاعات آن می‌شود: این موضوع از نظر فنی و تکنیکی اشتباه نیست. احتمالا اغلب ما به خاطر داریم که با همین کار به سادگی می‌توانستیم اطلاعات ذخیره شده روی دیسک‌های فلاپی را در طول یک روز پاک کنیم. اما اگر بخواهیم این کار را برای یک کامپیوتر انجام بدهیم، به یک آهن‌ربای بسیار بزرگ نیاز داریم تا بتواند اطلاعات روی هارد دیسک را پاک کند.
 
                
 
گوشی‌های موبایل باعث ابتلا به سرطان مغز می‌شوند: هرچند گوشی‌های موبایل امواجی را ساطع می‌کنند که می‌توانند جذب بافت‌های بدن انسان بشوند، اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد موبایل‌ها واقعا می‌توانند باعث بروز سرطان بشوند. موسسه ملی سرطان‌شناسی آمریکا در این مورد اعلام کرده است: «نگرانی‌هایی درباره انرژی حاصل از فرکانس‌های ساطع شده توسط گوشی‌های موبایل که روی گوش و نزدیک به سر کاربران قرار می‌گیرند، وجود دارد. با این وجود اما تا به حال هیچ شواهدی از مطالعات مختلف در این زمینه روی سلول‌های بدن حیوانات و حتی انسان‌ها به دست نیامده است تا این موضوع را تایید کند.»
 
                 
 
سیگنال بار کامل‌تر، خدمات مخابراتی بهتر را تضمین می‌کند: هرچند سیگنال بار کامل‌تر می‌تواند به بهبود خدمات مخابراتی کمک کند، اما این موضوع لزوما نمی‌تواند تضمینی برای دریافت خدمات بهتر باشد. سیگنال بار تنها نشان می‌دهد که شما چقدر به نزدیک‌ترین آنتن مخابراتی نزدیک هستید. به طور کلی اما عوامل دیگری هم مانند اینکه چند نفر در اطراف شما در حال استفاده از شبکه هستند، روی سرعت اینترنت سیم کارت و خدمات مخابراتی تاثیر دارند.
 
                
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.