فناوری اطلاعات

May 22, 2015
17:05 جمعه، 1ام خردادماه 1394
کد خبر: 70314

از انتقاد تا برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری کابل های مسی

انتقادات متعدد وزیر ارتباطات از شرکت مخابرات و وضعیت مدیریت آن مهم‌ترین رویداد صنعت ICT در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌رود.
 
هفته‌ای که گذشت با مناسبت‌هایی چون روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات و جشنواره فاوا همراه بود که در این قالب برنامه‌های متعددی برگزار شد و در حاشیه این برنامه‌ها انتقادات شدیدی از عملکرد و مدیریت شرکت مخابرات مطرح شد.
 
بر این اساس وزیر ارتباطات اوایل هفته در حاشیه بازدید خود از مجموعه روابط عمومی وزارت ارتباطات در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به سوالات متعددی که پس از حاشیه‌های متعدد مجمع سالیانه مخابرات مطرح شده بود پاسخ گفت. پاسخی که حاوی انتقادات تند محمود واعظی از این شرکت بود.
 
این عضو دولت در این خصوص اظهار کرد: وظیفه‌ مخابرات این است که اول به فکر سرویس‌دهی به مردم باشد و در مرحله‌ بعد به دنبال تقسیم سود برود.
 
وی همچنین با یادآوری این که مسائل ملکی اختلافات بین وزارت ارتباطات و مخابرات بسیار زیاد است،گفت: اکنون زمین‌های متعددی در کشور وجود دارند که حالت بلاتکلیف دارند و باید ساماندهی در این زمین‌ها صورت گیرد؛ هر آنچه متعلق به وزارت ارتباطات است به مجموعه وزارت ارتباطات و آنچه متعلق به شرکت مخابرات است به این شرکت بازگردانده شود.
 
اما واعظی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از روند خصوصی سازی مخابرات متذکر شد: این شرکت از انحصار دولت خارج نشده تا در انحصار دیگری باشد. اما اکنون به دلیل آن که در زمان واگذاری مخابرات دقت کافی صورت نگرفته، مشکلاتی ایجاد شده است.
 
وی همچنین عنوان کرد: اکنون در این زمینه بحث‌هایی مانند سیم مسی، داکت‌ها و غیره مطرح است که برخی از این موارد جزو اموال بیت‌المال به حساب می‌آید و نباید واگذار می‌شد، چرا که هر روز نمی‌توانیم خیابان‌ها را حفر کنیم تا سیم مسی بکشیم. برهمین اساس لازم است این انحصار شکسته شود.
 
**تشکیل کنسرسیوم در زمینه زیرساختهای مخابراتی
 
اما در این هفته مانند سال های گذشته مراسمی هم به مناسبت روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده و در مراسم اختتامیه جشنواره فاوا که به طور همزمان بااین روز برگزار شده بود، معاون اول رئیس جمهور مهمان وزارت ارتباطات شده و به صحبت درباره عملکرد این وزارتخانه پرداخت.
 
اسحاق جهانگیری با تأکید بر این‌که باید در توسعه اطلاعات و فناوری ارتباطات سیاست‌گذاری‌های دقیق داشته باشیم چون با کارهای جزیره‌ای و مقطعی به نتیجه نمی‌رسیم، اظهار کرد: خوشبختانه در این راستا شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان نهاد سیاست‌گذار اجرایی کشور احیا و فعال شد که موضوعات مهمی را از جمله توسعه پهنای باند در کشور در دستور کار قرار داد و برای اولین بار در کشور برنامه منسجم توسعه شبکه پهنای باند تنظیم شده‌اند و مشخص شد که برای این کار 40 هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری شود که باید بیش از دو سوم آن توسط بخش خصوصی باشد.
 
امادر حاشیه مراسم این روز واعظی بار دیگر در جمع خبرنگاران با سئوالاتی در خصوص مخابرات مواجه شده و تاکید کرد: در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم که به دنبال این نیستیم که مخابرات به دولت بازگردانده شود بلکه به دنبال اصلاح روند خصوصی‌سازی این شرکت هستیم چرا که مطالعات همکاران ما گویای آن است که در کشور‌های مختلف واگذاری مخابرات به این صورت بوده که کابل‌های زیرزمینی و ابزار‌هایی که زیر زمین قرار دارد و نمی‌توان برای دسترسی به آنها هر روز خیابان‌ها را کند در اختیار یک بخش خاص قرار نگرفته است.
 
وی در عین حال اظهار کرد: اکنون نیز نظر ما این است که اختیار این بخش‌ها نه برعهده دولت بلکه برعهده کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مختلف فعال در این بخش قرار گیرد.
 
**روز جهانی ارتباطات و اپراتورهایی که برتر ندارند
 
از دیگر اتفاقات جالب توجه این مراسم عدم اختصاص جایزه به اپراتورهای تلفن همراه و حائز شرایط ندانستن آنها برای دریافت جوایز این بخش بود که دراین زمینه نیز سئوالات متعددی مطرح شد.
 
محمود واعظی در پاسخ به این سوالات اینگونه عنوان کرد که ما برای این جشنواره برای بخش‌های مختلف سهمی را مشخص کردیم، اما با توجه به این‌که اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته تمام وقت خود را صرف امور توسعه‌ای کرده بودند در برخی شاخص‌ها که به‌طور مشخص مربوط به خدمت‌رسانی به مردم می‌شد نمره‌های خیلی بالایی کسب نکرده و به حدنصاب نرسیدند.
 
**تجمع پرسنل مخابرات جلوی مجلس
 
همچنین دراین هفته جمعی از پرسنل شرکتی مخابرات ایران برای تعیین وضعیت شغلی‌شان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
 
این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تبدیل وضعیت و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند.
 
بر روی این پلاکاردها نوشته شده بود "از قانون‌گریزی‌های شرکت مخابرات ایران به مجلس پناه آورده‌ایم تا امنیت و عدالت شغلی و تبدیل وضعیت بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام گیرد".
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.