لبه تکنولوژی

May 27, 2015
12:49 چهارشنبه، 6ام خردادماه 1394
کد خبر: 70438

عصب‌شناسان در حال ساخت مغز مصنوعی هستند

تصور کنید که نخستین بار وارد شهر سانفرانسیسکو شده‌اید. درست است که ابتدا اطلاعاتی در مورد فضای این شهر از رستوران‌ها گرفته تا خیابان‌ها، ندارید؛ اما مطمئنا بعد از گذشت یک هفته، خیلی چیزها دستگیرتان می‌شود که مثلا غذای کدام رستوران به مذاق‌تان خوش می‌آید و چطور می‌توانید به آنجا بروید. حال تیمی از عصب‌شناسان، الگوریتم هوش مصنوعی را نوشته‌اند که بدون اینکه شما تجربه سفر یا زندگی در جایی را داشته باشید، تمامی علاقه‌مندی‌های‌تان را به شما می‌گوید. اینکه مثلا شما غذای مکزیکی را ترجیح می‌دهید یا چینی را یا از رستوران‌هایی خوش‌تان می‌آید که فضای رسمی داشته باشد یا غیررسمی. حتی اینکه کدام فیلم را بیشتر می‌پسندید.
 
این الگورتیم که در واقع یک DNA دیجیتال برای شما درست می‌کند، توسط شرکتی با نام نارا لاجیکز (Nara Logics) ساخته شده و زاییده افکار اتان ویلسون، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیانگذاران این شرکت است که پیش‌تر به عنوان محقق با دانشگاه MIT همکاری می‌کرد و دکترای رشته مغز و علوم یادگیری دارد. 
ویلسون دوران تحصیل و نخستین سال‌های کاری‌اش را در زمینه شبکه‌های عصبی تحقیق کرده است و نرم‌افزاری را ابداع کرد که نحوه فکر کردن مغز انسان را تقلید می‌کند و ارتباطات لازم را میان مکانیزم‌های رفتاری مغز تشخیص می‌دهد.
با این حال، حدود پنج سال است که این تیم دارند روی پلات‌فرم مغز گونه شرکت نارا لاجیکز کار می‌کنند.این در حالی است که بسیاری از غول‌های اینترنتی مثل شرکت‌هایی از گوگل و فیس‌بوک تا مایکروسافت و بایدو تیم‌های داخلی متخصصی دارند که بتوانند از هوش مصنوعی بالایی برای رده‌بندی و تحلیل داده‌های خود بهره ببرند و در واقع؛ مرزهای هوش مصنوعی را بشکنند. 
این شرکت‌ها برای تقویت خدمات آنلاین خود، از خدمات ترجمه آنلاین گرفته تا سرویس‌های تشخیص عکس نیاز به هوش مصنوعی دارند. اما آنطور که ویلسون می‌گوید تلاش‌های داخلی این شرکت‌ها خلاء بزرگی را ایجاد می‌کند و آن، همه مردم و شرکت‌هایی هستند که می‌توانند از مزایای دسترسی به یک مغز مصنوعی بهره‌مند شوند، اما خودشان قادر به ساختن آن نیستند.
ویلسون در این مورد می‌گوید: ما را در حال ساخت یک مسیریم و از تمامی نگرش‌ها و ایده‌های تیم‌مان استفاده می‌کنیم تا هوش مصنوعی بسازیم که به درد خارج از آزمایشگاه می‌خورد. در واقع، نارا یک هوش مصنوعی برای مردم است. 
 مشکلات ارزش حل کردن دارند
تنها ویلسون نیست که چنین دیدگاهی در رابطه با هوش مصنوعی دارد و لیست شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند به سطح بالایی از این دانش برسند و آن را در اختیار طیف گسترده‌تری از مردم دنیا قرار دهند، روز به روز طولانی‌تر می‌شود. اما تا به امروز بسیاری از این شرکت‌ها توسط غول‌های بزرگ فناوری خریداری شده‌اند و در واقع اینطور به نظر می‌رسد که علت اصلی قرار داشتن این شرکت‌ها در صدر جدول برترین‌های صنعت هوش مصنوعی، خریده شدن‌شان توسط شرکت‌های بزرگ باشد.
Nara توانمندی‌هایی را از خود به نمایش می‌گذارد که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. این سرویس که با آدرس Nara.me در دسترس است، تمامی علاقه‌مندی‌های شما را از انتخاب فیلم، رستوران و هتل گرفته تا بسیاری موارد دیگر می‌گوید. علاوه بر این، تعدادی فیلتر هم در این سایت در نظر گرفته شده است و می‌توانید به نرم‌افزار بگویید که در هر زمان، چه حال و هوایی دارید. مثلا هوس غذای چینی کرده‌اید تا بر اساس آن پیشنهاداتش را به شما تغییر دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.