امنیت

فناوری اطلاعات

May 28, 2015
20:57 پنجشنبه، 7ام خردادماه 1394
کد خبر: 70486

دستگیری در حوزه تروریستی نداشته‌ایم/ شناسایی و انهدام شبکه ها و باندهای مجازی موادمخدر در شهرستان ها

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: در حوزه تروریستی در فضای سایبری دستگیری نداشته ایم اما در زمینه موضوعات دیگر دستگیری هایی صورت گرفته است. 
  
سردار "حسین اشتری" در حاشیه نشست جهانی جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته، در جمع خبرنگاران، هماهنگی بیشتر در فضای مجازی با کشورهای مورد تعامل را از اهداف این همایش عنوان کرد و اظهارداشت: امروز پلیس جمهوری اسلامی ایران در این حوزه با تمام کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی در زمینه شناسایی و برخورد با مجرمان سایبری تعامل و همکاری دارد. 
وی به راه اندازی مرکز فضای پلیس اینترپل(IGCI) در کشور سنگاپور اشاره کرد و گفت: در تعامل با کشورهای همسایه و سایر کشورها، با مجرمینی که در این فضا با شگردهای مختلف سبب سلب آرامش مردم می شوند، برخورد می کنیم که در این راستا بیش از 90 درصد جرایم فضای مجازی توسط پلیس فتا شناسایی و رسیدگی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه 5 سال از راه اندازی پلیس فتا می گذرد، گفت: این پلیس به گونه ای توانمندی شده که می تواند با کشورهایی که بیش از 15 سال در این حوزه فعالیت داشته اند رقابت کند در حالیکه این کشورها از نظر تجهیزات، امکانات و جمع آوری اطلاعات ظرفیت های بیشتر داشته اما ایران در تحریم قرار داشته و ورود تجهیزات و استفاده از فناوری ها با مشکل روبرو بوده است؛ پلیس فتا با وجود این مشکلات اقدامات خوبی در حوزه سایبری انجام داده که امیدواریم با این شتاب اتفاقات بهتری در این حوزه رخ دهد.
 
سردار اشتری خاطرنشان کرد: در اغلب کشورهای اروپایی که مدعی داشتن پلیس سایبری هستند، درصد کشفیات آنها کمتر از کشفیات ایران در حوزه سایبری است به گونه ای که برخی از کشورهای اروپایی 15، 20 و 40 درصد در این زمینه کشفیات داشته اند در حالیکه ایران 90 درصد پرونده ها در این حوزه را شناسایی و برخورد کرده است.
 
این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده گروهک داعش و گروهک های تروریستی از فضای سایبر، گفت: این فضا فرصتی برای همه افراد، گروه ها و سازمان ها فراهم می کند تا بتوانند به اهداف مطلوب خود برسند و یا در راستای اهداف شوم خود قدم بردارند؛ متاسفانه امروزه گروه های تروریستی از این ابزار برای مقاصد شوم خود استفاده می کنند اما آن مقدار که متوجه جمهوری اسلامی ایران می شود، سعی شده جواب لازم داده و اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده انجام شود.
وی با بیان اینکه این فضا در اختیار این گروهک‌ها است و اثرات مخرب آن را می توان در کشورهای مجاور و همسایه دید، درباره دستگیری گروهک های تروریستی، اعلام کرد: دستگیری با عنوان موضوع تروریستی نداشته‌ایم اما در زمینه موضوعات دیگر دستگیری هایی صورت گرفته است. 
سردار اشتری درباره فروش مواد مخدر از طریق فضای سایبر، اذعان داشت: متاسفانه افراد سودجو از این ظرفیت برای ساخت و فروش مواد مخدر استفاده می‌کنند؛ البته تعداد زیادی از شبکه‌ها و باندها در شهرهای مختلف شناسایی و برخورد شده‌اند اما اینکه بیرون از مرزهای کشور روی یک موضوعی کار کنند برخورد فیزیکی با آنها سخت است اما می‌توان گفت بیش از 90 درصد شناسایی شده‌اند. 
فرمانده ناجا با بیان اینکه سعی شده اقدامات پیشرفتانه و پیشگیرانه افزایش یابد، گفت: خانواده‌ها باید آگاهی بیشتری داشته باشند تا در استفاده از فضای مجازی خود و فرزندانشان لطمه و ضربه‌ای نبینند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.