تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 27, 2015
13:22 چهارشنبه، 6ام خردادماه 1394
کد خبر: 70441

رییس مرکز فناوری اطلاعات سازمان مالیاتی: صفر تا صد مالیات، الکترونیکی می‎شود

مدیر طرح جامع مالیاتی و رییس مرکز فناوری اطلاعات سازمان مالیات در نشست خبری سازمان امور مالیاتی گفت: با الکترونیکی شدن اظهارنامه‌های مالیاتی شاهد شفاف‌سازی و افزایش درجه عدالت مالیاتی هستیم و سهولت، توسعه روزافزون خوداظهاری از دیگر اثرات این سامانه بوده که با اجرای طرح جامع مالیاتی سازمان به دنبال آن است.
 
نادر آریا با بیان اینکه مالیات الکترونیکی در قالب طرح جامع مالیاتی انجام می‌شود و مودی با تکالیف و خدمات الکترونیکی خود آشنا شده و از آن استفاده می‌کند، افزود: از این پس مراکز حضوری جای خود را به واحدهای الکترونیکی مالیات می‌دهد و وضعیت کار همکاران نیز متفاوت می‌شود. همچنین درگاه اینترنتی ارایه خدمات برای مودیان tax.gov.ir است که می‌تواند با تشکیل پرونده الکترونیکی در مرحله اول اقدامات خود را تکمیل کند.
 ارایه اظهارنامه صددرصد الکترونیکی
آریا با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد مراحل اظهارنامه‎های مالیاتی به صورت الکترونیکی است گفت: فرایند ثبت‏نام و نیز تکمیل آن کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و پس از آن مودی می‌تواند نسبت به تکمیل و تسلیم الکترونیکی اظهارنامه اقدام کند و هیچ کاغذی در این بین وجود ندارد. 
رییس مرکز فناوری اطلاعات سازمان مالیاتی همچنین با اینکه استعلام بدهی مالیاتی مودیان به صورت الکترونیکی است، تصریح کرد: فهرست مالیات حقوق کارکنان آخرین وضعیت پرونده مالیاتی، ثبت بهره‎برداری از سامانه‌ها و نرم‎افزارهای فروش، مالیات مشاغل خودرویی به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و تا اینجا 9 خدمت از سوی سازمان به صورت الکترونیکی ارایه شده است.
وی گفت: سازمان حرکت خود را به سمت نظام خود اظهاری پیش می‏برد و این موضوع الزاماتی دارد که هنوز کامل نشده، ولی تحولاتی که در روش مالیات‎ستانی و حذف روش تشخیص غیرمتکی بر اطلاعات است که مودیان این موارد را پیش‎بینی کرده‎اند، اما؛ رسیدن جامعه به آن زمان بر است.
وی ادامه داد: پرونده‌های ثبت نامی در خرداد ماه تکمیل می‌شود تا مودی بتواند اظهارنامه خود را در تیرماه ارایه دهد.
 روش‌های پرداخت مالیات الکترونیکی
مدیر طرح جامع مالیاتی  در مورد روش‌های پرداخت مالیات الکترونیکی نیز گفت: چند روش در این موضوع وجود دارد، پرداخت مستقیم الکترونیکی اینترنتی، دفاتر پیشخوان مجاز دولت، دفاتر پست، و دفاتر مجاز کافی‌نت‌ها پیش‌بینی شده است و در این زمینه واحدهای گواهی‎نامه مربوط را داشته باشند، می‌توانند این خدمات را ارایه دهند.
آریا ادامه داد: برای مشارکت اشخاص حقیقی یک اظهارنامه به صورت مشارکتی ارایه خواهد شد و بعد از تسلیم اظهارنامه می‌توانند با دریافت کد رهگیری پرداخت الکترونیکی را انجام دهند، همچنین سامانه پیامکی در باره بخشی از تکالیف قانونی و خدمات پیش بینی شده است.
آریا در مورد نحوه اعتبارسنجی مالیات‌ها گفت: اقلام اطلاعات مودی و شرکا اطلاعات محل‌های فعالیت، نوع مشارکت در شرکت‌ها هر کدام پایگاه اطلاعاتی دارد و روش‌هایی برای آن پیش بینی شده و در کنار فرایند ثبت نام الکترونیکی، فرایند بررسی اعتبار سنجی میدانی نیز برای تایید این اطلاعات انجام می‌شود. همچنین جهت بررسی صحت اطلاعات، اطلاعات افراد در سازمان ثبت احوال و اطلاعات شرکت‎ها در سازمان ثبت شرکت‎ها وجود دارد. 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه نوع اطلاعات از مودیان در سامانه طرح جامع مالیاتی برای تشخیص بهتر مالیات وجود دارد، گفت: نظام خود اظهاری در سازمان وجود داشته و این موضوع الزاماتی دارد که هنوز تکمیل نشده، ولی تغییر در روش مالیات‎رسانی و حذف روش تشخیص علی‎الراس متکی بر اصلاحات است و صورت معاملات فصلی کارکنان از طریق اطلاعات وارد شده و معاملات فصلی و دیگر اطلاحات انجام می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طرح جامع مالیاتی چقدر می‎تواند به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک کند و الزامات آن چیست، گفت: نظام مالیاتی به دنبال گسترش خوداظهاری است؛ یعنی ما با روشی سهل و با کمترین مشکل بتوانیم با مودیان تعامل داشته باشیم و بتوانیم اطلاعاتی که خود مودیان ارایه می‌کنند را مبنای تشخیص قرار دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.